2023.09.28. 12:03
Kíséreti nyúlnak, állatorvosi lónak nevezték a miskolci busz- és villamosközlekedést
A legnagyobb érdeklődésre számot tartó napirendi pont a „Javaslat a közösségi közlekedés vonalhálózatának és menetrendjének módosítására" a miskolci közgyűlés ülésén. Ma tartják szeptemberi rendes ülésüket a miskolci önkormányzati képviselők.
Fotó: Bujdos Tibor
Kiss Péter, a közlekedésszervező osztály vezetője:
A közlekedésszervező osztály az elmúlt évek forgalomlebonyolítási tapasztalatai, a rendelkezésre álló utasszám- és célforgalmi adatok, valamint az utasoktól beérkező észrevételek és javaslatok alapján vonalhálózati és menetrendi változtatásokra, illetve fejlesztésekre tesz javaslatot. Október 14-én tervezik bevezetni a változásokat. A javasolt vonalhálózati és a menetrendi változtatások a jelenlegi menetrend által nyújtott szolgáltatást javítják. Az ütemes menetrendek, a közös szakaszokon való egyenletesség, az átszállásmentes kapcsolatok bővítése és a völgyidőszaki járatsűrítések alkalmazása az utazóközönség jobb megelégedettségét célozzák. A menetrendi fejlesztéseknek köszönhetően a közösségi közlekedés elérhetősége és utasmegtartó ereje növekszik. A javasolt vonalhálózat- és menetrend-módosítással összefüggésben jelentkező futásteljesítmény-növekmény 2023. évre várt többletköltségének fedezetét az önkormányzat a 2023. évi költségvetésének terhére biztosítja.
Lesznek új járatok, több járat vonala meghosszabbodik. (A témáról tegnap sajtótájékoztatót tartottak, amiről portálunk beszámolt. Arról is írtunk, hogy nem mindenki fogadja örömmel a tervezett változtatásokat – a szerk.)
Badány Lajos alpolgármester:
A közlekedésszervező osztály működik, minden funkcióra találtunk megfelelő embert. Az osztály elkészítette az új menetrendi struktúrát, többször egyeztettek a felek egymással. Gyorsabb, jobb, sűrűbb tömegközlekedést kap a város közönsége. Csökkeni fog a zsúfoltság, jobb lesz a kapcsolódás, összességében javul az ellátás minősége. Jobb lesz Tapolca és az Egyetemváros elérése is.
Hollósy András, KDNP:
Az elmúlt négy évben sokszor emeltük fel szavunkat a tömegközlekedés miatt. Most is azt érezzük, hogy a miskolciakat ismét kísérleti nyúlnak nézik. Elkapkodott döntésekről van szó. Ráadásul a városvezetés törvénytelenséget követett el, mert nem egyeztetett a tervekről az MVK dolgozói érdekvédelmi szervezeteivel. Több sebből vérzik ez a tervezet. A Fidesz és a KDNP frakció nem támogatja az előterjesztést.
Pakusza Zoltán, A mi hazánk:
Örömmel olvastam, hogy a 6-os busz sűrűbben fog járni. Módosító javaslatot nyújtottam be, hogy a reggeli és délutáni időszakban több busz járjon, illetve csuklós járművel járjanak ezekben az időszakokban.
Deák-Bárdos Mihály, Fidesz:
Többször szóltam a 2-es villamos megszűntetéséről. Most sem vagyok elégedett, mert a Vasgyárban élők érdekeit nem veszik figyelembe. Miért nem lehet azt a menetrendet visszaállítani, ami 2019 előtt működött?
Örömteli az is, hogy két fordulóval több 16-os buszjárat közlekedik, de nincs jól megszervezve.
Barta Gábor, Fidesz:
Korábban egyértelmű volt, hogy melyik busz honnan indul és hová megy, és mi az útvonala. Ez most már nincs így, és még bonyolultabb lesz a helyzet. Az utasok elégedetlenek, nem látják át a rendszert. A miskolciaknak elege van a kiszámíthatatlan menetrendekből! Olyan menetrend kellene, mint ami 2019-ben volt a városban.
Veres Pál polgármester:
6 milliárd forintba kerülne a 2019-es menetrend visszaállítása.
Dr. Kovács László, KDNP:
Ez nem kísérleti nyúl, hanem állatorvosi ló a miskolci közösségi közlekedés.
Bazin Levente, Velünk a Város:
A járvány miatt visszaesett az utasszám. A kormány visszavonta a helyi közösségi közlekedés támogatását. A háború miatt elszállak az energiaárak. A városvezetés minden erejét arra fordította, hogy ne csorbuljon a szolgáltatás.
Bajusz Gábor, Fidesz:
Azt gondoltam, végre változik a tömegközlekedés. Igaz 1,4 százalékról van szó, ami nagyon kevés. Azt mondják, utasbarát tömegközlekedés van Miskolcon. Nem ezt látom. Elkésett dolog a változtatás, ezek csak kampánycélokat szolgálnak.
Szécsényi Marianna, Fidesz:
Örömmel értesültek a lakosok, hogy valami változás lesz a tömegközlekedésben. De nem új dolgokról van szó, hanem csak átszervezésről. Fura, hogy az MVK dolgozóival nem egyeztettek semmit. Nem tudjuk, hogy kik állítják össze most a menetrendet. Már kész tényként kezelték az új menetrendet, akkor miért vagyunk mi most itt.
Cseléné Figula Edina, Velünk a Város:
Megyeszékhelyek közötti összevetésben Miskolc tömegközlekedése megállja a helyét. Az új mentrend egyértelműen előrelépés lesz, és ez érezhető lesz majd. Acsarkodásból és ellenkezésektől nem fog megoldódni a helyzet.
Szilágyi Szabolcs, Velünk a Város:
A Fidesz és a KDNP úgy bírálja a miskolci tömegközlekedést, mintha a helyközi közlekedésben minden rendben menne. Miskolc most nagyságrendekkel többet költ a tömegközlekedésre, mint a Fidesz idején. Több járat lesz és sűrűbben közlekednek a buszok.
Dr. Simon Gábor, Velünk a Város frakcióvezető:
A kormány a közösségi közlekedésben csak kudarcokat ért el, fejlődést nem. Idén az önkormányzatnak 6,7 milliárd forinttal kell támogatni a miskolci közösségi közlekedést. Ez azt jelenti, hogy az önkormányzat családonként 100 ezer forinttal támogatja a közösségi közlekedést. Nem tartjuk reálisnak, hogy emeljük a jegy- és bérletárakat. A bevétel nem növelhető. Kormányzati támogatás nincs. A kiadási oldalon nagy gond a drága üzemanyag.
Badány Lajos alpolgármester:
Fontos lépés a közlekedésszervező osztály életre hívása. Szerintem nem a város dolga, hogy egyeztessen a munkavállalókkal. Az a cégvezetés feladata.
Pakusza Zoltán, A mi hazánk:
Én nem támogattam a közlekedésszervező osztály létrehozását.
Erdei Sándor, Velünk a Város:
Sokmilliárd forintos tartozás maradt a Fidesz után a közösségi közlekedésben. Most meg a 2019-es menetrendet követelik. Ez plusz 6 milliárd forint plusz kiadást jelentene.
Molnár Péter, KDNP:
A miskolci közöségi közlekedésben nagy a baj. Látjuk a jobbító szándékot, de a baj ennél nagyobb. A miskolci utaztóközönséget vissza kellene csábítani a járművekre, de ők csak akkor mennek vissza, ha bízhatnak a menetrendekben. Ez a mostani javaslat kevés.
Fodor Zoltán, Velünk a Város:
Az MVK Zrt. vezérigazgatója ugyanaz, mint a Fidesz idején, Demeter Péter. Mert őt mi és a Fidesz is szakembernek tartja.
Szilágyi Szabolcs, Velünk a Város:
Sofőrök mondanak fel az MVK Zrt.-nél. Többletteher hárul a maradó dolgozókra. Ez a munka nagy odafigyelést igényel. A béremelés nem várhat magára.
Gazdusé Pankusi Katalin, Fidesz:
Szerencsésebb lett volna megkérdezni az új menetrendről az érintett képviselőket. Kértem, hogy állítsák vissza a 2-es buszt. Nem tették. Most is csak tanítási időben, munkanapokon fognak közlekedni a 2-es buszok.
Szopkó Tibor alpolgármester:
Valóban állatorvosi lóról beszélhetünk, mert a téma nagyon sokszor jön elő a közgyűléseken. Nem igaz, hogy tudatosan tönkretettük volna a közösségi közlekedést. Nem jó a miskolci közösségi közlekedés, de annyira nem rossz, mint az ellenzék állítja. A közlekedésszervező osztály munkája hasznos.
Bartha György, Velünk a Város:
Vita volt a frakcióban az új menetrend összeállítása kapcsán.
Soós Attila, Fidesz:
Olyan közöségi közlekedés kell, ami mindenki érdekét szolgálja. Amikor azt mondjuk, hogy a 2019-es közlekedést szeretnénk visszahozni, azért mondjuk, mert akkor volt a legkevesebb panasz. Ez olyan szolgáltatás, amit meg kell oldani. Az utasszámlálás félrevezető, mert nem tükrözi az igényeket. Egyetértünk azzal, hogy a buszsofőröknek többet kellene keresniük. Ennek megoldása az MVK és a Miskolc Holding feladata.
6 milliárd forint szükséges plusz pénzről beszélnek, ha a 2019-es menetrendet visszaállítanák. Az új menetrend révén a miskolci buszok és villamosok lényegében nem fognak többet közlekedni. Ez nem komoly eredmény.