2024.03.04. 20:00
Dayka-átkötés: Semmibe vette a megállni tilos táblát a Dayka Gábor utcában
A miskolci önkormányzat úgy próbál úrrá lenni a káoszon, hogy parkolóhelyeket szüntet meg a miskolci belvárosban. A Dayka-átkötés problémái ennél többet kívánnak.
Semmibe vette a tiltó táblát a Dayka-átkötésnél
Fotó: Bujdos Tibor
A miskolci városháza sajtó osztálya március 1-jén közölte, hogy a „Dayka utca térségében megvalósuló forgalomcsillapítási intézkedések”, azaz a Dayka-átkötés projekt részeként kialakított forgalmi rend felülvizsgálatának egyik elemeként, a Dayka Gábor utcában, gépjármű-várakozóhelyek megszüntetésére kerül sor." Indoknak azt jelölték meg, hogy az ott parkoló járművek jelentős mértékben akadályozzák a jobbra (Dayka Gábor utcáról a Hunyadi János utcára) kanyarodó, külső sávba történő besorolást, ezáltal az egyenesen tovább haladást is megnehezítik.
A közölt intézkedéssel összefüggésben, március 1-jén, pénteken az új helyzethez szükséges közúti jelzőtáblákat helyeztek ki. Ezzel kapcsolatban azt is közölte a sajtó osztály, hogy – előre láthatólag – március 4-én, hétfőn a korábbi útburkolati jelek fekete festéssel történő érvénytelenítése is megtörténik. Az is kiderült, hogy az említett várakozóhely megszűnését követően a „megállni tilos” tábla hatályát március 4-től kezdődően ellenőrzi a rendőrség és a Miskolci Önkormányzati Rendészet.
Tilosban parkolt
Március 4-én, hétfőn reggel a szokásos csúcsforgalom közepette megnéztük, mi a helyzet a Dayka-átkötés környékén, miként veszik figyelembe a Dayka Gábor utcán bevezetett tiltást az autósok. Az eredmény érdekes. Akadtak olyanok, akik nem rutinból vezettek és észlelték az új forgalmi helyzetet, azaz, hogy egy szakaszon megszűntek a parkolók. Másokat figyelmeztetni kellett a tiltásra. Olyan autós is volt (lásd galériánkat), akik feltehetően rutinból autózott (rosszabb esetben egyszerűen nem vette figyelembe a kihelyezett új táblát) és szépen leparkolt az egyénként megszűnt várakozóhelyen. Ezzel megakadályozta, hogy a Dayka Gábor utcáról jobbra, a Hunyadi János utcára bekanyarodni kívánok idejében besorolhassanak a jobb oldali sávba. Ők ezáltal azokat akadályozták, akik egyenesen akartak továbbhaladni a Dayka-átkötéssen.
Új forgalmi rend a Dayka utcán
Fotók: Bujdos TiborBalra kanyarodás megtiltva a Dayka-átkötésnél (2024.01.16.)
Fotók: Bujdos TiborZavartalan a forgalom a Dayka-átkötésnél
Fotók: Bujdos TiborDayka-átkötés 2023.12.12.
Fotók: Ádám JánosDayka-átkötés projektzáró 2023.12.12.
Fotók: Ádám JánosÉrdekes módon reggel sem rendőrrel, sem önkormányzati rendésszel nem találkoztunk arrafelé, aki esetleg figyelmeztette volna a figyelmetlen autóst.
Káosz a Dayka-átkötésben
Ahogy a boon.hu részletesen és több alkalommal is foglalkozott vele, a nem olyan régen átadott Dayka-átkötésnek az előbbiekben felvázoltnál sokkal nagyobb gondjai vannak, amelyek eddig nem találtak orvoslásra.
Mindössze annyi történt, hogy a miskolci városháza sajtó osztálya február 7-én egy közleményt jutatott el szerkesztőségünknek, amelyben úgy fogalmaztak, hogy „az önkormányzat közlekedési szakembereinek észrevételei alapján, a lakossági jelzéseket és kéréseket is meghallgatva, Miskolc város vezetése azzal bízta meg az önkormányzat szakembereit, hogy vizsgálják meg a Dayka-átkötés környékének és a kapcsolódó utcák forgalmi rendjének esetleges módosítási és felülvizsgálati lehetőségeit, annak érdekében, hogy a közlekedés valamennyi részvevő számára a lehető legoptimálisabb legyen.”
Emlékeztettek arra, hogy a Dayka-átkötés egyik csomópontjában, a Dayka és a Hunyadi utcák kereszteződésében korábban – ugyancsak lakossági jelzéseknek megfelelően – már történt egy módosítás, ott az egyik kanyarodást is szabályozó közlekedési lámpa szabad jelzésének idejét hosszabbították meg, hogy több autó „férjen át” a zöld jelzésen, és ezáltal dinamikusabbá váljon a közlekedés.
Sokba kerülne?
A Dayka-átkötéssel kapcsolatban több problémára is felhívták már a figyelmet az autósok. Különösen a Hunyadi és a Dayka utcák kereszteződésében a balra nagy ívben kanyarodás megtiltását tartják érthetetlennek, hiszen ezáltal a "fél belvárost meg kell kerülni ahhoz, hogy egy egyébként pár tíz méterre lévő céljához elérhessen a közlekedő".
Ugyancsak sok tucatnyi bírálat éri azt, hogy a megnövekedett forgalmat levezetni segítő „egérutaknál” behajtani tilos táblákat helyeztek el, és február 5-e óta súlyosan büntetik is a szabályok ellen vétőket a Miskolci Önkormányzati Rendészet közterület-felügyelői.
A Rácz György – Petőfi Sándor – Bartók Béla tér utcák térségében ugyanis úgy vezettek be forgalmirend-változást, hogy a Petőfi utca Rácz Gy. és Dayka G. utcák közötti szakaszán a gépjárművel történő közlekedést engedélyhez kötötték, valamint a Bartók B. tér Rácz Gy. utca folytatásának a Szinva-lefedésen átvezető szakaszán a gépjárművel történő behajtást megtiltották.
Úgy informálódtunk, hogy kevés az esély, hogy az utóbbi két probléma orvoslásra talál, mert - a szakemberek szerint - komolyabb átszervezésekre lenne szükség. Utóbbi kereszteződésekben például rendőrlámpát kellene felszerelni, aminek tetemes költsége van.