Prof. dr. Torma András: „Mi karriert is adunk, nem csak diplomát!”

Miskolc - A hazai felsőoktatás világa napjainkban átalakul. Interjú: Prof. dr. Torma Andrással, a Miskolci Egyetem rektorával.

Miskolc - A hazai felsőoktatás világa napjainkban átalakul. Interjú: Prof. dr. Torma Andrással, a Miskolci Egyetem rektorával.

A változásokról, az új kihívásokról és a Miskolci Egyetem ezekre adott válaszairól, továbbá az elmúlt évek eredményeiről is beszélgettünk Prof. dr. Torma András rektorral.

- Milyen évet zár az egyetem a 2015/2016-os tanévben? Oktatási és fejlesztési tevékenységet érintően is.

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - A 2015/16. tanév a Miskolci Egyetem életében, amelynek jogelődje a Nehézipari Műszaki Egyetem, a nyugalom és a kiegyensúlyozottság éve volt. A tanév a nyugodt építkezés, az egyetem alapfeladatai és kutatási feladatai harmonikus teljesítésének színtere volt, ami alatt elsősorban azt értem, hogy megnyugtatóan lezártuk a 2007–2013 közötti pénzügyi, tervezési ciklus elnyert pályázatait. Talán érdemes kiemelni e körben azt, hogy a Miskolci Egyetem több mint 20 milliárd forint európai uniós fejlesztési forrást nyert el az elmúlt 7 év alatt, illetve épített be a campus infrastruktúrájába. Ennek következtében a Miskolci Egyetem bátran kezdhetett hozzá a 2014–2020 közötti pénzügyi tervezési ciklus európai uniós pályázatainak. A 2015/2016-os tanévben történt mintegy 400 esemény közül a következőket indokolt kiemelnem:

A Nemzeti felsőoktatási törvény egy új jogintézményt vezetett be az állami fenntartású intézmények esetében, ami nem más, mint a konzisztórium. A konzisztórium 5 fős testület, amelyből 3 tagot az EMMI minisztere nevez ki, a kancellár és a rektor pedig hivatalból tagja a testületnek. Az új testület feladata az egyetem legfontosabb gazdasági döntéseinek vizsgálata még a szenátus döntését megelőzően. Nos, e testület a 2015/16-os tanévben felállításra került, elkezdte működését, és sikeresen dolgozik jelenleg is.

A tanév másik kiemelkedő tevékenysége az Intézményfejlesztési Terv előkészítése, kidolgozása és benyújtása volt a fenntartóhoz. Az IFT 2016–2020 között jelöli ki a Miskolci Egyetem fejlesztési irányait. Az egyetem határidőn belül elkészítette a dokumentumot, amelyet a fenntartó EMMI 2016 nyarán jóváhagyott. Ebben meghatározó szerepet játszott az, hogy az IFT szervesen illeszkedik a Magyar Kormány által 2014-ben elfogadott „Fokozatváltás a felsőoktatásban” című egyetemi stratégiához.

Kiemelendő e körben az is, hogy Miskolc városa és az egyetem közreműködése eredményeként felépítettük a Miskolci Atlétikai Centrumot az egyetem sporttelepén. A centrum messzemenően kielégíti a XXI. század által megkívánt követelményeket, és áll a városi és az egyetemi sportot szerető polgárok rendelkezésére.

Az egyetem professzori kara az elmúlt tanévben rendkívüli sikereket könyvelhetett el, hiszen prof. dr. Kocsis Károly az MTA rendes tagja, míg prof. dr. Kecskeméti Gábor, valamint prof. dr. Kaptay György az MTA levelező tagja lett.

Befejezésül ki kell emelnem, hogy hallgatóink is rendkívüli sikereket értek el, hiszen például az Asia Student Supercomputer Challange versenyen egyedüli európai csapatként az egyetem szuperszámítógép-csapata First Prize Díjat nyert el, továbbá a Go-Bosch Kart csapat 2016-ban ismét, immár negyedszer nyerte el a magyar egyetemi gokartbajnoki címet.

- Mit tart a rektori megbízatása alatt elért legnagyobb eredményeknek? Melyekre a legbüszkébb?

