2019.11.20. 09:06
3 tévhit a HR szakmáról
A HR, vagyis az emberi erőforrás menedzsment által ellátott feladatok sokak számára nem világosak, vagy téves információk szerint ítélik meg azokat. Cikkünkben 3 gyakori tévhitet szeretnénk eloszlatni.
1. A HR csak egy személyzeti osztály
A legtöbb munkavállaló annyit érzékel a HR osztály munkájából, hogy felveszik és elbocsátják a munkatársakat, közben pedig papírmunkát végeznek. Az emberi erőforrás menedzsment azonban ennél jóval szélesebb körű tevékenységeket lát el. A vezetőséggel konzultálva kialakított stratégiát valósítja meg, melynek célja a szervezeti és egyéni célok összehangolása. A toborzás-kiválasztással kezdődően figyelemmel kíséri a munkavállalók karrierjét egészen addig, míg azok kilépnek a szervezetből. Személyre szabott megoldásokat kínál a munkaerő hatékonyabbá tételére, hogy az minél hamarabb a szervezet fejlődésének mozgatórugója legyen. A HR tehát nem egy adminisztratív funkció, sokkal inkább stratégiai szerepet tölt be a vállalatok életében.
2. Mindig a vállalat oldalán áll
Gyakori feltételezés, hogy a HR osztály kizárólag a munkáltató érdekeit nézi és megnehezíti a dolgozók életét. Kívülről úgy tűnhet, csak a jogszabályoknak való megfeleléssel, fegyelmi kérdésekkel foglalkozik és nem a dolgozókkal. Valójában azonban a HR által alkotott stratégiák mindig a munkavállalók érdekében jönnek létre, hiszen a vállalat számára az emberi tőke a legnagyobb érték. A HR célja olyan vállalati kultúra kialakítása, amely vonzza és megtartja a tehetségeket, valamint lehetővé teszi, hogy azok minél tovább és minél hatékonyabban tudják támogatni a szervezeti célokat.
3. Nem érti a cég tevékenységét
Tévesen él a köztudatban, hogy a HR osztály a vállalat fő tevékenységétől függetlenül végzi munkáját. Ahhoz ugyanis, hogy a munkaerőállomány koordinálását a vállalat érdekeihez tudja igazítani, tisztában kell lennie minden osztály üzleti céljaival és munkaerőszükségletével, valamint át kell látnia a szervezeten belüli összefüggéseket és a vállalat piaci helyzetét is. Ennek érdekében pedig folyamatosan tartania kell a kapcsolatot a vezetőséggel.
+1. Ahol van HR osztály, ott nincs szükség személyzeti tanácsadó cégekre
A tanácsadó cégek sok esetben helyettesítenek egy komplett HR osztályt partnercégeik életében, azonban azoknak a vállalatoknak is segítségére lehetnek, ahol jól szervezett a HR. Leggyakrabban a toborzás-kiválasztás területén tudják támogatni partnereiket, főként akkor, ha hirtelen megnövekszik a munkaerőigényük, vagy ha egy-egy speciális pozíció betöltésére keresnek kollégát. Ezen kívül tréningekkel, szervezetfejlesztési tanácsokkal is szolgálhatnak, és mivel nagyobb rálátásuk van a piacra, felméréseket, elemzéseket is sok esetben készítenek. Hidat képeznek a munkáltatói és munkavállalói oldal között, a munkavállalókat pedig felkészítik az adott cégnél való munkavégzésre.
Cégünk, az EastJob Személyzeti Tanácsadás 2007 óta tölti be ezt a szerepet a régióban. Munkáltatóként, munkavállalóként is keress minket bizalommal honlapunkon (www.eastjob.hu) vagy e-mailben ([email protected]).
Forrás: Kelly Creighton: 4 Myths About HR, Debunked (hrdailyadvisor.blr.com); Maria Rangel Leon: 5 Myths about Working with Staffing Agencies (www.greysmith.com)
(PR cikk)