2009.10.06. 15:58
Merre visz a kistelepülések útja?
<p>A falvakban és kisvárosokban élők<br /> relatív többsége, bő<br /> négytizedük úgy érzi, hogy<br /> lakóhelye évek óta helyben jár,<br /> de emellett azok is meglehetősen sokan<br /> (egyharmadnyian) vannak, akik szerint<br /> településük az elmúlt 2-3<br /> évben fejlődött.</p>
A vidékiek alapvetően
elégedettek a helyi
infrastruktúrával, a
közműellátottságot
magasra értékelik, ám az
utak, járdák
állapotát csupán közepesre
minősítik. Az informatikai
szolgáltatásokat
színvonalasnak tartják, jó
véleményük van a kereskedelmi
ellátásról és a
buszközlekedésről, viszont a
pénzügyi
szolgáltatásokat és a
vasúti közlekedést
közepesnek ítélik.
Az alapszolgáltatások
tekintetében ezek a legfontosabb
megállapításai annak a
közvélemény-kutatásnak,
amelyet a Szonda Ipsos végzett 2009
nyarán az FVM
Vidékfejlesztési, Képzési
és Szaktanácsadási
Intézet
megbízásából. Az
Új Magyarország
Vidékfejlesztési Program
(ÚMVP) fő
célterületén, a 10 ezer fő
alatti településeken végzett
felmérés a személyes
felkeresés módszerével,
megyénként 370, összesen 7030
fő megkérdezésével
készült, akik együttesen az
összes érintett település
felnőtt népességet
reprezentálják.
A megkérdezettek felemás
értékelést adnak a
lakóhelyükön történt
közelmúltbeli
változásokról: a
fejlődést érzékelők
aránya meghaladja a hanyatlást
tapasztalókét (34, illetve 22
százalék), ám ezt a kedvező
összképet árnyalja, hogy a
legnagyobb csoport (42 százalék)
stagnálásról számolt be. Az
észak-alföldiek tekintélyes
része kudarcként élte meg az
évtized második felét, ebben a
régióban ugyanis az átlagot
jóval meghaladja a hanyatlást
említők aránya (34
százalék).
A mindennapi életvitelt
befolyásoló infrastrukturális
tényezőkkel szinte semmi gond nincs: egy
százfokú elégedettségi
skálán a mai
Magyarországon szinte
egyedülállóan magas, 81 és 90
közötti pontszámokkal
értékelték az
áram-, a víz-, a
gáz- és a
telefonellátás
minőségét. Nem ennyire kedvező
a csatornázottság
megítélése: a 60 pontos
minősítés azt mutatja, hogy ezen a
területen többet várnak a
kistelepüléseken élők.
Szintén közepes körüli
színvonalúnak tartják a
közlekedés
feltételrendszerét: az
úthálózat 55 pontot, a
járdák kiépítettsége
és állapota 46 pontot kapott.
A kistelepüléseken élők szerint
a szolgáltatói szféra
nem hagyja cserben őket,
például a posta és a
mobilszolgáltató cégek
által nyújtott
lehetőségekről kifejezetten
kedvezően nyilatkoznak. Van némi
hiányérzetük, de
összességében inkább
elégedettek a mindennapi
bevásárlás feltételeivel,
valamint a távolsági
buszközlekedés
sűrűségével,
elérhetőségével. A 10 ezer
fő alatti települések lakossága
közepesre értékeli a
pénzügyi szektor
elérhetőségét, a
bankok és
biztosítók által
nyújtott helyi szolgáltatásokat.
Ennél még inkább kritikusak a
vasúti közlekedés
gyakoriságával,
hozzáférhetőségével.
Az ÚMVP számos
intézkedése célozza azt, hogy a
kutatás által tükrözött
összkép rövid időn belül
kedvezőbbé váljon. A III.
tengely közel 200 milliárd forint
forrást jelent az ötezer főnél
kevesebb lakossal rendelkező
kistelepülések
számára, az októberben
pályázható LEADER program
pedig 70 milliárd
felhasználására nyújt
esélyt. Előbbiek közül
kifejezetten az alapszolgáltatások
elérhetőségének
javítására ad
lehetőséget az integrált
közösségi és
szolgáltató terek
pályázata, amely október
15-ig áll nyitva, a kistérségi
közlekedési
szolgáltatások
fejlesztésére korábban
kiírt jogcím keretében pedig
közel 1100 település szerzett
be és állított a helyiek
szolgálatába legalább 9 fő
szállítására alkalmas falu-
vagy tanyabuszokat. Természetesen a III.
tengely hamarosan ismét
hozzáférhető négy
intézkedése
(mikrovállalkozás- és
falusi turizmusfejlesztés,
falumegújítás,
örökségvédelem) is
hozzájárul ahhoz, hogy a
vidéki életminőség
közelebb kerüljön az
Európa nyugati felén
megtapasztalható színvonalhoz.
Készült az Európai
Unió, a Magyar
Köztársaság Kormánya
és az ÚMVP
Irányító
Hatósága
támogatásával
Európai Mezőgazdasági
Vidékfejlesztési Alap: a
vidéki területekbe beruházó
Európa.