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - Legnagyobb eredménynek azt tartom, hogy rektori megbízatásom ideje, vagyis három év alatt sikerült az egyetem köznyugalmát helyreállítani, illetve az egyetem tekintélyét visszaszerezni. Éppen erre tekintettel utaltam a fentiekben arra, hogy az előző tanév a kiegyensúlyozottság és a béke tanéve volt. Mindazonáltal rendkívül büszke vagyok arra, hogy majd kétéves megfeszített munka eredményeként a Miskolci Egyetem főépületét sikerült befejezni, és visszaadni azt az oktatásnak, illetve az adminisztrációnak. Ebben nemcsak munkatársaim, hanem a Magyar Kormány különböző főhatóságainak dolgozói is segítségemre voltak. Munkájukért ezúton is köszönetet mondok. Végül a legnagyobb eredmények körében emelem ki azt a tényt, hogy a demográfiai hullámvölgy felé haladás ellenére a Miskolci Egyetem évről évre növelte az újonnan felvett hallgatóinak létszámát, illetve arányát. Legutóbb éppen 8%-kal nőtt az elsős hallgatóink létszáma 2015-höz képest.

- Mi az, amiről úgy érzi, még hátravan, fontos feladat 2017/18-ra?

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - A teendők hosszú oldalakon keresztül sorolhatók lennének, mégis a következőket emelem ki:

Folytatni kell az elfogadott Intézményfejlesztési Terv végrehajtását, illetve a megvalósított feladatok végrehajtásának ellenőrzését.

A jogalkotó ez évben minden egyes szak esetében új képzési és kimeneti követelményeket dolgozott ki, amelyeknek megfelelő új tanterveket kell minden karnak megalkotnia. Ez rendkívül összetett és komoly feladat lesz 2017-ben. Az új tantervek 2017 szeptemberében fognak majd felmenő jelleggel hatályba lépni.

Fontos feladat már ma is, de a 2017/2018-as tanévben különösen fontos lesz a kancellár úrral együtt indított Terplán Zénó Program végrehajtása. E programról annyit talán érdemes kiemelni, hogy alapvetően a műszaki karaink humánerőforrás-fejlesztését, valamint a hallgatói lemorzsolódás csökkentését szolgálja.

Kiemelt feladatunk lesz Sátoraljaújhely és Ózd váro­sában a kihelyezett közösségi képzési központok tevékenységének megkezdése és folytatása.

Befejezésül fontos feladat lesz újabb európai uniós projektek elnyerése. Ezek alapozzák majd meg ugyanis a Miskolci Egyetem 2020-ig szóló Intézményfejlesztési Tervének megvalósítását. Tudatában vagyunk annak, hogy a Magyar Kormány 2016-ban és 2017-ben szét kíván osztani minden európai uniós fejlesztési forrást. 2017-ben kell tehát mindent elkövetnünk az uniós fejlesztési források törvényes megszerzése érdekében.

- Hogyan pozícionálná ma a Miskolci Egyetemet a hazai felsőoktatási palettán?

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - A Miskolci Egyetem az elmúlt években a béke és a nyugalom megtestesülése volt a magyar felsőoktatás viharos tengerében. Amíg tehát versenytársaink folyamatosan átalakultak, megszűntek vagy éppen fuzionáltak más felsőoktatási intézményekkel, addig a Miskolci Egyetem töretlenül fejlődhetett, és stabilan őrizte, illetve őrzi kiváló színvonalát és nagyságrendileg a magyar középmezőnyben elfoglalt helyét. Csak emlékeztetőül kiemelem ismét, hogy 2016 szeptemberében több mint 2600 hallgatót sikerült felvennünk, amely 8%-kal haladja meg a 2015-ben felvettek arányát. Pedig 2015-ben is 5%-kal több hallgatót vettünk fel, mint 2014-ben! Ezek az adatok különösen figyelemre méltóak akkor, amikor – mint arra utaltam – évről évre jelentősen csökken az egyetemekre jelentkezők száma.

- Mit mondana azoknak a szülőknek, diákoknak, akik most latolgatnak: miért válasszák a Miskolci Egyetemet?

