2024.05.15. 14:00
Fél kiló helyett 450 gramm ugyanannyiért. Bosszankodott már?
Mostantól a Nébih adatbázisában termékkategóriánként és márkanevenként böngészhető, hogy melyik terméknek mennyivel csökkent a kiszerelése.
Látta már a feliratot? Jó tudni...
Fotó: Gárdonyi Edina
Járt már úgy, hogy vett fél kiló túrót és csak otthon vette észre, hogy az valójában csak 450 gramm? Vagy kibontotta a csipszes zacskót és amikor kibontotta, szinte üres volt?
Az, hogy a termék kiszerelése csökkent, miközben az ára nem változott, sok egyéb árucikk esetében is megfigyelhető. Erre a jelenségre született a zsugorinfláció kifejezés, ami lényegében bújtatott áremelést jelent. Egy februárban életbe lépett kormányrendelet próbál a vásárlóknak segíteni a tájékozódásban olyan módon, hogy a legalább egy milliárd forintos árbevételt generáló üzleteknek március 1-jétől jelezniük kell, ha az előrecsomagolt, 2020. január 1., illetve 2023. július 1. között forgalmazott termék kisebb kiszerelésben kerül a polcokra. A kereskedő a méretcsökkenésre vonatkozó tájékoztatást köteles legalább két hónapig feltüntetni a bejáratnál és közvetlenül a termék mellett. A jelölés egy piros felkiáltójel, mellette a Vigyázzon, a termék kisebb lett! figyelmeztetéssel.
Több, mint hatszáz termék mérete csökkent
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján már bárki böngészheti, mely árucikket forgalmaznak kisebb méretben a hiper- és szupermarketekben. Mostantól a Nébih adatbázisában termékkategóriánként és márkanevenként böngészhető, hogy melyik terméknek mennyivel csökkent a kiszerelése. Szinte minden terméktípus megtalálható a jelenleg 623 tételt felsoroló listában: a fentebb említett túró és chips mellett egyéb tejtermékek, nápolyi, kávék, filteres teák, mosogatószerek, mosogatógépbe való gélek, kapszulák lettek változatlan ár mellett kisebb kiszerelésűek és a felsorolás még hosszan folytatható lenne. A Nébih listája hónapról hónapra frissülni fog.
Érdemes figyelni
Van egy kibúvó a szabály alól, ugyanis ha az új, kisebb kiszerelés mellett a korábbi kiszerelést is forgalmazza az üzlet az adott termékből legalább hat hónapig, nincs tájékoztatási kötelezettség. Nem elég tehát a piros felkiáltójeleket figyelni, érdemes összehasonlítani az azonos típusú termékek egységárát vásárlás közben.
Érdeklődtünk, feltűnt-e
Közösségi oldalunkon megkérdeztük olvasóinkat, hogy milyen szempontok alapján vásárolnak a boltban, és tudják-e, mit jelent a zsugorinfláció. A válaszokból kiderült, hogy a vásárlók árérzékenyek, és bár nem ismerik a zsugorinfláció kifejezést, bevásárlólistával és a termékek árának nyomon követésével próbálnak tudatosan vásárolni. Szerkesztőségünkben is végeztünk egy gyors közvélemény-kutatást arról, hogy ismerik-e a zsugorinfláció fogalmát. Kiderült, hogy kollégáink ismerik és figyelik a figyelmeztető feliratokat, de nem mindenki tudta, hogy ezt a jelenséget zsugorinflációnak nevezik.