2021.11.10. 19:00
Csökkenhet a jótállási idő
Az akciós ár rövidítheti a jótállási időt: akár egyévnyi garanciát is bukhatnak a vásárlók a leárazott termékeken.
2020.11.16. Az EMAG üllői raktára Black Friday előtt. Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság
Forrás: MW
A termék árához igazodó jótállási kötelezettség bevezetésével egy új szempontot is mérlegelniük kell a vásárlóknak az akciószezon kezdetén: megéri-e számukra néhány ezer forinttal olcsóbban megvenni egy terméket, ha ez a jótállási idő jelentős csökkenésével jár együtt.
Csökkenhet a védelem
A jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó fogyasztóvédelmi rendelkezések idén januárban újultak meg. A változások lényeges eleme a termék árához igazított garanciális kötelezettség, amely a korábban megszokottnál akár kétszer-háromszor hosszabb jótállási időt ír elő a gyártók és a forgalmazók számára. E szerint a 100 ezer forintnál drágább árucikkekre ez évtől már két, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig három évig érvényesítheti a vásárló a termékszavatossági igényét.
Jön a kereskedelmi akciók főszezonja, köztük az egész novemberre kiterjedő „Black Friday”, amely várhatóan jelentős árengedményeket kínál a drágább termékek körében is. A kedvezményekkel vonzóvá tett áruk megvásárlása előtt azonban a vásárlóknak érdemes megfontolniuk azt is, hogy az árleszállítás adott esetben nem érinti-e kedvezőtlenül a hosszabb távú érdekeiket. A fogyasztói árhoz kötött sávos jótállás azt is jelenti, hogy a kereskedő az árcsökkentéssel nemcsak vevőinek kedvez, hanem saját jótállási kötelezettsége időtartamát is lerövidítheti: a 100 vagy a 250 ezres határ alatt meghatározott árral ugyanis egy év jótállással kevesebb jár a vevőnek. A fogyasztó tudatos döntésén, megfontolt termékválasztásán múlik, hogy a pillanatnyilag kedvezőbb árat vagy a hosszabb garanciát részesíti-e előnyben.
Adják, amit ígérnek
Az akciós értékesítés vizsgálatát a vásárlók és a tisztességes vállalkozások védelme érdekében minden évben elrendeli az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) – tájékoztatott Schanda Tamás, a tárca miniszterhelyettese. Közlése szerint a fogyasztóvédelmi hatóság idén 150 üzlet és webáruház gyakorlatát ellenőrizte próbavásárlásokkal, és megállapítása szerint ritkaságszámba mennek a kuponos akciókhoz kapcsolódó jogsértések. 2021-ben mindössze egyetlen alkalommal fordult elő, hogy az üzlet nem adta meg az ígért árengedményt. Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy fogyasztói kifogás, probléma esetén először az üzlettel vagy az online shop üzemeltetőjével érdemes felvenni a kapcsolatot. Ha a vállalkozással nem sikerül megegyezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatnak a vásárlók. Egyedi jogviták ingyenes megoldásában a megyei iparkamarák mellett működő békéltetőtestületek segíthetnek.
Az alacsonyabb áron megvásárolt termékekre is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok az irányadók.
Javítás vagy csere
Meghibásodás esetén a vásárló alapesetben továbbra is a javítást várhatja el, viszont ez évtől előírás lett, hogy a szervizeknek ezt lehetőség szerint 15 napon belül el kell végezniük. Ha a határidő nem tartható, a vevőt értesíteni kell, mikorra várható a javítás befejezése. Amennyiben ez 30 napon belül nem lehetséges, a vásárló 8 napon belül cserére vagy a vételárra jogosult. Amennyiben a termék nem javítható, akkor 8 napon belül csere vagy ugyanezzel a határidővel a vételár visszatérítése illeti meg a vásárlót. Szintén csereköteles a termék, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. A csere pénzvisszafizetéssel is kiváltható, ha ez – például készlethiány miatt – nem valósítható meg.
(A borítóképen: Kedvezményekkel teszik vonzóvá az árukat (illusztráció))