2020.06.16. 10:12
Szerdán ünnepli születésnapját a világ legjobb kerékpárosa
Hetvenöt éves lesz Eddy Merckx, a profi kerékpársport egyik legnagyobb alakja, az egyetlen bringás, aki mind a négy nagy országúti versenyen (Tour, Giro, Vuelta, vb) diadalmaskodott, aki példátlan módon háromszor is ugyanabban az évben nyerte meg a Tour de France-t és a Giro d'Italiát, és akiről még életében metróállomást neveztek el Brüsszelben.
Belgian legend Eddy Merckx waves before the podium ceremony of the first stage of the 106th edition of the Tour de France cycling race between Brussels and Brussels, Belgium, on July 6, 2019. (Photo by Anne-Christine POUJOULAT / AFP)
Forrás: AFP
Fotó: Anne-Christine Poujoulat
1945. június 17-én született a flandriai Meensel-Kiezegemben. A Brüsszel külvárosának számító Woluwe-Saint-Pierre-ben nőtt fel, ahol szülei élelmiszerboltot nyitottak. A hiperaktív, állandóan mozgó kisfiú
első kerékpárját háromévesen kapta,
és bár több sportot is kipróbált, képletesen szólva ettől kezdve le sem szállt a nyeregből. Tizenhat évesen indult első amatőr versenyén, egy évvel később már korosztályos belga bajnok volt, 19 évesen megnyerte az amatőr világbajnokságot, húszévesen pedig már a profik között versenyzett.
Első nagyobb országúti versenyét 1966-ban nyerte, a következő évben aranyérmet akasztottak nyakába az országúti kerékpáros világbajnokságon, a vb-t 1971-ben és 1974-ben is megnyerte. A Tour de France-on először 1969-ben indult és rögtön győzött is. Hat szakaszt nyert, köztük a legnehezebb hegyi etapot is, ahol előnyét folyamatosan növelve nyolc perccel a többiek előtt ért célba. A párizsi befutó után
nemcsak az összetett győztesnek járó sárga trikót ölthette magára, hanem a pontversenyben diadalmaskodónak járó zöldet és a legjobb hegyi menőnek járó pöttyöset is – a triplázás sem azelőtt, sem azóta nem sikerült senkinek.
Az 1970-es Touron a zöld trikót néhány ponttal elveszítette, de ahogy az összetettet, úgy a „hegyek királya” címet is megnyerte, pedig a Pireneusokban gyomorgörcsök kínozták, az egyik különösen nehéz szakasz után oxigénsátorba kellett fektetni. Ebben az évben ismét történelmet írt: az olasz körversenyen, a Girón (ahol 1969-ben vezető helyzetben, doppingra hivatkozva kizárták) sérült térddel, kilenc szakaszgyőzelmet aratva ugyancsak győzött. Erre addig 1964-ben a francia legenda, Jacques Anquetil volt képes, akinek teljesítményét akkor megismételhetetlennek nevezték. Mercx alaposan rácáfolt a szakértőkre, hiszen még kétszer (1970,1972) nyerte meg ugyanabban az évben a két legrangosabb viadalt.
Az 1971-es Touron óriási párharcot vívott a spanyol Luis Ocanával, aki egy hegyi szakaszon teljesen váratlanul visszatámadta, és végül kilenc percet vert rá. Merckx mindent megtett, hogy lefaragja hátrányát, de végül egy szerencsétlen baleset döntött: a Pireneusok egyik lejtőjén mindketten buktak a szakadó esőben, és a spanyol nem tudta folytatni a versenyt. Merckx nem örült, hogy így vette át a vezetést, ezért másnap nem is húzta magára a sárga trikót. Az 1972-es verseny újra kettejük párharcáról szólt, de a küzdelem ismét idő előtt dőlt el: a spanyol a hegyekben újra bukott, defektet kapott, két hét múlva pedig a tüdejét megtámadó fertőzés miatt fel kellett adja a versenyt. Merckx – sorozatban negyedik győzelme után – 1973-ban kihagyta a Tourt (szerződése szerint az olasz és a spanyol körversenyen kellett indulnia, és három verseny már neki is sok lett volna), de 1974-ben visszatért, és ha nem is olyan meggyőző fölénnyel, mint korábban, de ötödik elsőségét is begyűjtötte.
Az 1975-ös körversenyen Franciaországban már csak ellendrukkerei voltak, a gallok büszkeségét ugyanis sértette volna, ha nemzeti hősük, Jacques Anquetil rekordját megdöntve Merckx hatszoros győztes lesz. Olyannyira elfajultak az indulatok, hogy
a leghosszabb, 260 kilométeres etapon egy néző vesén vágta a belgát, és tettéért csak jelképes, egy frankos büntetést kapott.
Az egyre jobban fáradó Merckx az Alpokban elesett, eltörte az állcsontját, megsérült a térde és a csípője, de nem adta fel, és végül második lett.
Fanatikus győzni akarása, olykor már a fair play határát súroló kíméletlensége miatt
a sajtóban Kannibál néven emlegették, mert minden vetélytársát „felfalta”.
Pályafutása során 1585 viadalon indult és 525-öt megnyert, újoncként 24, amatőrként 56, a hivatásosok táborában 445 versenyen végzett az élen. A három nagy körverseny közül ötször nyerte meg a Tour de France-t és ugyancsak ötször a Giro d'Italiát, egyszer, 1973-ban pedig a Vuelta a Espanát. A Touron a mai napig az övé a legtöbb, szám szerint 34 szakaszgyőzelem és ő viselte a leghosszabban, 96, illetve a „félszakaszokkal” együtt 111 alkalommal a sárga trikót. Három profi világbajnoki aranyérme mellett 1972-ben egyórás világrekordot is felállított 49,431 kilométerrel. Ezt a csúcsot csak 1984-ben döntötték meg, mára pedig már közel 53 kilométerre tornászták fel, de Merckx még nem a mai szupertechnikával készült kerékpárt tekerte.
1978-ban visszavonult és kerékpárgyártásba fogott, a Merckx-gépek nagy sikernek örvendenek.
1986-tól 1996-ig a belga országúti kerékpáros válogatott vezetőedzője volt, kerékpárosversenyek szakértő tanácsadásával, szervezésével és helyszíni tudósításával is foglalkozik.
A sportágat 13 évig domináló belga versenyzőt 1999-ben az évszázad kerékpárosának, 2000-ben a 20. század legjobb országúti kerékpárosának választották meg.
Hazájában nemzeti intézménynek számít, 1996-ban bárói rangot kapott, ő lett az évszázad belga sportolója, Brüsszelben 2003 óta metrómegálló viseli a nevét, szülővárosában szobra áll, Franciaországban, Tours közelében kerékpáros stadiont neveztek el róla. A kerékpáros legenda 1967-ben az amatőr válogatott edzőjének lányát vette el, két gyermeke közül az egyik szintén profi kerékpáros lett.