2021.12.05. 16:00
Ahol kötelező tantárgy a játék
Érdemes a gyerekeknek stratégiai és logikai játékokat vásárolni. Garantált a sokoldalú fejlesztés.
Forrás: Olvasótól
Sok szülő panaszkodik, hogy gyermekét szinte már csak az elektronikus eszközök érdeklik. Lehetetlen rávenni őket a klasszikus elfoglaltságokra, mint az olvasás vagy a családdal közösen végzett tevékenységek, játékok. A hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola diákjai számára azonban nem ismeretlenek a „kézzel fogható” stratégiai és logikai játékok. Az iskolában ugyanis tanítási óra keretében lehet játszani, mégpedig különféle táblajátékokkal. A gyerekek nagyon szeretik, versenyekre járnak, és sokszor nyernek.
Szimultán
A táblajátékok egyik tanára, Mészáros Mihály úgy fogalmazott, ezek a játékok sokféle képességet fejlesztenek, köztük olyanokat, melyekre a gyerekeknek a továbbtanulás és későbbi életük során is szükségük lesz. A szabályok megismerése, megjegyzése, alkalmazása és magasabb fokon a stratégia, taktika kialakítása már önmagában összetett tanulási folyamat, amelyet a játékokon keresztül hajthatunk végre, azok motiváló hatása révén.
– Valamelyik nap például csoportos szimultán játékot játszottak. Kiválasztottam az osztályból öt gyereket, akik játszottak a többi kilenccel. A gyerekek számára ez mindig hatalmas élmény. Nincs üresjárat, mert folyamatosan figyelni kell mindkét csoport játékosainak – magyarázta a pedagógus.
Hozzátette: ez csak egy példa a sokféle sajátos vetélkedőből, amit rendszeresen alkalmaz a gyerekek fejlesztésére.
Négy színnel
– Kiegészítésképpen különböző logikai feladványokat, rejtvényeket is használok. A minap az ötödikesekkel „négyszínsejtés” játékot játszottunk. Színezniük kellett, de közben logikusan gondolkodni, hogy igazolják a régi matematikai (mára már megoldott) rejtélyt. Azt ugyanis, hogy bármely térkép kiszínezhető négy színnel úgy, hogy a szomszédos területek ne legyenek azonos színűek.
– Azonban nem mehetünk el szó nélkül a táblások gondolkodást, érzelmi-akarati tulajdonságokat, szociális kompetenciákat fejlesztő és közösségépítő hatásuk mellett sem. Ha például egy új gyerek érkezik az osztályba, játék közben sokkal könnyebb beilleszkednie, mint a hagyományos tanítási órákon. Nekünk, pedagógusoknak szintén sokat segíthetnek a táblajátékok például a tanulók megismerésében. Játék közben többet megtudhatunk róluk, mint más egyéb módon – jelezte a pedagógus, hozzátéve, a legnagyobb kedvenc a mankala játékcsalád vagy a dámajátékok. De idesorolható még számos játék, főleg az „ütésesek”. Akik szakkörre járnak, legalább 70-80-féle játékot megismernek az általános iskolai évek alatt.
Le kell tölteni
– Ha a szülők szeretnének táblajátékokat vásárolni, sikerrel járhatnak a játékboltokban is, például pylost, quartot kis szerencsével találhatnak. Ám ha valaki gazdag készletből szeretne válogatni, akkor érdemes a fővárosban felkeresni a speciális játékboltokat, de internetről is lehet rendelni. Azonban legegyszerűbben úgy lehet jó játékokhoz jutni, ha felmennek a szülők dr. Nagy László internetes oldalára, a neve Játéktan. Csak annyit kell beírni a keresőbe, hogy „játéktan letöltések”. A játéktáblák és a leírások letölthetők, nyomtathatók, fóliázhatók. Már csak néhány dekorkavicsot kell beszerezni hozzá, és kezdődhet a parti. Saját honlapomon, a meszaros-mihaly.hu oldalon játékleírások, valamint tanítási javaslatok is rendelkezésre állnak – jelezte Mészáros Mihály.
Hangsúlyozta: a táblajátékok többet nyújtanak, mint a dobókockás társasjátékok. Utóbbiakban a szerencsetényező is nagy szerepet játszik, az előbbiekben viszont felértékelődik a stratégia és a taktika. Eredményességünk itt kizárólag saját döntéseinktől függ. Fő szerepet kap az algoritmikus gondolkodás és a kombinativitás. A táblajátékok előnye az is, hogy jelentős részük játékideje csupán néhány perc. Ezenkívül a szabály vagy a táblaméret módosításával életkorhoz igazíthatók. Ezzel tökéletesen beilleszthetők az általános iskolai nevelésbe, tette hozzá a pedagógus.
(A borítóképen: Táblajátékon játszó gyerekek a hejőkeresztúri iskolában)