2022.09.10. 21:32
Váratlanul Budapestre érkezik a Ryanair vezére
Michael O’leary keddre egy fővárosi hotelben sajtótájékoztatót hívott össze - írja a Világgazdaság. Az előjelek aggasztók: a balhés menedzser a minap Brüsszelben járt, hogy közölje: az adók emelése miatt kivonulnak a reptérről. Az ír fapados szeptember elején az athéni bázisát is felszámolta, amiért az ottani üzemeltetőt és a görög kormányt okolta. Már csak az a kérdés, hogy mit kezdenek Feriheggyel.
Michael O'Leary, a Ryanair vezére a brüsszeli sajtótájékoztatón
Forrás: Belga/AFP
Fotó: Nicolas Maeterlinck
A lap szerint a Ryanair vezérigazgatója jövő hét kedd délutánra jelentett be sajtótájékoztatót egy fővárosi hotelbe, a házigazda maga Michale O’Leary lesz. Mint írják, a meghívóban ennél több részletet nem közöltek a szervezők, így hivatalosan egyelőre nem ismert, mi az apropója a balhés menedzser érkezésének. Az előjelek azonban a lap szerint baljósak, és nem csak azért, mert a Ryanair-vezér csúnyán összerúgta a port a magyar kormánnyal a légitársaságokat érintő extraprofitadó miatt. Ráadásul a cég 300 milliós fogyasztóvédelmi bírságot is kapott, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott.
Európai balhékörútra indult a Ryanair vezére
Michael O’leary a Világgazdaság szerint Brüsszelből érkezik Budapestre, ahol szintén sajtótájékoztatót tartott. Nem mást jelentett be, mint hogy
a Ryanair egy újonnan bevezetett adó miatt felszámolja a bázisát, és kivonul a belga főváros nagy repteréről.
A brüsszeli helyzet pedig számos ponton összecseng a budapestivel. Ettől még persze nem vehető biztosra, hogy a cégvezető hasonló okok miatt veszi célba a magyar fővárost, de kizárni sem lehet. Hogy valamiféle negatív döntésről tájékoztat, az benne van a pakliban. Már csak azért is, mert a brüsszeli, zaventemi repülőtérről való távozást azzal indokolta, hogy egyrészt az üzemeltető áremelést tervez, másrészt a belga kormány áprilisban repülőjegyadót vezetett be, ami úti céltól függően 2–10 euró.
Ezek miatt a Ryanair szeptember végétől elszállítja az itt állomásozó két gépét a repülőtérről, és legalább 2023 márciusáig vissza sem tér ide. Ezzel napi tíz körüli járat tűnik el.
O’Leary lap szerint leszögezte, hogy a Ryanairnek egészen addig fehér folt Zaventem, amíg a repülőtér nem csökkenti díjait, és amíg el nem törlik az „idióta és diszkriminatív” repülési adót. A szóhasználat meglehetősen ismerősen cseng: a menedzser hasonló jelzőkkel illette a Magyarországon júliustól alkalmazott extraprofitadót is. Az is kiderült, hogy a társaság 80 fős zaventemi személyzetét Charleroi-ba – ahol a cégnek 15 gépe van – vagy a szomszédos országok más repülőtereire helyezik át.
A Ryanair nemcsak Brüsszelben pakol össze, hanem Athénban is.
Az írek szeptember elején hozták nyilvánosságra, hogy október végétől március végéig bezárják az athéni repülőtéren lévő bázisukat. Természetesen ezúttal is a repülőtér-üzemeltető, valamint a görög kormány a hibás. Az előbbi O’leary szerint diszfunkcionális díjszabási rendszert alkalmaz, az utóbbi pedig nem biztosít hosszú távú ösztönzőket a légitársaságok számára, miközben utasonként már 12 eurós díjat szed be.
Ferihegyet is elhagyja a Ryanair?
Mint a Világgazdaság felidézi, az írek 2012 februárjában nyitottak bázist Budapesten, szoros összefüggésben a Malév csődjével. Néhány éve úgy volt, hogy 2019 végével a Buzz márkanév alatt működő lengyel leányvállalatuknak adják át a ferihegyi bázis üzemeltetését, csakhogy időközben a bíróság eltiltotta a Ryanairt attól, hogy Magyarországon használja a Buzz márkanevet, mert az összetéveszthető a versenytárs Wizz Air elnevezésével.
Az idén február végén a Ryanair már arról adott ki közleményt, hogy 200 millió dolláros beruházással nyolc repülőre bővíti a Budapesten állomásozó flottáját, amivel 240 munkahelyet biztosít és 4000 közvetett munkahelyet támogat a régióban.
Ezzel összesen 62 útvonalat repül Ferihegyről. A Budapest Airport úgy kommentálta a fejlesztést, hogy örömmel látja, „hogy a Ryanair bizalma a magyar piac iránt a szolgáltatások bővítését eredményezi”.
A fapados társaság augusztus elején azonban már arról számolt be, hogy nyolc budapesti útvonalát megszünteti a magyar extraprofitadó miatt.
A teljes cikket itt olvashatja el.