2021.03.28. 18:30
Másodszor is a legjobb
Bogi úgy érezte, most van itt az ideje, hogy jobban elmélyedjen a művészettörténetben.
Fotó: OK
Ritkán történik meg, hogy egy diák egymás után kétszer is első lesz az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen, de hogy két különböző tantárgyból végezzen az élen, az már valóban kuriózumnak számít. Azonban nem lehetetlen. Bizonyíték erre Kiss Kata Boglárka, a Herman Ottó Gimnázium végzős diákja, aki az elmúlt tanévben dráma tantárgyból, most pedig művészettörténetből lett a legjobb az ország legrangosabb tanulmányi versenyén.
Bogit mindig is érdekelték a művészetek, a művészeteknek szinte minden ága. Rengeteget olvas, szereti a kortárs írókat, költőket, de a régebbieket is, énekelni tanul, több énekversenyen is kiváló eredményt ért el. Ebben a tanévben viszont a művészettörténetbe ásta bele magát.
– Kis korom óta érdekelnek a művészetek, és a szüleim hatására sokat foglalkozom velük. Rengeteg képzőművészeti albumunk van otthon, különböző művészeti tárgyakkal vagyok körülvéve, de komolyabban csak most kezdtem el foglalkozni a művészettörténettel. Nem tudom, mi váltotta ki belőlem ezt a nagy fellángolást, de úgy éreztem, most van itt az ideje, hogy jobban elmélyedjek benne – fogalmazott Bogi.
Elmesélte, hogy tulajdonképpen azért választotta a művészettörténetet, mert az volt a terve, hogy a színművészetire jelentkezik, másodikként pedig magyartanári szakra. Úgy gondolta, hogy az egyetemen már nem lesz lehetősége művészettörténettel foglalkozni, és akkor inkább megtanulja most. Ehhez pedig a verseny adott kellő motivációt. No meg az, hogy szeptemberben elkapta a koronavírust. Bár tünetei nem voltak, de a közel egy hónapos kényszerszabadságot a tanulásnak tudta szentelni. Napi 5–10 órát foglalkozott a művészettörténettel. Ez azért óriási teljesítmény, mert Bogi elmondása szerint az iskolai tanulásra egyébként minimális időt fordít. Végül változott a továbbtanulási terve is. Az ELTE művészettörténet szakára jelentkezett. Mint fogalmazott, a színművészetivel még vár egy évet, a jövő évre hátha rendeződik ott a helyzet, de végső célja mindenképpen a színművészeti pálya.
A szentek bevonulása
Visszatérve a versenyre, Bogitól megtudtuk azt is, hogy bár az iskolában minimális óraszámban foglalkoznak művészettörténettel, de szerencsére édesapjának, aki magyar–történelem szakos tanár (szintén a Hermanban) voltak kidolgozott művészettörténeti tételei, amelyek igencsak hasznosnak bizonyultak a felkészülés során. A verseny harmadik fordulója, csakúgy mint tavaly, az idén is elmaradt, mivel az személyes jelenlétet kívánt volna. Az első fordulóban a tárgyi tudást mérték egy kétórás feladatlap segítségével, az őskortól napjainkig. Ez egy központi feladatlap volt, amit az iskolában kellett megoldani, természetesen tanári felügyelettel. A második fordulóban festményelemzést kellett írni.
– Három alkotást adtak meg, én Kondor Béla A szentek bevonulása a városba című festményét választottam. Erről 10–15 oldalas elemzést kellett írni. Óriási élmény volt, hogy apával elmentünk a Kiscelli Múzeumba megnézni a művet a valóságban is. Igaz, a múzeum zárva volt a járvány miatt, de sikerült elintézni, hogy minket kivételesen beengedjenek – árulta el Bogi. Hozzátette: jó lenne, ha sokkal több ideje lenne a művészetekre, mert ez érdekli igazán.
(A borítóképen: Kiss Kata Boglárka művészettörténet szakra jelentkezik, de a végső cél a színművészeti pálya)