Sport

2010.07.28. 11:26

A 25. GP, a 24 éves pályán

<p>Bernie Ecclestone a FOA elnöke a 80-as évek közepén úgy érezte, hogy a Formula 1-es világbajnokságnak terjeszkednie kell.</p>

Lehetőleg az akkor még meglévő "vasfüggöny" mögé. A tervek között szerepelt Kína, a Szovjetunió, majd az akkori Jugoszlávia is, de végül Rohonyi Tamás, magyar származású barátja tanácsára Magyarország felé fordult a figyelme - vallják a kezdetekről a visszaemlékezések. Egy budapesti villámlátogatás után Budapestre, majd a fővároshoz közeli Mogyoródra esett a választása. A versenypálya tulajdonképpen rekordidő - nyolc hónap - alatt készült el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, október 1-jén kezdődtek meg a munkálatok, majd 1986. március 24-én a Drapál Emlékverseny kapcsán avatták fel a Hungaroring versenypályát. Az első Formula 1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték a pályán.

2011-ig biztosított

A pályát a Formula 1 Gazdasági Társaság építette, és ennek évente változó vezetője gyakorolta az első öt évben a vezetői jogokat. Az első öt éves ciklus vége egybeesett a magyarországi rendszerváltozással, melynek következtében, az anyagi nehézségeket áthidalandó, a versenypálya öt évre Bernie Ecclestonenak került bérbeadásra, aki ennek fejében vállalta további öt verseny megrendezését.

Ezen gyakorlat egyik fél számára sem vált be, ezért 1994-ben megkezdődtek a tárgyalások Bernie Ecclestone és a Hungaroring Sport Zrt. akkori elnöke, Dr. Berényi János között. A tárgyalások eredményeképpen a versenypálya tulajdonosi viszonyai 1995-re rendeződtek, és azóta a Hungaroring Sport Zrt. gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat.  A magyar állam felismerve a verseny máshoz nem fogható reklámértékét és jelentőségét, valamint az ország-image építő hatását a rendezőket teljes támogatásáról biztosította. Jelen pillanatban Palik László elnökletével 2011-ig biztosított a Formula 1™ Magyar Nagydíj.

Legendás meccseken


Lássuk - a teljesség igénye nélkül - , hogy mi is történt a mi pályánkon, a mi versenyünkön! 1986: Az első vasfüggöny mögötti futam, ahol Nelson Piquet szerezte meg a győzelmet. 1987: Nigel Mansell autójának jobb hátsó kerékanyája leesett, a győzelem így került Nelson Piquet kezei közé. 1988: a legendás Ayrton Senna nyert. 1989 Nigel Mansell sikerét hozta, majd 1990 Thierry Boutsen, míg a következő esztendőben ismét Senna diaadalának tapsolhattunk. 
1992: megint Senna. 93-ban aztán nem tűnt el Damon Hill, hiszen a brit nyerte a mogyoródi száguldást. A következő három év más-más pilóta sikerét hozta: Michael Schumacher (1994), Gerhard Berger (1995), Jacques Villeneuve (1996). A kanadai menő 13 évvel ezelőtt egy izgalmakban abszolút bővelkedő csatában is nyerni tudott. 1998 és 2001 között Schumi és Mika Häkkinen 2-2 alkalommal nyert. Sőt! 2001-ben Schumacher a Ferrarival éppen Magyarországon biztosította be vb címét! 

Legutóbb Hamilton


2002-ben csapattársa, a brazil Rubens Barrichello örülhetett, majd elérkeztünk 2003-hoz. Ez az év a magyar szurkolók számára nem elsősorban az "új hullám", azaz Fernando Alonso győzelme miatt emlékezetes. Sokkal inkább azért, mert Baumgartner Zsolt személyében magyar pilóta mutatkozhatott be az F1-ben! 2004-ben ismét Schumi, majd 2005-ben a Jégember, vagyis Kimi Räikkönen állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára a Hungaroringen.  
2006 az év versenyét hozta! Hogy mi kellett hozzá? Eső, eső, és eső! Button ekkor szerezte meg a Hondával élete első futamgyőzelmét. Az elmúlt három futamunkon sorrendben Lewis Hamilton (2007), Heikki Kovalainen (2008), majd ismét Hamilton látta meg elsőként a kockás zászlót.

-JLI-

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!