2024.01.23. 20:00
Beindult a kátyúszezon!
A kátyúbiztosítás jelentősen növeli a veszélyes úthibák által okozott károk megtérítésének esélyét.
Elég gyakori ez a kép az utakon
Fotó: Ádám János
A kátyúkárok kétharmadát az első negyedév során jelentik a gépjármű-tulajdonosok, ezért továbbra is időszerű gondoskodni a kátyúbiztosításról: az évi néhány ezer forintért elérhető kátyúbiztosítás jelentősen növeli a veszélyes úthibák által okozott károk megtérítésének esélyét – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
Bár az útkezelők folyamatosan dolgoznak az úthibák kijavításán, az autósok várhatóan májusig mindenképpen nagy számban találkozhatnak kátyúkkal az utakon, ezért továbbra is célszerű kátyúbiztosításban gondolkodni, amelynek számos előnye van az útkezelővel intézett kártérítéssel szemben.
A jegesedéssel és nagy napi hőingással beköszöntő téli időjárás az elmúlt egy-másfél hét során robbanásszerűen megnövelte az országban található kátyúk számát. Tájékoztat közleményében a FBAMSZ. Mint írják, immár százezres nagyságrendben fordulnak elő kockázatos úthibák közútjainkon. A forgalmasabb szakaszokon ilyenkor órák alatt akár egy nagyobb kátyú is kialakulhat: általános tapasztalat, hogy az adott útszakaszt jól ismerő autós is gyanútlanul fut bele olyan gödörbe, amely előző nap még nem volt ott.
János elmondta portálunknak, hogy természetesen van kötelező személygépjármű biztosítás az autóján. Minden évben kifejezetten fontosnak tartja, hogy meg legyen kötve.
Odafigyelés és kártérítés
„Bár télen nem nagyon használok autót az időjárási viszontagságok miatt, azonban mikor útnak indulok nagyon észnél kell lennem, hiszen több a kátyú ebben az időszakban, valamint úgy tapasztalom, hogy nem mindenki szereti betartani a KRESZ szabályokat. Nem szabályosan kerülnek ki egy kátyút, vagy én kerülök bele más hibájából. Nagyobb problémám szerencsére azonban még nem adódott kátyú miatt.” - tette hozzá János.
A legtöbb kátyúkár defekt, azonban előfordul, hogy a felnit is javítani kell. Gyakran pedig az is előfordul, hogy sérül a futómű is, sőt, szélsőséges esetben személyi sérüléses baleset is lehet a kátyúba futás következménye, ami akár már milliós nagyságrendű kártérítéssel is járhat.
Attila nem volt szerencsés évekkel ezelőtt. Elmondta, hogy bár az övé nem egy klasszikus út korrodációja miatti kátyúkár, de még is egy kátyúnak köszönheti, hogy 20 évvel ezelőtt az akkori autójának olajteknője tönkre ment. Hozzátette, a helyzet azonban megoldódott, a megfelelő szervhez eljuttatta az adatokat, akik végül továbbították kérését azok felé, akik a hibásak voltak ebben a történetben. Végül pedig kártérítést is kapott.
átyúbiztosítás híján az autósoknak az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük a kárt. Lakott területen kívül ez a Magyar Közút Nonprofit Zrt, míg lakott területen belül ilyen ügyekben az adott önkormányzat megfelelő szerve, illetve Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt. az illetékes – írja a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége.
Megrepedt a felni
Molnár Márknak néhány évvel ezelőtt kellett intézkednie kátyúkár miatt. „Itt a belvárosban mentem bele egy kátyúba, nem is hajtottam gyorsan, a felnim meg is repedt rendesen. Utána jártam mi a teendő ilyenkor. Első körben lefényképeztem a felnit, hogy mi lett vele és el is vittem javíttatni, és szerencsére még javítható volt, körülbelül 1 hét alatt meglett, számlát kértem róla. Közben pedig visszamentem a helyszínre, lefotóztam a kátyút, lemértem, hogy mekkora, és hogy melyik irányból merre közlekedtem. Leadtam a megfelelő szervnek a kárról a lapot, a fotókat, illetve a számlát. Ha jól emlékszem kellett neki idő hozzá, azonban olyan 2-3 hónap volt úgy emlékszem, mire kifizették.”
