2022.06.07. 07:00
A munkavállalóknak nem a fizetés a legfontosabb
Munkavállalói oldalról a karrierút, a rugalmas munkaidő és az otthoni munkavégzés is elvárás lenne a munkáltatók felé.
Shutterstock/Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az észak-magyarországi régió munkavállalói körében az országos átlaghoz képest valamivel kisebb mértékben fontos a fizetés, viszont többre értékelik a jó munkahelyi légkört. Többen szeretnének ugyanakkor otthoni munkavégzést, mint amire reális lehetőségük van.
Meglepő viszont, hogy a legkevésbé vonzó munkaadóknak az autóipari cégeket tartják, noha azok az egyik legnagyobb foglalkoztatónak számítanak – derült ki a Randstad legutóbbi országos kutatásából, amelyet a munkaügyi szolgáltatásokat végző cég az elmúlt héten mutatott be a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klubjában.
Munka-magánélet egyensúly
A magyarországi régiókra, a válaszadók korára, nemére, foglalkoztatotti jogviszonyára nézve széles körű, 7-8 ezer fő megkérdezésével készülő felmérés kilencedik éve igyekszik időről időre rávilágítani, hogy a munkaadói kínálatnak melyek azok a legfontosabb jellemzői, amelyek alapján az álláskeresők arról döntenek, hogy csatlakoznak-e egy céghez, vagy nem.
Évtizedes távlatban az egyik legfontosabb megállapítás, hogy a munkahely kiválasztása során – a keresetek emelkedése mellett – felértékelődött a munka-magánélet egyensúlyának a megvalósulását biztosítani tudó, a munkaidőt adott keretek között rugalmasan kezelő munkáltató. Mostanra világossá vált az is, hogy a cégeknek nagyobb hangsúlyt kell fektetniük arra, hogy karrierutakat mutassanak nemcsak a pályakezdő, hanem a már tapasztalattal rendelkező 26–44 éves korosztályba tartozó munkavállalóik számára is. A munkaadói oldalról pedig különösen fontossá vált a márkaépítés, ami különösen akkor válik értékessé számukra, amikor munkavállalókat keresnek.
Vadásznak a szakemberre
„Ma már nem arról beszélünk, hogy a munkavállalók jelentkeznek egy állásra, a munkáltató pedig kiválasztja közülük a legmegfelelőbbet. Napjainkban a legtöbb esetben konkrét megkeresésekkel, közvetlen módon vadásznak azokra a jelöltekre, akikkel be tudják tölteni az üres álláshelyeket. Nagyon nem mindegy ezért, hogy mit gondolnak a jelöltek a cégekről, ha ugyanis egy vállalatnak rossz a brandje, a márkamegítélése, akkor a jelöltek azonnal elutasítják az állásajánlatukat anélkül, hogy meghallgatnák, mi is lenne a feladatuk, milyen a fizetés, milyenek a juttatások” – fogalmazta meg Demeter Csaba, a Randstad Hungary operatív igazgatója.
A kutatásukban részt vevő munkavállalók álláspontja alapján minden évben kirajzolódik egy preferencia-sorrend. Az első helyen nincs változás: a válaszadók háromnegyede a bérezés és a juttatás alapján választ munkahelyet.
Fontos a biztonság is
A második helyre került a munkahelyi környezet, illetve az, hogy mennyi stresszel jár a munka. Fontos szempont az álláshely biztonsága, a tekintetben pedig kiemelt helyen szerepel a cégek pénzügyi stabilitása, „mert sajnos nem magától értetődő, hogy minden munkáltatónál időben érkezik meg a fizetés a hónap végén” – jelezte. A fontossági sorrendben az ötödik helyre került a munkamagánélet egyensúlya, hogy kellő idő jusson a családra, a hobbira, ami mellett a munkahelyükön is helyt tudnak állni az alkalmazottak.
„Érdekes módon az észak-magyarországi régióban valamivel kisebb mértékben fontos a jelölteknek a fizetés, annál fontosabb viszont a munkahelyi légkör és a munkakörülmények. Nem nagy eltérésről van szó, de ha országos átlagban nézzük, ebben a térségben néhány százalékponttal visszacsúszik a fizetés, és felértékelődik egy kollektíva atmoszférája” – hívta fel a figyelmet Demeter Csaba.
Markáns különbség viszont, hogy ebben a régióban sokkal kevesebben tehetik meg, hogy otthonról végezzék a munkájukat: az országos átlaghoz képest feleannyi munkavállalónak nyílik erre lehetősége. Meglepő volt ezért, hogy a válaszadóik nagy többsége a jövőben legalább a munkaidejének a felét home office-ban szeretné tölteni, noha erre nem igazán van reális lehetőség. A munkáltatók jelentős része sem gondolja ezt megvalósíthatónak, de tisztában kell lenniük azzal, mi az elvárás, ha jó szakembereket akarnak bevonzani – tette egyértelművé a szakember.
Karriert szeretnének
„A magyar munkavállalók különösen érzékenyek a munkahelyi előmenetelre. Nemzetközi összehasonlításban az európaiaknak mintegy fele tartja fontosnak a karrierépítés lehetőségét, Magyarországon ez inkább kétharmad. A válaszadóknak azonban kevesebb mint fele érzi úgy, hogy a munkáltatója egy reális, követhető karrierutat vázol fel számára, így lényegében nem kapja meg azt, amit elvárna. A legtöbben pedig szeretnének előrelépni a céges ranglistán, szeretnének vezető pozícióba kerülni, többet keresni, de nem mindig átlátható a számukra, hogyan tehetik ezt meg” – jelezte Demeter Csaba.
Mutassák meg magukat
A fő üzenet ezért a magyar vállalatoknak, hogy helyezzenek hangsúlyt munkáltatói ismertségükre, igyekezzenek a közösségi médiumokon keresztül is megmutatni, milyen náluk dolgozni, illetve transzparensen mutassák be, milyen karrier vár a hozzájuk jelentkezőkre. A szakembertől megtudtuk: míg országosan a legvonzóbb cégek az információtechnológiai szektorból kerülnek ki, addig Észak-Magyarországon a szolgáltatóiparból és a hozzá kapcsolódó logisztikai területről.
Meglepő ugyanakkor, tette hozzá, hogy a borsodi régió munkavállalói körében a legkevésbé csábítóak az autóipari cégek, noha azok a térség egyik legnagyobb foglalkoztatónak számító, stabil vállalatai.