2024.01.18. 20:00
Ráférne még a „finomhangolás” a miskolci Dayka-átkötésre
Időbe telik, mire az autósok megszokják az extrém forgalmi helyzeteket a Dayka-átkötés kereszteződéseiben.
Csak egyenesen lehet haladni, balra nagy ívben nem
Fotó: Bujdos Tibor
Tavaly év vége előtt átadták a forgalomnak Miskolc legújabb közúti kapcsolatai komplexumát, amely már megszületése előtt a Dayka-átkötés nevet kapta.
Hivatalos átadása időpontjában még elég messze álltunk attól, hogy valóban késznek tekinthessük a csomópont rendszert, aztán lassan minden az eltervezett helyére került. Aztán megkezdődött az a mai napig is tartó folyamat, amelyet úgy szoktak jellemezni, hogy „a puding próbája az evés”. Mi inkább kóstolgatásról beszélnénk, mert a közlekedők első tapasztalataira alapozva az mondhatjuk, hogy van mit csiszolgatni, finomítgatni a fellelhető állapotokon.
Sárgán villog
Az Erzsébet tér végében lévő rendőrlámpával védett gyalogátkelőhelynél például nagyon hiányzik a valóban működő jelzőrendszer, most inkább csak sárgán villog. Tétova gyalogosok csapata toporog rendszeresen az út szélén arról lamentálva, merjen-e lelépni a járdáról és megkezdeni az átkelést a túloldalra. Nagyon sok autós ugyanis - fittyet hányva a KRESZ szabályaira, lassítás nélkül hajt át a kijelölt gyalogátkelőhelyen.
Dayka-átkötés 2023.12.12.
Fotók: Ádám JánosAz első tapasztalatok és a „lakossági jelzések” nyomán a városháza illetékes osztálya már korábban jelezte, hogy valamiféle finomhangolást kell elvégezni a jelzőlámpáknál, mert nem minden esetben számoltak egy komolyabb reggeli és délutáni forgalommal.
Öttel több autó?
Az első igazi eredmény, hogy hosszabb ideig lehet balra kanyarodni a Hunyadi utca és Dayka utca kereszteződésében a Diósgyőr felől érkezőknek a Kossuth Gimnázium felé. Mint megtudtuk, a szabad jelzés nyolc másodperccel hosszabb, így - a szakemberek számítása szerint - öt autóval több hajthat át a zöld jelzésen.
Nagy ívben semerre
Nagyon sok kritika éri a a Hunyadi utca és Dayka utca kereszteződését azért is, mert a Dayka utcán közlekedők egyik irányból érkezve sem tudnak balra nagy ívben kanyarodni és - ha teljesen szabályosak akarnak maradni, akkor - kis túlzással - a fél belvárost meg kell kerülniük, hogy eljuthassanak úti céljukhoz.
Zavartalan a forgalom a Dayka-átkötésnél
Fotók: Bujdos TiborVan persze kiskapu, de - rossz esetben - azzal alaposan feltartják a forgalmat. A Meggyesalja felől érkezők arra szoktak rá, hogy jobbra kis ívben lekanyarodnak a Városház-tér felé és - ahol véget ár a záróvonal szépen visszakanyarodnak a villamossínen át. A visszakanyarodási manőver megoldható a Zenepalota előtti sziget megkerülésével is.
A Dayka utcán a Kis-Hunyad utca felől érkezők is jobbra mennek pár tíz métert és a villamossínt keresztezve állnak be a kívánt irányba. Alapvetően nem szabálytalan, de nem is veszélytelen ez a manőver.
Balra kanyarodás megtiltva a Dayka-átkötésnél (2024.01.16.)
Fotók: Bujdos Tibor