Előadás

2024.01.31. 10:00

Kell-e az okostelefon az oktatásban?

Pedagóguskonferenciát tartottak a miskolci MCC-ben.

Galambos Eszter

A pedagógus konferenciát a miskolci MCC-ben tartották

Fotó: Bujdos Tibor

Hogyan tudjuk az „alfa generációt” jól nevelni, megfelelően oktatni? Ez volt a központi gondolata a miskolci Mathias Corvinus Collegium-ban megrendezett  konferenciának, ahol előadások és kerekasztal beszélgetések keretében pedagógusok és szakértők keresték a választ a 21. század oktatási, ismeretszerzési kihívásaira.

Iskolapadban az alfák

A program nyitógondolatai között elhangzott, hogy az úgynevezett alfa generáció tagjai közé a 2010-től születetteket soroljuk. Tagjaik olyan időszakban születtek, amikor világszerte csökkent a termékenységi ráta, és kisgyermekként megtapasztalták a Covid-járvány hatásait. Ezek a gyerekek már akkor felkerültek a közösségi felületekre, amikor javában pocaklakók voltak. Szórakoztatásukat leginkább elektronikus technológia, a közösségi média és streaming szolgáltatók uralják, és ezzel párhuzamosan csökken a hagyományos televíziózás iránti érdeklődésük. Számukra az online lét a közösségi média és a technológia már életmód. A generáció tagjai között gyakori az allergia, az elhízás és a képernyőidőhöz kapcsolódó egészségügyi problémák. Ez a generáció ül most az iskolapadokban, és őket kell tanítani.

Konyári György, a MCC képviselet-vezetőjének véleménye, hogy a jelenleg az iskolapadokat koptató alfák sok tekintetben egy különleges generáció, hiszen őket már sújtotta a koronavírus járvány, szinte okostelefonnal a kézben születtek, és azzal együtt nőttek fel. Egy igazán online, egy igazán huszonegyedik századi generáció már ennek minden pozitív és negatív oldalával együtt. Az elmúlt évtizedekben azt tapasztalhattuk, hogy az oktatás nagy mértékben átalakult, új lehetőségek és egyben új kihívások is jelentek meg a pedagógus kollégák számára. A konferenciával a szervezők célja az volt, hogy egy olyan találkozási pontot teremtsenek, amely összehozza a pedagógusokat. Itt van lehetőségük találkozni és beszélgetni ezekről a kihívásokról, illetve a szervezők próbáltak fogódzókat adni a konferencia tartalmával, szakértő előadók meghívásával a mindennapok kihívásainak megoldására.

Amikor az okostelefon a főnök

A program talán egyik legérdekesebb témája az okostelefonnal kapcsolatos kihívásokat ecsetelte.

Pöltl Ákos, az MCC Ifjúságkutató Intézet kutató szakértőjének meglátása szerint amennyiben az okostelefon bekerül az oktatásba, akkor átveszi az osztályfőnök szerepét a figyelem elvonásán keresztül. A szakértő meggyőződése szerint olyannyira nem jó, hogy egész egyszerűen ki kell tiltani az iskolából az úgynevezett a „személyes képernyők”-kel együtt, ebbe beletartozik a tablet és a laptop is. Mindegyiknél ugyanaz a probléma, ugyanis egy az egyben használja a gyerek a képernyőt, nagyon sok mást csinál rajta leginkább olyanokat, amit nem kellene. Amikor a tanár órán előveteti a tanulóval a telefont és megcsináltat valami feladatot, a tanuló egy pillanat alatt megcsinálja, majd rögtön a tik-tok fiókjában van random képeket küldözget, csetel. A probléma ezzel az, hogy a figyelme már nincs is ott az órán, és onnantól kezdve a tanár semmi mást nem tehet, mint próbálja a figyelmét visszaszerezni, ami már lehetetlen küldetés. Ez a gond a „személyes képernyőkel” hogy a személyes jellegű tartalmat nem lehet szétválasztani az oktató jellegű tartalomtól.

A szülő a kulcs

Egy idő után azt vesszük észre, hogy a gyerek eredményei romlanak, a tanár megpróbál tanítani, de nem tud, az óra nagy része fegyelmezéssel, ellenőrzéssel megy el. Az okostelefonnak nincsen helye az általános iskolai környezetben, mert a telefonon végzett oktatási dolgok nem járulnak annyival hozzá a fejlődésükhöz, mint amekkora problémát okoznak. Elmondható az is, hogy a koronavírus járvány idején tapasztalható okostelefon túlhasználat miatt a képernyőidő megnőtt, és ez a gyerekek mentális és lelki egészségében nagyon sok kárt okozott. A szakértő meglátása, hogy a szülő a megoldás kulcsa. A gyerekek még nem tudatosak, éretlenek, elsősorban a szülővel kell megértetni, hogy milyen fontos a telefon használatának a visszaszorítása, az ő közreműködése tud változást hozni ebbe a dologba.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában