2021.11.17. 17:30
Akár egy évet is várni kell most egy új autóra
Áremelkedésre és a megrendelési idők további növekedésére lehet számítani jövőre.
Forrás: Shutterstock/illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az elmúlt egy évben 20-25 százalékkal drágultak az új autók, és már most borítékolható, hogy jövőre is két számjegyű, 10-20 százalékos növekedéssel kell számolni. A gyártói kapacitásokat visszafogó globális alapanyaghiány miatt azonban alig van rá esély, hogy a kereskedések egy most leadott megrendelést a korábban megszokott idő alatt teljesíteni tudjanak. A vásárlók várakozási ideje mostanra a duplájára, egyes modelleknél a triplájára nőtt, egyes modelleknél pedig elérheti akár az egy évet is.
Folyamatos csökkenés
Az év vége felé egyre inkább a hiánygazdaság tüneteit mutatja az újautó-kereskedelem Magyarországon. A forgalomba helyezések száma a csúcsot márciusban érte el 12 ezer 433-as darabszámmal, július óta viszont folyamatosan csökkenés figyelhető meg a hazai értékesítésben – erről tanúskodnak a Datahouse adatai. A piacot akkor a félvezetők hiánya akasztotta meg, ami különösen a leggyakrabban vásárolt „népautók” szegmensében szembetűnő. Egyes márkáknál a korábban általános 2-3 hónapról 6-7 hónapra nőtt a várakozási idő az autó átadásáig, de akadnak típusok, amikre pillanatnyilag nem is vesznek fel megrendelést. Erről számolt be Szabó György, a Szabó Suzuki tulajdonosa is, aki elmondta: ha pillanatnyilag van készleten a keresett modell és felszereltség, akkor át tudják adni. Előrendelést azonban egyelőre nem vesznek fel, mert az ígéreten kívül semmi biztosat nem tudnak mondani. A kereslet egyértelműen megnőtt az új autók iránt annak ellenére, hogy idén tavasszal az árak 10-20 százalékkal nőttek, és ez a folyamat jövőre, sőt megérzése szerint 2023-ban sem áll meg, mivel az alapanyag- és alkatrészhiányok sora gyűrűzött be már az idén is.
Tény, hogy az utóbbi hónapokban a csipproblémák akadályozták leginkább az autógyártók termelését, de nem tudni, hogy a következő hónapokban a már most jelzett magnéziumhiány milyen gondot okozhat majd – értékelte a helyzetet. A magnézium ugyanis az alumínium fontos ötvözőanyaga, amelyből a könnyű, de nagy szilárdságú motor- és futóműalkatrészek készülnek. Ennek az alapanyagnak a hiánya pedig beláthatatlan következményeket okozhat az autóipar termelésének fenntartásában. A márkánál egyébként a kereslethez képest már most is csak kevesebbet tudnak gyártani az alkatrész-beszállítási gondok miatt.
Az autógyártók a prémiumkategóriába tartozó, nagyobb felszereltségű, drágább autók gyártását kevésbé korlátozzák a félvezetők piacán tapasztalható ellátási gondok miatt, mivel azokon tudják a legtöbb hasznot realizálni. Az autóhiányt ezért leginkább az alacsonyabb felszereltségű és olcsóbb típusok vásárlói érzik meg.
Aki többet fizet
Lukács Gábor, a Lukács Autó tulajdonosa ezt úgy kommentálta: most az az autógyártó viszi el a csipet, aki többet fizet érte. A globális autópiac átrendeződését jelzi azonban, hogy míg a hagyományos motorral szerelt modellek legyártására a prémiummárkáknál is minimum fél évet kell várni, a teljesen elektromos változatok viszonylag gyors szállítási határidővel készülnek el. Egy novemberi megrendelésből várhatóan január-februárra autója lehet az ügyfélnek – mondott rá példát. Más motorizáltsággal viszont már attól függ a vevői igények kielégítése, hogy milyen volt a modell iránt korábban a kereslet, illetve milyen gyorsan kötötték le az ahhoz kapcsolódó gyártási kapacitásokat. Van modell, aminek átadására most június-júliust tudják előirányozni, van, amelyiket korábban, feltéve, ha az elektronikai alkatrészek beszerzése nem jelent majd problémát
Csak a szalonból
Autókereskedői tapasztalat, hogy a magánvásárlók inkább tavasszal, a cégek inkább az év végén szeretnek vásárolni, amikor már látják az évi teljesítésüket. Az elmúlt két-három hónap fokozott csipmizériája azonban felbolygatta ezt a szokást, most valamennyi vásárlói körben lényegesen nagyobb az érdeklődés, mint tavaly ilyenkor volt. Sokan bíznak abban, hogy sikerül még idén lekötni egy-egy szabad, náluk 2022. májusig tartó modellévhez tartozó gyártási helyet, amivel egy viszonylag gyors szállítást tudnak elérni, de ezt az év végéhez közeledve egyre kevésbé tudják teljesíteni – mondta Lukács Gábor.
Aki még az idén szeretne új autóhoz jutni, az legfeljebb a szalonokba korábban berendelt autókból válogathat. A legtöbb modellből azonban már csak bemutatóautót tartanak, készletre sem a kereskedők, sem a gyárak nem dolgoznak. Általános trenddé vált, hogy csak a közvetlen ügyfélmegrendelésekre koncentrálnak.