Nagyvilág

2009.08.27. 14:40

Jubilál a kisautó: ötvenéves lett a Mini

<p>&#214;tven &#233;vvel ezel&#245;tt, 1959. augusztus<br /> 26-&#225;n mutatkozott be a<br /> nagyk&#246;z&#246;ns&#233;gnek a m&#225;ra<br /> legend&#225;v&#225; v&#225;lt kisaut&#243;, a Mini.<br /> A British Motor Corporation (BMC) forradalmian &#250;j,<br /> olcs&#243;n &#252;zemben tarthat&#243;, v&#225;rosi<br /> kisaut&#243;t szeretett volna piacra dobni, arra azonban<br /> v&#233;lhet&#245;en nem sz&#225;m&#237;tottak, hogy<br /> olyan j&#225;rm&#251;vet gy&#225;rtanak, amibe az<br /> emberek egyenesen beleszeretnek.</p>

A Mini tulajdonképpen az 1956-os

szuezi-válságnak

köszönheti létrejöttét: az

ötvenes évek végére ugyanis

fontos szemponttá vált az

autógyártásban, hogy minél

kisebb fogyasztású gépkocsikat

állítsanak elõ. A BMC Alec

Issigonis mérnököt

bízta meg az ennek az elvárásnak

megfelelõ autó

megtervezésével, annyit téve

hozzá a kívánságokhoz, hogy

az új modell minél kisebb, ám

négy ember

szállítására alkalmas

legyen.

A prototípus végül három

méter hosszú, és 120 centi

széles lett, motorját pedig keresztben

helyezték el benne. De takarékoskodtak a

kerékmérettel is: a Mini

mindössze tízcolos kerekeken futott. A

takarékos megjelenéshez persze az

ára is passzolt: a legolcsóbb

változat 500 fontba került. Ez is

hozzájárulhatott ahhoz, hogy az év

végéig máris húszezer

Minit adott el a BMC.

Néhány évvel késõbb,

1962-ben azonban már évi

kétszázezer kocsit gyártott a

cég, az 1.000.000. példány pedig

1965-ben talált gazdára.

A Mini a bemutatkozását

követõ negyven évben valódi

legendává vált. Ebben

segített az is, hogy sokszor

hírességek - köztük

Peter Sellers, Brigitte

Bardot, Clint Eastwood vagy

maga a Beatles - is a divatos

kisautót választották

városi járgányul. A Mini

pedig ezzel egy egész generáció

szimbolikus jármûvévé

vált. Az eredeti modellt végül

számos karosszéria-változat

követte: volt köztük kombi-,

áruszállító-, vagy

épp luxus kivitelezésû

Mini is.

A nyolcvanas években elõbb a

Roverhez került a Mini, majd

1994 márciusában - az anyacéggel

együtt - végül a

BMW-nél kötött ki. A

német cég akkor úgy

döntött: az ezredfordulóra új

modellt dob piacra, és egyben

leállítja a régi változat

gyártását. Az új

Mini - ami már nem az eredeti

elgondolás szerint készült

tömeggyártású autó,

hanem már-már luxusautó - a

2000-es párizsi

autókiállításon mutatkozott

be. A kocsi legújabb modelljét, a

MINI-E-t tavaly mutatták be.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!