2021.03.23. 19:00
A hús bizalmi termék
A járványok határozták és határozzák meg a hazai húsipar helyzetét. A húsvét előtti bevásárlásra nagyon készül az ágazat.
20210319 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Húsvét előtti húskínálat és árak sertéshúsból. Búza-téri piac.
Fotó: Ádám János
„A hús egy igazi bizalmi termék, ezért arra kérem a fogyasztókat, hogy csak olyan gyártótól, forgalmazótól vásároljanak a húsvéti ünnep előtt is, akiben megbíznak – fogalmazott Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke, és ezzel a szövetség tagjai által Magyarországon, hazai alapanyagból gyártott húsok, húskészítmények vásárlására buzdította az embereket. A szakember azt javasolta, hogy fontos minden esetben megnézni a termék minőségmegőrzési idejét, olyan húst, húskészítményt pedig eleve ne vásároljanak, amelynek a címkéjén a gyártót nem tüntetik fel. Bár ez alapvetően kötelező, de előfordul, hogy nem közlik a gyártó kilétét.
Vevőre menő verseny
Az egyik miskolci húsbolt vezetője azt tapasztalta, hogy tudatosabbá váltak a vásárlók egyre inkább keresik, figyelik az eredetfeltüntetést.
„A minőségmegőrzési idő ismerete pedig – fogalmazhatunk úgy – a kezdetektől fogva természetes igény. A multik miatt éles a piaci verseny, eleve nem tehetnénk, hogy lejárt vagy lejárat közeli terméket adunk el. Azonnal elpártolnának tőlünk a vevőink. Húst lehet máshol is kapni. Ha valamilyen ok miatt olcsóbban kínálunk valamit, annak az okát minden esetben közöljük a vásárlóinkkal. A húsvét előtti bevásárlási dömpingre alaposan felkészülünk, hiszen ilyenkor megugrik a hús – különösen a füstölt termékek, vagy például a bárányhús – iránti igény. Fontos, hogy a hozzánk betérő azt és olyan minőségben kapja, amilyet szeretne. Akkor máskor is nálunk vásárol be, és ez bizony egyáltalán nem mindegy” – fogalmazott
Hatottak a húsiparra
A már egy évnél hosszabb ideje mindennapjainkat meghatározó koronavírus-járványon kívül a madárinfluenza és az afrikai sertéspestis befolyásolta leginkább a hazai húsipar helyzetét az állattenyésztőktől kiindulva a húsfeldolgozókon át a működésüket erre alapozó kereskedőkig.
A hússzövetségtől azt tudtuk meg, hogy az ágazat összforgalma tavaly meghaladta a 915 milliárd forintot. A húsfeldolgozás és -tartósítás ágazat teljesítménye 1,9 százalékkal, a hús-, baromfihús készítmények gyártása 10,3 százalékkal, míg a baromfihús feldolgozása, tartósítása 6,7 százalékkal esett vissza az előző évhez képest. A húsipar belföldi értékesítése összességében 1,5 százalékkal visszaesett, ami azt jelzi, hogy a kiskereskedelmi forgalom emelkedése nem tudta kompenzálni a szállodák, vendéglátóhelyek bezárása és a közétkeztetés miatti kiesést.
Az árra ható folyamat
A vásárlók a boltokban azt tapasztalják, hogy évek óta emelkedik a hústermékek ára. Így van ez az idei esztendő első hónapjaiban is. A forint gyengülése, az energiahordozók, a csomagolóanyagok drágulása mind emelik a termelési költségeit, és a koronavírus elleni védekezés költségei is költségnövekedést jelentenek. Ez azt jelenti, hogy a drágulás nem áll meg.