2009.02.06. 18:43
Iskolai erőszak: A 24. órában vagyunk
<p>Nyíregyháza – Szülek Tünde,<br /> egészségfejlesztő<br /> mentálhigiénikus, szakvizsgázott<br /> pedagógus lapunknak azt írta: az iskolai<br /> erőszakot kiváltó tényezőket<br /> kellene felmérni, és elkezdeni a<br /> problémák megoldását.<br /> Már így is a 24. órában<br /> vagyunk.</p>
18:45: - Megdöbbentett és
elszomorított a mándoki
tanárverés híre. Hol van
már az a félelemmel vegyes tisztelet
és megbecsülés, amivel mi
viseltettünk tanítóink iránt?
– tette fel a szónoki
kérdést a nyírmihálydi
Petőfi Sándor Általános
Iskola és Óvoda igazgatónője,
Monyók Ferencné.
– Nálunk is akad néhány
magatartásproblémás diák,
de ilyen drámai esemény sosem
történt az iskolánk falai
között. Előfordult, hogy
nyomdafestéket nem tűrő,
sértő szavakat vágott tanára
fejéhez egy-egy diák, s csak mosolygott a
későbbi osztályfőnöki
figyelmeztetés és intő
láttán. Hatékonyabb
nevelési eszközökkel
felvértezve sikeresebb lenne a munkánk.
Közel 300 diákunkat 21 pedagógus
tanítja, neveli nap mint nap. Hol
egymással, hol tanáraikkal keverednek
konfliktusba a „problémás”
gyerekek, olykor a szülőkkel sem
könnyű megtalálni a civilizált,
kölcsönös tiszteleten nyugvó,
békés hangot. Munkánk
küzdelmes, sikerekkel és kudarcokkal teli,
de nem adjuk fel! – summázta
Monyók Ferencné
igazgató.
11:45: Az erőszak okai
között szerepel a növekvő
munkanélküliség, a
családon belüli erőszak, a
válás, a gyermekek nem
megfelelő szocializációja, a
média negatív hatásai, a
szülők szocio-kulturális
háttere, az érzelmi nevelés
hiánya. Az erőszakot
kiválthatja még az iskolák
összevonása is. A gyermekek naponta
több kilométert utaznak, magasabbak az
osztálylétszámok. Kevesebb
élettér jut egy-egy gyermek
számára. Egyre magasabbak a
követelmények, amit a lelkileg
sérült gyermekek nem mindig tudnak
teljesíteni. Ez újabb konfliktushoz
vezethet.
A probléma megoldásához több
szakember bevonására van
szükség. Kötelezővé
kellene tenni, hogy minden oktatási
intézményben legyen gyermek-és
ifjúságvédelmi felelős,
okleveles mentálhigiénikus, akik
rendelkeznek alaposan kidolgozott prevenciós
célzatú programokkal. Az igazán
jól képzett szakemberek, akik
tényleg elszántak, empatikusak, és
toleránsak sokat tehetnének az
iskolai erőszak
megfékezéséért. A
gyerekeknek olyan szakemberekre van
szükségük, akikkel napi kapcsolatban
állnak. Sok gyereknek csak arra lenne
szüksége, hogy meghallgassák,
letehesse a terhet, amit naponta cipel. Ha most nem
történnek lépések az
erőszak
megfékezésére, akkor annak
beláthatatlan következményei lesznek
az egész társadalom
számáram, mert Illyés
Gyulával szólva: „Mert
növeli, ki elfödi a bajt.”
Minden |
ötödik gyerek
viselkedészavaros
Jobban oda kell figyelni a gyerekekre,
a tanároknak a
konfliktushelyzeteket időben fel
kell ismerniük, az
iskolának pedig jobban le kell
kötnie a gyereket, hogy ne
történjen iskolai
agresszió. Az
Oktatási és
Kulturális
Minisztérium
illetékese elmondta: ma
már a testi
agressziónál
veszélyesebb a lelki
terror. Egy felmérés
szerint minden ötödik
gyereknek van valamilyen
mentális és
viselkedészavara.
Az agresszió nem
mindennapos az
intézményekben, ennek
ellenére az látszik, hogy
a testi erőszak mellett egyre
inkább megjelentik a lelki
terror is, nemcsak a gyerekek
között, hanem a tanár-
diák viszonyban is. A
WHO és az ENSZ
Gyermekalap tanulmánya szerint
minden ötödik gyerek
küzd valamilyen mentális
és viselkedészavarral.
Kapcsolódó cikkek:
Kihallgatták a mándoki
Bűnös játék az iskola
mosdójában
Szemérem elleni erőszak az
iskolában
- Száraz Ancsa, Palicz István -