2013.01.09. 14:19
Nem okoz egészségkárosodást a kukoricaátfejtés
Debrecen - Légszennyezettség esetén sem szükséges leállítani a Nagyállomáson történő kukoricaátfejtést, mivel az ebből eredő porszennyezés nincs összefüggésben a mérőállomásokon rögzített PM10 értékekkel. Mint azt korábban megírtuk, egyik olvasónk panaszkodott az átfejtés okozta porra és zajra.
Debrecen - Légszennyezettség esetén sem szükséges leállítani a Nagyállomáson történő kukoricaátfejtést, mivel az ebből eredő porszennyezés nincs összefüggésben a mérőállomásokon rögzített PM10 értékekkel. Mint azt korábban megírtuk, egyik olvasónk panaszkodott az átfejtés okozta porra és zajra.
– A por elnevezés a durvább, szilárd részecskéket jelenti, melyek a levegőből gyorsan kiülepednek, ilyen a kukorica átfejtésből keletkező is. Amit, egyébként tévesen szálló pornak mondanak, és méréskor PM10-ként jelölnek, az nem csak szilárd részecskéket, hanem finom folyadékcseppeket is tartalmaz, ezért magyarul „légköri aeroszol” a helyes megnevezése. Ebben a terményrakodás során a levegőbe kerülő szilárd részecskék jelenléte nem jellemző. A téli időszakban magasabb szálló por PM10 frakció szennyezettség előfordulása jellemzően a fűtéssel, közlekedéssel kapcsolatos égési folyamatokkal, és az égéstermékek felhalmozódását okozó meteorológiai körülményekkel függ össze.
Tehát amennyiben magas a levegő légszennyezettsége, a kukoricaátfejtés nem fogja tovább rontani a helyzetet. A tavaly május 30. és június 5. között, a MÁV rakodó pályaudvar telekhatáránál (Ispotály lakóparkkal szemben) végzett méréseink alapján, a terményrakodás nem okozott szálló por PM10 frakció egészségügyi határérték túllépést – tájékoztata lapunkat Kelemen Béla a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség igazgatója, akitől azt is megtudtuk, hogy ha az egészségügyi határértéket meghaladó levegőterhelést bizonyítottan az adott tevékenység (terményrakodás) okozza, a felügyelőség azt korlátozhatja, vagy felfüggesztheti.
Szabályosan mértek
Olvasónk véleménye, hogy a májusi laborvizsgálat „manipulált” volt, mivel – tudomása szerint – a MÁV területén helyezték el a mérőberendezést, melynek köszönhetően visszafogottabb volt az átfejtési munka. Kelemen Béla hangsúlyozta: a mintavételi pont kijelölése a szabványos mérés előírásainak megfelelően történt, az a rakodási hely és a panaszosok lakóingatlana között helyezkedett el. A mintavétel során a szél nagyrészt a rakodási helytől az Ispotály utca felé fújt. A mérőpontnak a MÁV rakodó terület telekhatáránál kellett elhelyezkednie, annak érdekében, hogy a mérési eredményeket a Déli sor gépjárműforgalma minél kevésbé befolyásolja.
A mintavevőt a kerítés melletti vagonok tetején helyeztük el, ahol a panaszosok felé a kerítés, illetve a vagonok porfelfogó hatása nem érvényesül. A mintavételi eszköz nagyértékű berendezés, a vagyonbiztonságot is szavatolni kellett, valamint az áramellátást is meg kellett oldani. Tehát ebben az esetben szükség volt a MÁV Zrt. Debrecen Állomásfőnöksége – mint a terület tulajdonosa – hozzájárulására. A mintavétel ideje alatt előre be nem jelentetten, többször is ellenőriztük az automata mintavevő működését, s minden alkalommal a korábbi véletlenszerű helyszíni szemlék során tapasztalt terményrakodási tevékenységet észleltünk.
HBN
Ülepedő port nem mérnek
A durvább részecskéket jelentő ülepedő porra nincs érvényben egészségügyi határérték, és nincs EU-s előírás a mérésére. Belégzéskor a PM10 frakció összetevői mélyen lejutnak a légutakba, szemben az ülepedő porral, amely fennakad a felső légutakban. Ezért az EU-s előírások is csak a nagyobb egészségügyi kockázatot jelentő PM10 frakcióra vonatkoznak. Az egészségügyi határérték alatt a légszennyezettség biztosan nem okoz tartós egészségkárosodást.