Az elbírálás során az útkezelők általában a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el, de azok sem számíthatnak kártérítésre, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet.
A kátyúbiztosításnak számos előnye van
Már évi 3-4 ezer forintos díj ellenében található megfelelő kátyúbiztosítás, melyet kiegészítőként kötnek. A kedvezményezettjei nem az útkezelő felé, hanem közvetlenül a biztosítójuk felé jelentik a kárt, ami eleve megnöveli a sikeres kárrendezés esélyeit. Egyes módozatok ráadásul a figyelmeztető táblával ellátott útszakaszokra is fedezetet nyújtanak.
A biztosítók ebben a biztosítási konstrukcióban általában nem számítanak fel önrészt, ami azért is fontos, mert egy átlagos kátyúkár összege még ma is belefér 100 ezer forintba, ami miatt az általában 100 ezer forintos minimális önrésszel megkötött casco biztosítások ilyen esetekben nem jelentenek megoldást.
A káreseményt minden esetben megfelelően rögzíteni kell
Az FBAMSZ felhívja még a figyelmet arra, hogy a megfelelő dokumentációra kátyúbiztosítás esetében is szükség van. Fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tud szerezni. Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. A fényképek mellett érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket is.
Kátyúk Miskolc és Kistokaj között 2024. január
Fotók: Ádám János
Néhány fontos információ azok számára, akiket Miskolcon ér kátyúkár:
Az úthibába történő behajtásból keletkezett kárt - köznapi nevén kátyúkárt-, a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának fenntartásában álló utak kezelője, a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. felé kell a károsultnak bejelentenie. A további, kártérítési eljárást Ők folytatják le. A bejelentést személyesen a 3531 Miskolc, Győri kapu 48-50. szám alatti ügyfélszolgálaton, hétfő-csütörtök 7:30-16:00; P: 7:30-13:30 között, postai úton a 3501 Miskolc, Pf. 57. címre küldött levélben, valamint elektronikusan a [email protected] e-mail címere megküldve.
A bejelentés hitelességét a szolgáltató vizsgálja. Ennek érdekében, elsősorban a legcélszerűbb megoldás, ha az esemény bekövetkeztét követően azonnal, a járművet a megállási helyzetből nem mozdítva, a károsult rendőri intézkedést kér. A rendőrség által kiadott igazolás alapdokumentuma lesz a kártérítési eljárásnak. Amennyiben ezt elmulasztotta a károsult, azonban még a helyszínen tartózkodik, fel kell vennie két tanú elérhetőségét, nyilatkozatát, valamint a helyszínt és a kárt le kell dokumentálnia, fotóznia.
Az így összegyűjtött dokumentációval lehet megkezdeni a kártérítési eljárást, a már jelzett szolgáltatónál. A varosgazda.hu oldalról letölthető a kárbejelentő lap, ezt természetesen értelemszerűen ki kell tölteni. A már leírtakon túlmenően, kerüljenek bemutatásra az alábbi dokumentumok is:
- árajánlat
- árajánlat és/vagy számla a javításról
- gépjármű törzskönyv/forgalmi engedély bemutatása a károsult tulajdonos tisztázása érdekében,
- a gépjárművet vezető vezetői engedélye, és
jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén cégszerűen aláírt nyilatkozat az ÁFA-visszaigénylésére vonatkozóan (hatályos jogszabályok alapján)
amennyiben nem a károsult jár el, meghatalmazás a károsulttól.
A kártérítés technikai lebonyolításáról és folyamatáról tájékozódni tudnak a https://varosgazda.hu/karbejelento-lap-tajekoztato oldalon is.
Lakott területen belül is vannak az országos közúthálózat részét képező útszakaszok (a számozott utak, pl.: 3, 26), ezek esetében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az illetékes. A helyi közutak vonatkozásában, a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. (MVG) – mint közszolgáltatási szerződés keretében, egyes közútkezelői részfeladatokkal megbízott gazdálkodó szervezet – illetékes.