2022.02.16. 18:00
Több a szerhasználó, de nő a segítséget kérők száma is
Az esetszámok növekednek, de ezzel párhuzamosan a segítségért fordulók száma is nő megyénkben.
Fotó: Ádám János
Körülbelül háromszázmillió személy használ valamilyen pszichoaktív szert ma világszerte. Még mindig a marihuána fogyasztása a leggyakoribb.
Magyarországon a szerhasználók száma egy 2019-es felmérés alapján több tízezer főre tehető, de számuk évről évre emelkedik.
A droghasználók szenvedélyéhez, illetve a drogkereskedelemhez számos, a társadalom által el nem fogadott jelenség kapcsolódik: bűnözés, agresszió és kimondottan a szerhasználat következtében kialakult betegségek.
„A megyei adatok alapján a Drogambulancia klienseinek száma összesen 4192” Dobos Tímea
„Ahhoz, hogy valaki szerhasználó legyen, nem kell sok. Magány, céltalanság, kilátástalanság, kapcsolatok beszűkülése, kirekesztettség érzése, nemet mondás készségének hiánya, illetve alacsony volta, identitás keresése, mentális és pszichés problémák, problémamegoldó képesség hiánya, veszteségek az élet bármely területén, szociális helyzet, munkanélküliség, családi háttér, krízisek, feldolgozatlan gyerekkori és/vagy felnőttkori trauma, rossz baráti kapcsolatok és genetika” – mondta el az Észak-Magyarországnak Dobos Tímea, a miskolci Drogambulancia Alapítvány elnöke. „Folyamatosan nő a hozzánk érkező kliensek száma. 2019-ben 89 új kliense volt a Drogambulanciának, 2020 végére ez a szám 95 lett, 2021 végére pedig 136 új kliens érkezett hozzánk. A megyei adatok alapján a Drogambulancia klienseinek száma összesen 4192. Ebből miskolci 1961, Miskolc környéki 507 fő. A legtöbb kliens Miskolc és környékén kívül Kazincbarcikáról érkezik. Kazincbarcika után Tiszaújváros és környéke következik. Az Ózdi, Szerencsi, Sátoraljaújhelyi, Mezőkövesdi, Szikszói, Sárospataki járásokból 100 körüli esetszámmal fordul elő nálunk, de vannak, akik megyén kívül, sőt külföldről érkeznek hozzánk” – tette hozzá Dobos Tímea.
Fontos a prevenció
Elkészült négy kisfilmje is az ellátónak, melyek nem a tiltásra, hanem a tudás fontosságára helyezik a hangsúlyt.
A kampány üzenete az, hogy „a tudás életet menthet”. Ezeken a kisfilmekben olyan eseteket dolgoznak fel, amelyek egy hétköznapi szituációban bárkivel elfordulhatnak.
A filmekben olyan mondatok hangzanak el, amelyek gondolkodásra késztetik a fiatalokat. „Brigi is döntött, amikor nem szívta el az egyik ismerősétől kapott cigit, amiről nem tudta, hogy mi van benne. Brigi így nem került kórházba. Gondolkodj! Tájékozódj! A tudás életet menthet!”
Előfordul rosszabb példa, amely sajnos egyre gyakoribb a fiatalok körében. „Bálint egyetemista. Egy nyári buliban kipróbálta az LSD-t. Kórházba került. Gondolkodj! Tájékozódj! A tudás életet menthet!”
A programba kerülés leggyakoribb módja, hogy a már szolgáltatást igénybe vevők ajánlják barátaik számára ezt a lehetőséget.
„Az új kliensek száma azt mutatja, hogy munkánk eredményes, sikeres. Hónapról hónapra, évről évre nő a tőlünk segítséget kérők száma. És üzeneteket is kapunk, illetve elmondják, hogy mit éreztek, mielőtt idejöttek, és azt követően, hogy fogadtuk őket. Gondolkodj! Tájékozódj! A tudás életet menthet!” – hangsúlyozta a Drogambulancia elnöke.
Ha szüksége van segítségre: miskolci Drogambulancia Alapítvány, www.drogambulancia.hu