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - A kérdés megválaszolásakor, azt hiszem, abból indokolt kiindulni, hogy két gyermekem a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerzett diplomát, és maximálisan helytállva ma már a Miskolci Városi Ügyészségen dolgoznak. Nyilvánvalóan nem engedtem volna a gyermekeimet olyan helyre, ahol a diploma nem biztosít számukra megfelelő munkahelyet és megélhetést. Arra buzdítom tehát a szülőket és a középiskolásokat, hogy maradjanak az Észak-magyarországi régióban, és válasszák a Miskolci Egyetemet, mert az piacképes diplomát és jó megélhetést biztosít. A Miskolci Egyetem olyan képzőhely, amely összeköti, összeforrasztja a hallgatóságot abban az értelemben is, hogy ők egy igazi közösség tagjai. Egy olyan intézményről van ugyanis szó, amelyik 1735-ig a Selmecbányán megalapított, a világ első műszaki felsőoktatási intézménye létrejöttéig vezeti vissza gyökereit. A selmeci hagyományok ápolása természetes kötelességünk, és ez biztosítja a miskolci közösség összetartását úgy, ahogyan azt a kenyérben a kovász teszi. Nem véletlen, hogy Balog Zoltán miniszter úr 2014-ben a selmeci diákhagyományokat a Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékére vette fel. A hallgatóknak tehát azt mondanám, azért válasszák a Miskolci Egyetemet, mert rendkívül széles a képzési paletta, mert az ország egyetlen igazi zöld campusa, mert ápoljuk a selmeci diákhagyományokat, és végül, de nem utolsósorban, mert piacképes diplomát ad. Mi karriert is adunk, nem csak diplomát!

- Milyen perspektíva áll ma a Miskolci Egyetem előtt? Merre tud fejlődni?

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - A Miskolci Egyetem 2020-ig szóló Intézményfejlesztési Terve a műszaki és a társadalomtudományok fejlődésére, fejlesztésére alapoz. A műszaki tudományok tekintetében az innováció áll a fejlesztési elképzeléseink középpontjában. Kissé bővebben: az IFT prioritásként jelöli ki a járműipart, az anyagtudományokat, az energetikát, az informatikát, a felszín alatti vizek kutatását és felhasználását, valamint a környezetbarát technológiák alkalmazását. A társadalomtudományok tekintetében pedig a hátrányos helyzetű térségek és az ott élő polgárok helyzetének innovatív rendezése, röviden a társadalmi innováció áll a stratégia középpontjában. Úgy ítélem meg tehát, hogy ezekbe az irányokba kell a Miskolci Egyetemnek fejlődnie.

- Hogyan tud megmérkőzni az egyetem a nagy tudományegyetemek és a Műszaki Egyetem konkurenciájával?

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - A meséből ismert Dávid és Góliát sztorija, sőt jól tudjuk azt is, hogy Gulliver is legyőzte az óriást. Ezzel csak arra utalok, hogy a Miskolci Egyetemnek nem áll szándékában a 30–40 ezer hallgatót képző intézményekkel versenyezni, hiszen a mi egyetemünknek „mindössze” 10 ezer hallgatója van. Ugyanakkor tudjuk azt is, hogy sok esetben nem a méret a lényeg, hanem a mi esetünkben a képzőhely családias jellege, a képzés minősége és ahhoz kapcsolódóan a diploma értéke. Állítom, hogy a Miskolcon szerzett diplomák felveszik a versenyt bármely magyar és európai diplomával, amit az évente elvégzett úgynevezett DPR (diplomás pályakövetési rendszer) vizsgálatok is igazolnak.

- Meg tudta-e őrizni a Miskolci Egyetem a sajátos hagyományrendszerét, és van-e erre igény és fogadókészség a most idekerülő fiatalok körében?

Prof. Dr. Torma András, a Miskolci Egyetem rektora: - Igen. Mint arra az előbb is utaltam, a Miskolci Egyetem őrzi és ápolja a selmeci diákhagyományokat: kari egyenruhák, balekoktatás, szakestélyek, Szalamander, stb. Az egyetemre érkező gólyák odaadással fogadják a selmeci diákhagyományokat. Nagy számban vesznek részt a gólyatáborban és a balekoktatásban, és minden kar maga alakítja, adott esetben fejleszti e diákhagyományokat. Nem véletlen, hogy miután az 1980-as évektől kezdve az egyetemre érkeztek a különböző társadalomtudományi karok (jogász, gazdász, bölcsész, egészségügyi kar), rövidesen sor került a saját egyenruha-viselet megteremtésére és az új kar diákjainak a selmeci hagyományrendszerbe való bekapcsolódására. Hiszem azt, hogy e hagyományok képezik egyik alapját annak, hogy a Miskolci Egyetemet a „selmeci-miskolci lélek” mozgatja.

Forrás: Észak-Magyarország | Fotók: Kiss Viktor


„… a Miskolci Egyetem képes volt fokozatot váltani”„… a Miskolci Egyetem képes volt fokozatot váltani”

Miskolc - Két éve vezették be a Miskolci Egyetemen a kancellári rendszert, amely jelentékeny változásokat hozott az intézmény életében. Interjú: Dr. Deák Csabával, a Miskolci Egyetem kancellárjával.


Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!