Szabolcs-Szatmár-Bereg

2009.02.06. 18:43

Iskolai erőszak: A 24. órában vagyunk

<p>Ny&#237;regyh&#225;za &#8211; Sz&#252;lek T&#252;nde,<br /> eg&#233;szs&#233;gfejleszt&#337;<br /> ment&#225;lhigi&#233;nikus, szakvizsg&#225;zott<br /> pedag&#243;gus lapunknak azt &#237;rta: az iskolai<br /> er&#337;szakot kiv&#225;lt&#243; t&#233;nyez&#337;ket<br /> kellene felm&#233;rni, &#233;s elkezdeni a<br /> probl&#233;m&#225;k megold&#225;s&#225;t.<br /> M&#225;r &#237;gy is a 24. &#243;r&#225;ban<br /> vagyunk.</p>

18:45: - Megdöbbentett és

elszomorított a mándoki

tanárverés híre. Hol van

már az a félelemmel vegyes tisztelet

és megbecsülés, amivel mi

viseltettünk tanítóink iránt?

– tette fel a szónoki

kérdést a nyírmihálydi

Petőfi Sándor Általános

Iskola és Óvoda igazgatónője,

Monyók Ferencné.

– Nálunk is akad néhány

magatartásproblémás diák,

de ilyen drámai esemény sosem

történt az iskolánk falai

között. Előfordult, hogy

nyomdafestéket nem tűrő,

sértő szavakat vágott tanára

fejéhez egy-egy diák, s csak mosolygott a

későbbi osztályfőnöki

figyelmeztetés és intő

láttán. Hatékonyabb

nevelési eszközökkel

felvértezve sikeresebb lenne a munkánk.

Közel 300 diákunkat 21 pedagógus

tanítja, neveli nap mint nap. Hol

egymással, hol tanáraikkal keverednek

konfliktusba a „problémás”

gyerekek, olykor a szülőkkel sem

könnyű megtalálni a civilizált,

kölcsönös tiszteleten nyugvó,

békés hangot. Munkánk

küzdelmes, sikerekkel és kudarcokkal teli,

de nem adjuk fel! – summázta

Monyók Ferencné

igazgató.

11:45: Az erőszak okai

között szerepel a növekvő

munkanélküliség, a

családon belüli erőszak, a

válás, a gyermekek nem

megfelelő szocializációja, a

média negatív hatásai, a

szülők szocio-kulturális

háttere, az érzelmi nevelés

hiánya. Az erőszakot

kiválthatja még az iskolák

összevonása is. A gyermekek naponta

több kilométert utaznak, magasabbak az

osztálylétszámok. Kevesebb

élettér jut egy-egy gyermek

számára. Egyre magasabbak a

követelmények, amit a lelkileg

sérült gyermekek nem mindig tudnak

teljesíteni. Ez újabb konfliktushoz

vezethet.

A probléma megoldásához több

szakember bevonására van

szükség. Kötelezővé

kellene tenni, hogy minden oktatási

intézményben legyen gyermek-és

ifjúságvédelmi felelős,

okleveles mentálhigiénikus, akik

rendelkeznek alaposan kidolgozott prevenciós

célzatú programokkal. Az igazán

jól képzett szakemberek, akik

tényleg elszántak, empatikusak, és

toleránsak sokat tehetnének az

iskolai erőszak

megfékezéséért. A

gyerekeknek olyan szakemberekre van

szükségük, akikkel napi kapcsolatban

állnak. Sok gyereknek csak arra lenne

szüksége, hogy meghallgassák,

letehesse a terhet, amit naponta cipel. Ha most nem

történnek lépések az

erőszak

megfékezésére, akkor annak

beláthatatlan következményei lesznek

az egész társadalom

számáram, mert Illyés

Gyulával szólva: „Mert

növeli, ki elfödi a bajt.”

Minden

ötödik gyerek

viselkedészavaros

Jobban oda kell figyelni a gyerekekre,

a tanároknak a

konfliktushelyzeteket időben fel

kell ismerniük, az

iskolának pedig jobban le kell

kötnie a gyereket, hogy ne

történjen iskolai

agresszió. Az

Oktatási és

Kulturális

Minisztérium

illetékese elmondta: ma

már a testi

agressziónál

veszélyesebb a lelki

terror. Egy felmérés

szerint minden ötödik

gyereknek van valamilyen

mentális és

viselkedészavara.

Az agresszió nem

mindennapos az

intézményekben, ennek

ellenére az látszik, hogy

a testi erőszak mellett egyre

inkább megjelentik a lelki

terror is, nemcsak a gyerekek

között, hanem a tanár-

diák viszonyban is. A

WHO és az ENSZ

Gyermekalap tanulmánya szerint

minden ötödik gyerek

küzd valamilyen mentális

és viselkedészavarral.

Kapcsolódó cikkek:

Kihallgatták a mándoki

tanárverőket  

  • Bűnös játék az iskola

    mosdójában

  • Szemérem elleni erőszak az

    iskolában

    - Száraz Ancsa, Palicz István -

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!