2024.04.07. 12:00
Konfliktuskezelés békésen új technikák segítségével
Az utóbbi években egyre gyakrabban találkozhatunk a mediáció és a coaching kifejezésekkel a konfliktusok megoldásával kapcsolatban. Tóth-Andrási Katalin miskolci mediátor segítségével betekintést nyerhetünk abba, hogy milyen lehetőségeket nyújthatnak ezek az újszerű technikák életünkben.
Forrás: Olvasónktól
Fotó: PB
A szakember – aki párkapcsolati mediátor, párkapcsolati coach, házassági tanácsadó és kompetenciafejlesztő tréner is – a boon.hu kérdésére elmondta, hogy a mediáció egy olyan alternatív konfliktuskezelési eljárás, melynek célja, hogy segítsük a bizalom kialakulását, elindítsa a felek közötti kommunikációt és az álláspontok közeledjenek egymáshoz. A mediátornak nem feladata, hogy döntést hozzon, kizárólag a folyamatot irányítva segít a feleknek, semlegesen, pártatlanul, azonos lehetőségeket biztosítva. Az ülések során a jövőre fókuszálnak és a megoldás irányába haladnak.
Amikor használják
A mediáció elsőként teret nyert és talán legszélesebb körben ismert formája az igazságügyi mediáció, ami peres eljárásokban nyújthat segítséget a szemben álló felek számára. Kata nem ezzel a területtel, hanem polgári mediációval, azon belül is párkapcsolati és kamasz mediációval foglalkozik.
Megromlott párkapcsolatok, válás körüli időszak, gyermek és szülő közötti konfliktus: ahol a kommunikáció nem megfelelő, ahol nem tudják meghallgatni egymást a felek, mert a túl sok érzelem miatt veszekedésbe torkollik, vagy éppen az egyik fél túlságosan passzív, és nem tudja kifejezni a saját érzéseit – ezek azok a területek, amelyekben a mediáció hatalmas eredményeket tud elérni.
Cél a konfliktus megoldása
A mediáció célja a konfliktusok megoldása, míg a coaching célja az egyének fejlődésének támogatása. A mediáció során a felek aktívan részt vesznek a folyamatban, míg a coaching során az ügyfél és a coach együtt dolgoznak a célok elérésén. – fejtette ki a szakember a két terület közti különbséget.
Teljesen más területen dolgozott előtte, és amikor részt vett egy kompetenciafejlesztő tréner képzésen, akkor érezte először, hogy a segítő szakma közel áll hozzá. A koronavírus-járvány időszakában végezte el a Szegedi Tudományegyetem jogi karán az általános és igazságügyi mediátor képzést.
Rögtön a hivatásának érezte
”Már a képzés alatt is éreztem, hogy nagyon a helyemen vagyok, ez az én utam. Fantasztikus tanáraim voltak, nagyon sok gyakorlati óránk volt, ahol szimuláltuk a mediációt. A záróvizsga egy élő mediáció volt színészekkel. A vizsgám végén az értékelésnél a színészek szót kértek, és elmondták a bizottságnak, ha bármikor mediációra lesz szükségük, akkor biztos, hogy engem fognak megkeresni. Ezek az apró mozzanatok megerősítettek abban, hogy hivatásszerűen szeretnék ezzel foglalkozni” – válaszolta a mediátor arra a kérdésre, hogy hogyan merül fel valakiben, hogy egy teljesen új, ismeretlen területet válasszon hivatásául, hiszen amikor ő végezte a képzést, a mediáció még nem volt széles körben elterjedt.
Miskolcon és környékén polgári mediációval még kevesen foglalkoznak, és a párkapcsolati mediáció egy olyan speciális terület, ahol nehezen kérnek segítséget az emberek. Az utóbbi években kezd erősödni a tendencia, hogy bátrabban fordulnak szakemberhez a párok.
Amikor a leghatékonyabb
A mediáció akkor a leghatékonyabb megoldási forma, ha a kommunikációval van probléma a felek között. Ez irányulhat a párkapcsolat javítására is, de egy válás során is nagyon sokat segíthet a mediátor, mint közvetítő a folyamat békés lebonyolításában. A kommunikációs probléma jellemzően az, hogy nem megfelelően tudják átadni egymásnak az információkat, vagy nem tudnak az érzelmeikről beszélni, amiből könnyen kialakulhat vita vagy veszekedés akár pillanatok alatt.
Mediációban ezeket nagyon szépen el lehet simítani, és a párok elindulnak egy olyan irányba, amiben mind a ketten komfortosan érzik magukat. Mivel több területen is képezte magát, az adott probléma alapján választja ki a legmegfelelőbb módszert, amiben akár keveri is a mediáció és a coaching elemeit, hogy személyre szabottan tudja kezelni az adott problémát.
A mediáció átlagosan három hónapos folyamat, de vannak eltérő esetek, például ha mediáció közben olyan traumák kerülnek elő, amire az ő kompetenciái már nem terjednek ki, akkor szüneteltetik a mediációt amíg a kliens elmegy terápiába és annak a végeztével tudja folytatni a vele elkezdett munkát. – válaszolta a mediátor arra a kérdésre, hogy milyen esetekben lehet a mediáció a leghatékonyabb.
A legemlékezetesebb eset
A legtöbb kliense nő, a legemlékezetesebb esete mégis egy férfi ügyfeléhez kapcsolódik:
„Volt egy házaspár, ahol a férj jelentkezett, hogy nagyon rosszul kommunikál a párjával és az élete más területein is, amiből egyre több konfliktusa van. A folyamatba többször becsatlakozott a feleség is. Az utolsó közös – közel három órás – mediáció utolsó tíz percben a férfi kiment, és két hatalmas csokor virággal érkezett vissza amit a feleségének és nekem hozott. Ez egy olyan pillanat volt, amikor nagyon meghatódtam” - meséli.
A Békés konfliktuskezelés közösségi oldal indított egy zárt csoportot, ahol akár névtelenül is lehet kommunikálni egymással és a szakemberrel problémáinkkal kapcsolatban. Ha bizonytalan valaki, hogy a mediáció-e a megoldás a felmerülő problémáira, ez kiváló kiindulási pont lehet.
„Hiszem, hogy mindannyiunkban él az a gyermeki lélek, aki a biztonságra, a békességre, a szeretetre és az elismerésre törekszik” – idéz a mediátor szakdolgozatából, hiszen vallja, hogy ha ennek a gyermeki léleknek az igényei nagy arányban ki vannak elégítve, akkor könnyebben tudjuk alkalmazni életünk minden területén a békés, asszertív, erőszakmentes kommunikációt.