2009.11.04. 17:34
Piacra jutás a LEADER segítségével
<p>A gazdálkodók nehézségei<br /> és a változó fogyasztói<br /> igények már a közeljövőben<br /> megkövetelhetik az uniós<br /> agrártermelési és<br /> értékesítési folyamatok<br /> felülvizsgálatát. Ez a hazai<br /> termelőktől is újabb, versenyképes<br /> mezőgazdasági termékek<br /> kifejlesztését és forgalomba<br /> hozatalát, továbbá az<br /> előállítás és<br /> értékesítés együttes<br /> kezelését igényli. Az egyre<br /> összetettebbé váló kapcsolati<br /> rendszereket megszervezni és működtetni<br /> nem kis feladat, de a LEADER program erre is<br /> megoldást nyújthat.</p>
A Földművelésügyi és
Vidékfejlesztési Minisztérium
(FVM) és a Magyar LEADER
Szövetség vezetői 2008 tavasza
óta keresik annak az útját, hogy a
vidék gazdasági
megerősítését
célzó LEADER program
gazdasági és civil szereplői
miként válhatnak minél
aktívabb részeseivé a
megújulásnak. Az elkészült
javaslat egy komplex fejlesztési csomagot
tartalmaz, amely szerint a termelők önmaguk,
családjuk és közel
álló üzleti partnereik
igyekezetére alapozva vehetnének
részt a piacra jutás
megszervezésében. A Magyar LEADER
Szövetség és az Új
Magyarország Vidékfejlesztési
Program (ÚMVP)
Irányító
Hatósága által
koordinált LEADER típusú
konzorcium és
agrár-vidék dinamikus klaszter
elnevezésű kezdeményezés a
kistermelőknek, a
családi-, mikro-,
kis- és közepes
vállalkozásoknak kíván
lehetőséget nyújtani a
fogyasztók hatékonyabb
elérése, a kiterjedtebb piaci
szerepvállalás feltételeinek
megkönnyítése
érdekében.
A lassan két évtizedre visszatekintő
európai „LEADER-mozgalom”
ugyanis a közösségi
vidékfejlesztés
sikertörténete. A LEADER
megközelítés helyes és
hasznos alkalmazásához
Magyarországon egy
kísérleti szakasz, majd az ezt
követő LEADER+ program nagyon
hasznos tapasztalatokkal szolgál.
Időközben egyre
nyilvánvalóbbá vált, hogy a
vidékfejlesztésben projektjeikkel
részt vevő, minőségi
termékeket előállító
helyi gazdák és vállalkozók
elemi érdeke a megtermelt javak piaci
értékesítésének
megszervezése már létező
csatornák útján vagy új,
innovatív megoldások
kidolgozásával.
Amennyiben az elképzelés
megvalósul, annak végső
kedvezményezettjei – a jövedelemhez
jutó helyi termelők mellett
– a fogyasztók lesznek. Az
országos szintű, sőt egy
következő szakaszban akár a
határokon átnyúló
együttműködés ugyanis
közös érdekeltségen alapul. Az
értékesítési
hálózatban kizárólag a
magyar vidéki gazdaságok,
kisüzemek, műhelyek
által termelt vagy készített
saját termékekkel –
élelmiszertől a kézműves
portékákig – lehet részt
venni, melyeken kívül helyet
kapnának a sokrétű falusi
turisztikai szolgáltatások is. A piaci
megjelenés biztosítása
fejében a tagoknak szigorúan
ellenőrzött minőségi
feltételeknek kell majd eleget tenniük,
így előnyt élveznek az eleve
védjeggyel vagy hasonló
minősítéssel ellátott
termékek – ez azonban elengedhetetlen a
fogyasztók védelme és
nagyobb megelégedése
érdekében. Az
értékesítés a tervek
szerint franchise-rendszerben, és egy
ezt kiegészítő internetes honlapon
történne.
