2012.08.02. 08:45
Elemzik a fogyasztói szokásokat
Hajdúszoboszló - A gázóra megóvása a fogyasztó kötelezettsége, a csere költsége is őt terheli.
Hajdúszoboszló - A gázóra megóvása a fogyasztó kötelezettsége, a csere költsége is őt terheli.Időről időre lehet hallani, hogy valamelyik közüzemi szolgáltatónál kirívóan nagy összegű számlát küldenek ki egy lakossági fogyasztónak. Legutóbb egy debreceni férfi jelezte, hogy közel 13 millió forintról kapott csekket a gázszolgáltatótól. Mivel az ügyben csak kisebb részt érdekelt a Tigáz Zrt., eltekintve a konkrét esettől, az annak kapcsán felmerülő általános kérdéseket tettük fel a hajdúszoboszlói székhelyű gázszolgáltatónak.
Haladéktalanul jelezni
Elsőként arról érdeklődtünk, megsérülhet-e úgy egy gázóra, hogy azt nem szándékosan okozzák, de a számláló meghibásodik benne, ami jelentős túlszámlázást okozhat?
Természetesen, előfordulhat, hogy megsérül vagy meghibásodik, de gyártási hibából szinte kizárt a rossz mérés - kaptuk a választ a Tigáz sajtószóvivőjétől, Száraz Gábortól, aki így folytatta: arra van példa, hogy „sérülés” kapcsán nem reális számláló állás olvasható le. Ilyen esetben a fogyasztó akkor jár el helyesen, ha azonnal értesíti a szolgáltatót és kéri, hogy jegyzőkönyv felvétele mellett a történteket dokumentálják, illetve a gázmérőt cseréljék ki. Mivel a gázmérő állapotának megóvása a fogyasztó kötelezettsége, a csere költsége őt terheli, de az eljárással elkerülhető a valós fogyasztástól eltérő számlázás. Természetesen, a szolgáltató ilyen esetben is megvizsgálja a gázmérőt, a sérülés vagy meghibásodás okának a kiderítésére. Amennyiben a fogyasztó úgy érzi, hogy a gázmérő nem mér pontosan, akkor kezdeményezheti annak pontossági vizsgálatát, ám ha az nem igazolja feltevését, akkor költségét neki kell fizetnie, ha igaza van, akkor a szolgáltató, amely nem állít ki számlát, hanem a korábbi hiteles mérések alapján dokumentált gázfogyasztás alapján állapítja meg a fizetendő számla összegét.
Elemeznek, ellenőriznek
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a lakossági számlázásnál van valamilyen limitjelző, amely automatikusan kidobja a kirívóan nagy illetve kismértékű fogyasztást, és ha igen, ilyen esetben meggyőződik-e a szolgáltató az okáról? A válaszból kiderül, a Tigáz Zrt. folyamatosan elemzi a fogyasztói szokásokat és minden kirívó vagy „szokatlan” változás esetén kezdeményezi a felhasználási hely ellenőrzését. (Ez valójában tájékozódást jelent, hiszen csökkenhet a fogyasztás például vegyes tüzelésű kazánra átállás miatt.) A szolgáltató csak abban az esetben ellenőriz, ha a fogyasztó a saját cégcsoporton belüli szerződéses partnere, mert csak akkor rendelkezik adatokkal a fogyasztási szokásokról. Más esetben, a Tigáz (-DSO Kft.) munkatársai csak a mérőállás dokumentálását végezhetik el.
HBN-ÉP