2013.05.22. 12:44
Tavaly 13,5 millió forint vagyoni igényt érvényesített az Európai Fogyasztói Központ magyarországi szervezete
Debrecen, 2013. május 22., szerda (MTI) - Összesen 320 határon átnyúló egyedi fogyasztói panasz érkezett tavaly az Európai Fogyasztói Központhoz magyar fogyasztóktól uniós vállalkozásokkal, vagy uniós fogyasztóktól magyar vállalkozásokkal szemben, és mintegy 13,5 millió forint vagyoni igényt sikerült érvényesíteni - ismertette Kriesch Attila, a központ igazgatója szerdán sajtótájékoztatón, Debrecenben.
Debrecen, 2013. május 22., szerda (MTI) - Összesen 320 határon átnyúló egyedi fogyasztói panasz érkezett tavaly az Európai Fogyasztói Központhoz magyar fogyasztóktól uniós vállalkozásokkal, vagy uniós fogyasztóktól magyar vállalkozásokkal szemben, és mintegy 13,5 millió forint vagyoni igényt sikerült érvényesíteni - ismertette Kriesch Attila, a központ igazgatója szerdán sajtótájékoztatón, Debrecenben.
Elmondta: az Európai Fogyasztói Központ hálózatszerű rendszerben működik az uniós tagállamok, valamint Izland és Norvégia fogyasztóvédelmi hatóságai alá rendelve. A fogyasztóknak ingyenesen segítenek a határon átnyúló panaszok és viták kezelésében, megpróbálva elkerülni ezek jogi útra terelődését, és segítve a jogos követelések teljesülését.
Az igazgató beszámolója szerint 2012-ben 176 panasz érkezett hozzájuk magyar állampolgárok külföldi sérelmeivel kapcsolatban, ez 23 százalékos növekedés 2011-hez képest. A külföldiek azonban 27 százalékkal kevesebb esetben, 144-szer fordultak hozzájuk. A központ által érvényesített követelésekből 7,8 millió forint magyar fogyasztókhoz került vissza.
Kriesch Attila a magyarokat megkárosító vállalkozások közt említett brit webáruházat, ír légitársaságot, szlovák utazási irodát, luxemburgi elektronikus hírközlő szolgáltatót és holland on-line értékesítőt is.
Az idén eddig már 120 panasz érkezett be hozzájuk, a nyári turistaszezon közeledtével pedig felvilágosító programokat szerveznek, egyebek mellett standot állítanak fel a Liszt Ferenc-repülőtéren is - emelte ki, hozzáfűzve, hogy a horvát uniós csatlakozás után a magyar turisták által egyik leggyakrabban felkeresett országra is kiterjesztik tevékenységüket.
Az igazgató közlése szerint a központ a jogosnak bizonyuló panaszok 60-70 százalékában tudja sikeresen érvényesíteni a fogyasztók jogait.
Barcsa Lajos, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének igazgatója elmondta: Debrecenben három területen, a taxisok, a vendéglátóhelyek, illetve a fiatalok alkohollal és dohányáruval való kiszolgálásának ellenőrzésében fokozzák nyáron az ellenőrzéseket.
Barcsa Lajos az MTI érdeklődésére elmondta: a Debreceni Egyetemen tanuló külföldi hallgatók részéről nem jellemző, hogy a fogyasztóvédelemhez forduljanak, de előfordult már, hogy külföldi diákok panaszát sikeresen érvényesítették az őket megkárosító vendéglátóhellyel szemben.
- MTI -