2021.03.12. 12:00
Már más feltételekkel vizsgáznak a motorosok
Korszerű képzés és vizsgáztatás teszi biztonságosabbá a motorozást.
20210301 Veszprém Kezdődik a motoros szezon, hogyan készüljünk fel a kezdésre A képen: Tárnai Balázs motoros oktató Fotó: Penovác Károly PK Veszprém Megyei Napló
Fotó: MW
Március elsejétől már megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a magyar motorosok. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium alapos szakmai előkészítő munka és egyeztetési folyamat eredményeként korszerűsítette képzésüket a balesetek számának csökkentése érdekében.
A közlekedésbiztonsági helyzet alakulását nagymértékben befolyásolják a közlekedők ismeretei, vezetéstechnikai tudása.
A Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére, 186 ezer közelébe nőtt 2019 végére. A statisztikák szerint a motorosok baleseti halálozási kockázata lényegesen magasabb az autósokénál, az elmúlt időszakban évente bekövetkezett 1200-1500 balesetben 50-60 motoros vesztette életét.
Alapos előkészítés
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „2020-ban az 1950-es évek óta először csökkent 500 alá a hazai közutakon elhunytak száma. A 454 halálos áldozatból a tavalyelőtti 53-hoz képest tavaly 34 volt motoros. Magyarországon évente 15-20 ezren tesznek forgalmi vizsgát a kétkerekű járműkategóriákban. A korszerűsített tanterv bevezetésével a száz közúti balesetből négyet okozó motorkerékpárosok közlekedése még biztonságosabbá válik.”
A módosításokat a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. szakemberei készítették elő a szakoktatók tapasztalatainak felhasználásával, más hazai közlekedési szakértők bevonásával és külföldi példák elemzésével. Átfogó javaslatcsomagjuk alapján a technikai fejlődéshez igazították a képzések tanterveit és a vizsgakövetelményeket.
Az összes kétkerekű kategóriát érintő változások hatályba lépésével a vizsgafeladatok között hangsúlyosabban szerepelnek az összetettebb vezetéstechnikai elemek. A balesetek jelentős része az ilyen bonyolult manőverek – például az ellenkormányzásos kikerülés vagy a jármű bedöntése kanyarodáskor – elhibázására vezethető vissza. Változik a vizsgapályák mérete és vonalvezetése.
(A borítóképen: Fő a biztonság)