Számos hazai és nemzetközi
kutatás igazolja, hogy a
„Vegyél
helyit!”-típusú
kezdeményezésekre van igény,
hiszen a földink iránti bizalmon
kívül további érvek a
frissesség, a kisebb távolság
miatti szállítási,
raktározási
költségcsökkenés okozta
árelőny, valamint a viszonylag kedvező
ár/érték arány. Az
érem másik oldala, hogy a
családi gazdaságok
többsége képtelen egymaga helyt
állni a megváltozott
termelési-piaci körülmények
között: nehéz egyszerre
biztosítani a minőséghez
szükséges pénzt, szaktudást
és munkát, illetve küzdeni a
lokális és távolabbi
piacokért az
erőfölényüknek tudatában
lévő áruházláncokkal.
A nyereséges működéshez ma
már nélkülözhetetlen
módszerek, technikák,
szolgáltatások igénybe
vétele egy-egy
kisvállalkozás
számára jelentős kiadással
járna, de egy hálózati
együttműködésben
tevékenykedő „partner” ezeket a
költségeket megoszthatja a
hálózat többi tagjával.
Mindez ahhoz jelenthet segítséget, hogy a
termelők képesek legyenek hatékonyan
és takarékosan irányítani
saját tevékenységüket,
megfeleljenek az
agrárbeszállítás
feltételrendszerének, és nem
utolsó sorban felfedezzék a partnert a
másikban.
A tervezet egyik sarkalatos pontja a
termelők és
kereskedők kapcsolatának
egyértelmű, átlátható
és mindkét fél
számára előnyös
pozíciót biztosító
rendezése. A logisztikai háttér
fejlesztése, a sok szálon futó
tevékenységek összefogása
és felügyelete szintén kiemelt
jelentőséggel bír, amelyhez
hasonló funkciót a
mezőgazdasági ágazatban a
termelői értékesítő
szervezetek (TÉSZ) és a
termelői csoportok már ma is
ellátnak.
A TÉSZ-ek működési
logikáját venné alapul és
egészítené ki az
ötletgazdák által javasolt
LEADER piac- és
bolthálózat, ahol a tagok
termékeihez juthatnának hozzá a
vásárlók. Utóbbi
elképzelhető egy önálló
üzlethelyiségben, mozgóboltban, de
akár egy erre nyitott
üzlethálózat ilyen célra
fenntartott polcain is, míg piac alatt
természetesen az igazi, szabadtéri piacot
érthetjük. A rendszerben a konkrét
elárusítóhelyek
kialakításán túl
kiemelkedő szerepe van a termelők
menedzselésének és
képzésének is. A cél egy
olyan fenntartható modell
kialakítása, ahol a
termelő, a kereskedő
és a fogyasztó egyaránt
nyer, ezáltal pedig az érintettek nemcsak
egy terméklánc résztvevői
lesznek, de egy értékes
közösség tagjainak is érezhetik
magukat.
A program elindítását
szeptember elején, a budapesti
Agrárexpón jelentette be a
klaszter fő támogatója, az
FVM, illetve a stratégiai
partnerek, a Magyar LEADER
Szövetség, a Co-op Hungary
Zrt., valamint a
Kelet-Közép-Európai Kis-
és Középvállalkozók
Szövetségének
képviselői. A további partnerek
között megtalálható a
Települési Önkormányzatok
Országos Szövetsége, a
Falusi és Agroturizmus Országos
Szövetsége, a Magyar
Agrárkamara, az ÖKO-LAND
Szövetség Egyesület és a
különböző
terméktanácsok, de
számítanak a LEADER Helyi
Akciócsoportok (HACS), a Helyi
Vidékfejlesztési Irodák, az
ÚMVP képző szervezetek
és más érintettek
közreműködésére is. Az
előkészítést és a
menedzselést felvállaló
klaszter Európában
egyedülálló módon a hazai
LEADER HACS-ok alkotta országos
hálózati szervezetre támaszkodna.
A LEADER-szemlélet a gyakorlatban ilyen
módon lehet képes valódi
mozgalommá szervezni a vidék
fejlesztését, és egy
tető alá hozni az abban részt venni
szándékozókat.
Készült az Európai Unió,
a Magyar Köztársaság Kormánya
és az ÚMVP Irányító
Hatósága
támogatásával
Európai Mezőgazdasági
Vidékfejlesztési Alap: a vidéki
területekbe beruházó
Európa.