garancia

2021.11.10. 19:00

Csökkenhet a jótállási idő

Az akciós ár rövidítheti a jótállási időt: akár egyévnyi garanciát is bukhatnak a vásárlók a leárazott termékeken.

2020.11.16. Az EMAG üllői raktára Black Friday előtt. Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Forrás: MW

A termék árához igazodó jótállási kötelezettség bevezetésével egy új szempontot is mérlegelniük kell a vásárlóknak az akciószezon kezdetén: megéri-e számukra néhány ezer forinttal olcsóbban megvenni egy terméket, ha ez a jótállási idő jelentős csökkenésével jár együtt.

Csökkenhet a védelem

A jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó fogyasztóvédelmi rendelkezések idén januárban újultak meg. A változások lényeges eleme a termék árához igazított garanciális kötelezettség, amely a korábban megszokottnál akár kétszer-háromszor hosszabb jótállási időt ír elő a gyártók és a forgalmazók számára. E szerint a 100 ezer forintnál drágább árucikkekre ez évtől már két, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig három évig érvényesítheti a vásárló a termékszavatossági igényét.

Jön a kereskedelmi akciók főszezonja, köztük az egész novemberre kiterjedő „Black Friday”, amely várhatóan jelentős árengedményeket kínál a drágább termékek körében is. A kedvezményekkel vonzóvá tett áruk megvásárlása előtt azonban a vásárlóknak érdemes megfontolniuk azt is, hogy az árleszállítás adott esetben nem érinti-e kedvezőtlenül a hosszabb távú érdekeiket. A fogyasztói árhoz kötött sávos jótállás azt is jelenti, hogy a kereskedő az árcsökkentéssel nemcsak vevőinek kedvez, hanem saját jótállási kötelezettsége időtartamát is lerövidítheti: a 100 vagy a 250 ezres határ alatt meghatározott árral ugyanis egy év jótállással kevesebb jár a vevőnek. A fogyasztó tudatos döntésén, megfontolt termékválasztásán múlik, hogy a pillanatnyilag kedvezőbb árat vagy a hosszabb garanciát részesíti-e előnyben.

Adják, amit ígérnek

Az akciós értékesítés vizsgálatát a vásárlók és a tisztességes vállalkozások védelme érdekében minden évben elrendeli az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) – tájékoztatott Schanda Tamás, a tárca miniszterhelyettese. Közlése szerint a fogyasztóvédelmi hatóság idén 150 üzlet és webáruház gyakorlatát ellenőrizte próbavásárlásokkal, és megállapítása szerint ritkaságszámba mennek a kuponos akciókhoz kapcsolódó jogsértések. 2021-ben mindössze egyetlen alkalommal fordult elő, hogy az üzlet nem adta meg az ígért árengedményt. Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy fogyasztói kifogás, probléma esetén először az üzlettel vagy az online shop üzemeltetőjével érdemes felvenni a kapcsolatot. Ha a vállalkozással nem sikerül megegyezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatnak a vásárlók. Egyedi jogviták ingyenes megoldásában a megyei iparkamarák mellett működő békéltetőtestületek segíthetnek.

Az alacsonyabb áron megvásárolt termékekre is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok az irányadók.

Javítás vagy csere

Meghibásodás esetén a vásárló alapesetben továbbra is a javítást várhatja el, viszont ez évtől előírás lett, hogy a szervizeknek ezt lehetőség szerint 15 napon belül el kell végezniük. Ha a határidő nem tartható, a vevőt értesíteni kell, mikorra várható a javítás befejezése. Amennyiben ez 30 napon belül nem lehetséges, a vásárló 8 napon belül cserére vagy a vételárra jogosult. Amennyiben a termék nem javítható, akkor 8 napon belül csere vagy ugyanezzel a határidővel a vételár visszatérítése illeti meg a vásárlót. Szintén csereköteles a termék, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. A csere pénzvisszafizetéssel is kiváltható, ha ez – például készlethiány miatt – nem valósítható meg.

(A borítóképen: Kedvezményekkel teszik vonzóvá az árukat (illusztráció))

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában