Közlekedés

3 órája

Gömöri felüljáró: a rendőröket is meglepte, amit az autósok csinálnak!

A lezárásból eddig eltelt két hét tapasztalatáról kérdeztük a rendőrséget. Ez történik most a Gömöri felüljáró környékén!

Horváth Imre

Fotó: Mogyorósi Zsolt Pipó

Október 21-én zárták le a Gömöri felüljáró két sávját a közlekedők elől, így azóta már több mint két hét telt el. A Magyar Közút előre egyeztetett az önkormányzattal és a rendőrséggel, mivel feltételezhető volt, hogy a város egyik fő közlekedési útjának szűkítése akár az egész városra is kiható fennakadást, dugót okozhat majd. Ami azonban a tapasztalat szerint bekövetkezett, arra talán senki nem számított.

gömöri felüljáró
A Gömöri felüljáró két sávjának lezárásakor szinte mindenki közlekedési káoszra számított
Fotó: Vajda János

Ezért kellett lezárni

Ahogy elsőként beszámoltunk róla, a 3-as főút miskolci 1. vasút feletti híd, közismert nevén Gömöri felüljáró felújítási munkálatai 2024 szeptemberében kezdődhettek el. A kivitelezés során megerősítik a kritikus állapotú VI. számú támaszt, ami a jelenleg öt oszlopból álló szerkezet egybefüggő pillérfallá történő átalakítását jelenti, továbbá elvégzik a fölötte lévő dilatációs szerkezet teljes cseréjét is.

Ez utóbbi munkálat azonban értelemszerűen nem megy, csak a forgalom korlátozásával, így elsőként a Miskolc belvárosából kifelé haladó két sávot zárták le, majd a múlt héten átterelve a forgalmat a befelé jövő két sáv került sorra. Így a forgalom az érintett szakaszon mindkét irányba egy sávra szűkült.

Általában nem megy a cipzár-elv

A szűkítés önmagában is forgalomlassító lehet, azonban a tapasztalatok szerint komoly baj van vármegyénkben (is) a cipzár-elv használatával, vagyis a sávszűkítés előtti megfelelő besorolással. Erre közeli negatív példa Miskolc határában a 37-es főközlekedési úton az arnóti és az ongai körforgalom közötti szakasz, annak is elsősorban a Miskolc felé közlekedő oldala. Erről is többször írtunk már, itt a rendőrök figyelemfelhívó táblát is kihelyeztek és rendszeresen, visszatérően ellenőriznek is, mégis gondot okoz a besorolás.

Ugyanis a párhuzamos közlekedés elve alapján mindkét sávon kellene közlekedniük az autósoknak, majd a szűkítésnél a cipzár-elv szerint besorolni. Azonban az autósok feltorlódás esetén a külső sávot használják, ha pedig a belső sávban a szemfülesek mellőzik a sort, akkor az feszültséget teremt, nem akarják beengedni, besorolni őket, illetve az is gyakori, hogy egy autós kisorolva a belső sávba „feltartja” a mellőzni akarókat – ez egyébként szabálytalan.

Gömöri felüljáró: minden rendben

A Gömöri felüljáró azonban egészen meglepő eredményt hozott a sávszűkítés kezelése kapcsán! A vármegyei rendőr-főkapitányságon megkeresésünkre azt a tájékoztatást adták, hogy gyakorlatilag minden rendben van. Janasóczki Attila alezredes, sajtószóvivő elmondta, vélhetően az előzetes jó kommunikációnak, tájékoztatásnak is köszönhetően a miskolci közlekedők jelesre vizsgáztak a Gömöri felüljárónál. Vélhetően sokan eleve elkerülik a 3-as főút ezen szakaszát, torlódások csak a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban alakulnak ki, de azok sem akkorák, mint amire számtani lehetett. A közlekedők pedig nagy türelemmel, a cipzár-elvet is használva haladnak.

A rendőrök minden ilyen időszakban jelen vannak, azonban nem csak, hogy baleset nem történt, de egyéb beavatkozásra, így forgalomirányításra sem volt szükség! Egyetlen eset borzolta a kedélyeket: egy autós a megengedett 50 kilométer/óra helyett 119-cel száguldott arra, azonban őt a mozgó sebességmérős rendőri egység még azelőtt kiemelt a forgalomból, mielőtt esetleg valami bajt okozhatott volna.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában