Mediáció

2024.04.07. 12:00

Konfliktuskezelés békésen új technikák segítségével

Az utóbbi években egyre gyakrabban találkozhatunk a mediáció és a coaching kifejezésekkel a konfliktusok megoldásával kapcsolatban. Tóth-Andrási Katalin miskolci mediátor segítségével betekintést nyerhetünk abba, hogy milyen lehetőségeket nyújthatnak ezek az újszerű technikák életünkben.

Gárdonyi Edina

Forrás: Olvasónktól

Fotó: PB

A szakember – aki párkapcsolati mediátor, párkapcsolati coach, házassági tanácsadó és kompetenciafejlesztő tréner is – a boon.hu kérdésére elmondta, hogy a mediáció egy olyan alternatív konfliktuskezelési eljárás, melynek célja, hogy segítsük a bizalom kialakulását, elindítsa a felek közötti kommunikációt és az álláspontok közeledjenek egymáshoz. A mediátornak nem feladata, hogy döntést hozzon, kizárólag a folyamatot irányítva segít a feleknek, semlegesen, pártatlanul, azonos lehetőségeket biztosítva. Az ülések során a jövőre fókuszálnak és a megoldás irányába haladnak. 

Amikor használják

A mediáció elsőként teret nyert és talán legszélesebb körben ismert formája az igazságügyi mediáció, ami peres eljárásokban nyújthat segítséget a szemben álló felek számára. Kata nem ezzel a területtel, hanem polgári mediációval, azon belül is párkapcsolati és kamasz mediációval foglalkozik.

Megromlott párkapcsolatok, válás körüli időszak, gyermek és szülő közötti konfliktus: ahol a kommunikáció nem megfelelő, ahol nem tudják meghallgatni egymást a felek, mert a túl sok érzelem miatt veszekedésbe torkollik, vagy éppen az egyik fél túlságosan passzív, és nem tudja kifejezni a saját érzéseit – ezek azok a területek, amelyekben a mediáció hatalmas eredményeket tud elérni. 

Cél a konfliktus megoldása

A mediáció célja a konfliktusok megoldása, míg a coaching célja az egyének fejlődésének támogatása. A mediáció során a felek aktívan részt vesznek a folyamatban, míg a coaching során az ügyfél és a coach együtt dolgoznak a célok elérésén. – fejtette ki a szakember a két terület közti különbséget.

Teljesen más területen dolgozott előtte, és amikor részt vett egy kompetenciafejlesztő tréner képzésen, akkor érezte először, hogy a segítő szakma közel áll hozzá. A koronavírus-járvány időszakában végezte el a Szegedi Tudományegyetem jogi karán az általános és igazságügyi mediátor képzést.

Rögtön a hivatásának érezte

”Már a képzés alatt is éreztem, hogy nagyon a helyemen vagyok, ez az én utam. Fantasztikus tanáraim voltak, nagyon sok gyakorlati óránk volt, ahol szimuláltuk a mediációt. A záróvizsga egy élő mediáció volt színészekkel. A vizsgám végén az értékelésnél a színészek szót kértek, és elmondták a bizottságnak, ha bármikor mediációra lesz szükségük, akkor biztos, hogy engem fognak megkeresni. Ezek az apró mozzanatok megerősítettek abban, hogy hivatásszerűen szeretnék ezzel foglalkozni” – válaszolta a mediátor arra a kérdésre, hogy hogyan merül fel valakiben, hogy egy teljesen új, ismeretlen területet válasszon hivatásául, hiszen amikor ő végezte a képzést, a mediáció még nem volt széles körben elterjedt.

Miskolcon és környékén polgári mediációval még kevesen foglalkoznak, és a párkapcsolati mediáció egy olyan speciális terület, ahol nehezen kérnek segítséget az emberek. Az utóbbi években kezd erősödni a tendencia, hogy bátrabban fordulnak szakemberhez a párok.

Amikor a leghatékonyabb

A mediáció akkor a leghatékonyabb megoldási forma, ha a kommunikációval van probléma a felek között. Ez irányulhat a párkapcsolat javítására is, de egy válás során is nagyon sokat segíthet a mediátor, mint közvetítő a folyamat békés lebonyolításában. A kommunikációs probléma jellemzően az, hogy nem megfelelően tudják átadni egymásnak az információkat, vagy nem tudnak az érzelmeikről beszélni, amiből könnyen kialakulhat vita vagy veszekedés akár pillanatok alatt. 

Tóth-Andrási Katalin
Fotó: PB / Forrás: Olvasónktól

Mediációban ezeket nagyon szépen el lehet simítani, és a párok elindulnak egy olyan irányba, amiben mind a ketten komfortosan érzik magukat. Mivel több területen is képezte magát, az adott probléma alapján választja ki a legmegfelelőbb módszert, amiben akár keveri is a mediáció és a coaching elemeit, hogy személyre szabottan tudja kezelni az adott problémát. 

A mediáció átlagosan három hónapos folyamat, de vannak eltérő esetek, például ha mediáció közben olyan traumák kerülnek elő, amire az ő kompetenciái már nem terjednek ki, akkor szüneteltetik a mediációt amíg a kliens elmegy terápiába és annak a végeztével tudja folytatni a vele elkezdett munkát. – válaszolta a mediátor arra a kérdésre, hogy milyen esetekben lehet a mediáció a leghatékonyabb.

A legemlékezetesebb eset

A legtöbb kliense nő, a legemlékezetesebb esete mégis egy férfi ügyfeléhez kapcsolódik:

„Volt egy házaspár, ahol a férj jelentkezett, hogy nagyon rosszul kommunikál a párjával és az élete más területein is, amiből egyre több konfliktusa van. A folyamatba többször becsatlakozott a feleség is. Az utolsó közös – közel három órás – mediáció utolsó tíz percben a férfi kiment, és két hatalmas csokor virággal érkezett vissza amit a feleségének és nekem hozott. Ez egy olyan pillanat volt, amikor nagyon meghatódtam” - meséli.

A Békés konfliktuskezelés közösségi oldal indított egy zárt csoportot, ahol akár névtelenül is lehet kommunikálni egymással és a szakemberrel problémáinkkal kapcsolatban. Ha bizonytalan valaki, hogy a mediáció-e a megoldás a felmerülő problémáira, ez kiváló kiindulási pont lehet.

„Hiszem, hogy mindannyiunkban él az a gyermeki lélek, aki a biztonságra, a békességre, a szeretetre és az elismerésre törekszik” – idéz a mediátor szakdolgozatából, hiszen vallja, hogy ha ennek a gyermeki léleknek az igényei nagy arányban ki vannak elégítve, akkor könnyebben tudjuk alkalmazni életünk minden területén a békés, asszertív, erőszakmentes kommunikációt.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában