Hirdetés

2023.02.01. 00:00

Ne váljon adathalász csalás áldozatává!

Napjainkban már számtalan dolgot online intézhetünk. Az internet nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően megoldhatjuk otthonról a nagybevásárlást, időben értesülhetünk akciókról és leárazásokról, de egy átutalásért vagy szerződéskötésért sem kell feltétlenül személyesen befáradni a bankfiókba. Mi több, mindezt akár a saját lakásunktól távol, mobiltelefonnal is elvégezhetjük. Fontos szem előtt tartani azonban, hogy a kényelem veszélyekkel jár: az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya! 

Mit tegyen?

- Kezelje fenntartással a sürgető hangvételű hívásokat, üzeneteket!

- Használja elővigyázatosan a közösségi médiát! A csalók visszaélhetnek az adatokkal, fényképekkel.

- Ha megpróbálták megkárosítani, vagy azt gyanítja, hogy megadta fiókja adatait egy csalónak, minden esetben tegyen bejelentést a bankjánál és a rendőrségen, még akkor is, ha a csaláskísérlet nem volt sikeres!

- Mindig ügyeljen személyes adatai biztonságára, eszközein használjon vírusirtót!

- Bejelentkezésekhez használjon biztonságos hitelesítést, kétlépcsős azonosítást!

- Használjon egyedi és erős jelszavakat, tárolja őket biztonságos helyen!

- Online bejelentkezéshez mindig gépelje be a bank hivatalos honlapjának hivatkozását, vagy használja a „Kedvencek” közé elmentett linket!

- Legyen óvatos az internetes keresők találati oldalán szereplő hivatkozásokkal, különösen a fizetett hirdetésekkel! Kattintás előtt a kurzort föléjük húzva vizsgálja meg,hogy a megfelelő honlapra mutatnak-e!

- Ellenőrizze rendszeresen bankszámláját, a gyanús tevékenységekről tegyen bejelentést bankjánál!

- Internetes vásárlás előtt ellenőrizze, hogy megbízható-e az adott oldal!

- Csak biztonságos internetkapcsolat esetén fizessen online!

Mit ne tegyen?

- Ne kattintson e-mailben, sms-ben lévő hivatkozásokra, képekre, és ne nyissa meg vagy töltse le a mellékleteket!

- Soha ne jelentkezzen be online fiókjába egy üzenetben szereplő linkre kattintva!

- Ne ossza meg azonosítóit, jelszavait senkivel, és ne tárolja őket könnyen megtalálható helyen!

- Ne küldjön vagy tegyen közzé bankkártyáiról, okmányairól készült fotót az interneten!

- Ne osszon meg senkivel személyes, banki, illetve bankkártyaadatot telefonon vagy e-mailben!

- Ne tegyen közzé olyan adatot, amely alapján megszemélyesíthetik Önt, vagy kitalálhatják a biztonsági kérdésekre adott válaszait!

- Ne telepítsen semmilyen alkalmazást a számítógépére, mobiltelefonjára más kérésére, még akkor sem, ha azt a bankja nevében teszik!

- Ne higgyen a túlzottan kecsegtető lehetőségnek! Ha egy ajánlat túl jónak tűnik, szinte biztos, hogy csalás.

Ha úgy véli, olyan kibertámadás érte, amelynek során veszélybe kerülhetett a bankszámlája vagy egyéb pénz- és értékpapírt forgalmazó fiókjának jelszava – például feltörték e-bankfiókját vagy Ön által nem jóváhagyott tranzakcióval szembesül –, azonnal vegye fel a kapcsolatot bankjával, szolgáltatójával, és jelezze a csalás gyanúját; ellenőrizze a számlaforgalmat, a tranzakciós történetet; ellenőrizze a bankjánál kapcsolattartásra, értesítésekhez beállított telefonszámát, e-mailcímét (előfordulhat, hogy ezeket a visszaélés során megváltoztatták);

vizsgálja meg a bankszámlához társított, regisztrált eszközeit és bankolásra használt számítógépét, futtasson vírusellenőrzést, keressen ismeretlen alkalmazásokat; nagyon fontos, hogy minél hamarabb módosítsa az online bankfiókhoz vagy értékpapírszámlájához tartozó bejelentkezési adatait (ehhez használjon olyan számítógépet vagy más csatornát, pl. telebankot, amely biztosan nem érintett a csalásban);ha úgy gondolja, hogy a számítógépére vagy mobiltelefonjára idegen szoftver települt, akkor minden olyan hozzáférésének (e-mail, közösségi oldalak stb.) jelszavát szükséges megváltoztatni, melyet arról az eszközről használt, vagy jelszavát az eszközön tárolta; amennyiben a bankkártyájához kapcsolódó visszaélésről szerez tudomást, mérlegelje bankkártyájának felfüggesztését vagy letiltását. 

Az online vagy adathalász támadást vagy gyanúját jelezze a Bankjának, a Rendőrségnek, illetve a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat – Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) felé is!

Banki, biztosítási és egyéb pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdésekben díjmentes segítséget kérhetnek a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakértőitől: http://penzugyifogyaszto.hu/


 

 

Elérhetőségek: 

Cím: 3530 Miskolc Szemere Bertalan u. 2. I. em. 10. (a Szinva Terasz mellett, a “Szemere Palota” épületének emeletén) 

Telefon: +36 30-487-3609 (ügyfélfogadási időben!)

E-mail: [email protected]
Web: www.penzugyifogyaszto.hufacebook.com/penzugyifogyaszto 
 
Ügyfélfogadás:
HÉTFŐ: 8:00-14:00
SZERDA:  10:00-16:00
CSÜTÖRTÖK: 8:00-14:00

Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.

Pr cikk

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!