Digitália

2024.08.09. 06:00

5 ok, amiért az Apple megtagadta a Microsoft Bing alkalmazását alapértelmezett keresőjeként

„Nincs az a pénz, amit a Microsoft valaha is kínálhatna nekünk ezért” – közölte az Apple szolgáltatásokért felelős vezető alelnöke.

MW

Forrás: Shutterstock

2024. augusztus 5-én az Egyesült Államok illetékes bírósága kimondta, hogy „a Google teljesen kiszorítja a versenyképes keresőmotorokat hatalmas mérete, magas tőkéje és a főbb terjesztési csatornák ellenőrzése miatt”. A Google elismerte, hogy megsértette a trösztellenes törvényeket. A bíróság ítéletében megállapította, hogy a Google és az Apple közötti megállapodás kulcsszerepet játszik a Google monopolhelyzetének megőrzésében, s megakadályozza, hogy az Apple használja keresőjében a Google-lal versengő Microsoft Binget.

Ahhoz képest, hogy a Google elvesztette trösztellenes pert, s monopolistának ítélték, természetesen továbbra is uralja a piacot. Az Impression Digital szerint a Google részesedése a globális keresési piacon 83%, szemben a Microsoft Bing sovány 9,19%-ával.

Az Apple és a Google partnersége, amely a Google Search-öt a Safari alapértelmezett keresőjeként határozza meg, 2002-re nyúlik vissza. Akkoriban azonban ez a megállapodás nem jelentett kizárólagosságot, az Apple más keresőmotorokat is megjeleníthetett (volna) anélkül, hogy megszegné a Google-lel kötött szerződését. 2007-ben azután a Google megállapodást kötött a Safari élvezett kizárólagosságáról.

A mai napig a Google-t használja az Apple Safari böngészője keresőként, és a Google sok pénzt is fizet érte:

a Bloomberg szerint ezért 2022-ben 20 milliárd dollárt csengetett ki az Apple-nek.

A Microsoft nem jut be a Binggel az Apple oly kívánatos böngészőjébe. Az Apple szolgáltatásokért felelős vezető alelnöke, Eduardo H. Cue kíméletlen fogalmazása szerint nincs az a pénz, amit a Microsoft valaha is felajánlhatna az Apple-nek azért, hogy a Bing legyen a Safari alapértelmezett  keresője.

Íme öt ok, amiért az Apple megtagadta a Bing for Safari szolgáltatást

1. A Bing gyengébb keresési minősége

Cue azt mondta, hogy a Bing „alacsonyabb szintű” a Google Kereséshez képest. 2021-ben az Apple készíttetett egy tanulmányt, amely a Google és a Bing keresési eredményeinek relevanciáját mérte. Míg a Bing felülmúlta a Google Keresést az asztali felhasználói felületet illetően, a vizsgálat megállapította, hogy a Google jobb a Bingnél az összes többi szempontból.

2. A Bing „borzalmas” hirdetési bevételszerzése

Bár a Microsoft azt javasolta, hogy a Bing bevételének 100%-át osszák meg az Apple-lel, Cue továbbra is aggódott, hogy a Bing nem tud elegendő bevételt termelni, mert „borzalmas” volt a reklámokból való bevételszerzési teljesítménye.

3. A Google üzlet túl jó

Ahhoz, hogy partnerségre lépjen a Microsofttal, az Apple-nek fel kell mondania a Google-lal kötött megállapodást. Az Apple vezérigazgatójának, Tim Cooknak küldött e-mailjében Cue úgy fogalmazott, hogy az Apple „veszélybe sodorná bevételeit”, ha abbahagyná a Google-lal való együttműködést.

Érdekes módon a Google elemezte, hogy a Microsoftnak mennyit kell felajánlania az Apple-nek ahhoz, hogy „túllicitálja” a Google jelenlegi kínálatát. Mint kiderült, a redmondi székhelyű technológiai óriásnak „a Bing bevételrészesedésének 122%-át” kellene kifizetnie az Apple-nek, csak hogy legalább egyezzen a Google 33,7%-os bevételi részesedésével.

4. A Google márkaismertsége jobb

A trösztellenes ítélet azt állítja, hogy a Google kiváló márkaismertséggel rendelkezik, ami szintén arra ösztönzi az Apple-t, hogy maradjon a Safari alapértelmezett keresője.

„Ez nagyszerű termék ügyfeleinknek, és azt akartuk, hogy ügyfeleink tudják, megkapják a Google keresőmotorját” – közölte Cue. Szerinte szimbiotikus kapcsolatban állnak, mivel a Google számára előnyös, ha az Apple azt mondja a világnak, hogy „a Google a legjobb keresőmotor”.

5. A Google tudja a dolgát

Cue azt állította, a Google tudja, hogyan kell hirdetni, és nagyon ért a bevételszerzéshez. Az Apple szolgáltatásokért felelős alelnöke fenntartotta, „nem kérdés, hogy a Google-nél maradjanak.”

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!