2020.12.21. 10:04
Mintegy 500 milliárd forintnyi négysávos útfejlesztés készült el idén Magyarországon
2020-ban megvalósult Eger és Sopron gyorsforgalmi bekötése, új szakaszok szolgálják a kényelmesebb és biztonságosabb eljutást Békéscsabára és Zalaegerszegre is. Idéntől Pest megyében már végig járható az M4-es, az autósok az út országhatárhoz közeli szakaszának átadásával a második sztrádakapcsolatot használhatják Románia, Erdély felé. A Monostori híd korábban 100 kilométeren hiányzó teherautós átkelési lehetőséget teremtett Komáromnál a Dunán – összegezte hétfői közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Pereszteg, 2020. december 16. Gépjármûvel közlekednek az M85-ös gyorsforgalmi út Sopron és Csorna közötti szakaszán Peresztegnél 2020. december 16-án. Ezen a napon birtokba vehették az autósok az autóút Sopron-kelet és Csorna-nyugat közötti szakaszát. A 153,2 milliárd forint költségvetési forrásból megvalósult beruházással 45 percre csökken a menetidõ Sopron és Gyõr között. Az autóutat a Sopron-kelet csomópontig kétszer két sávon építették ki, középen szalagkorláttal, leállósáv nélkül. Az út koronaszélessége 24,6 méter, a tervezett sebesség óránkénti 110 kilométer. MTI/Filep István
Forrás: MTI
Fotó: Filep István
Kiemelt közlekedéspolitikai cél a megyei jogú városok közúti elérhetőségének fejlesztése. Az M25-ös déli szektorát nyáron helyezték forgalomba, ezzel az M3-astól egészen Egerig vezet az autóút. Az M85-ös Csorna utáni folytatását decemberben vehették birtokba az autósok, így Sopron négysávos bekötése is megvalósult – emlékeztet a minisztérium közleménye.
Az M44-es Békéscsabáig elérő szakasza a közelmúltban nyílt meg a közlekedők előtt. A szintén hazai forrásból tavaly megépült folytatással együtt a főváros és Viharsarok között 25 perccel csökkent a menetidő. A Lakitelek–Tiszakürt szakaszon is dolgozik már a kivitelező. 2020-ban fejeződött be az M76-os Zalaegerszeghez és M7-eshez közeli négysávos szakaszainak építése. A közbülső elemek előkészítése vagy kivitelezése folyamatban van.
Két ütemben adták át az M4-es Pest megyei részét az M0-s körgyűrűtől Cegléden át Abonyig. Az autóút másik vége, a Berettyóújfalutól Nagykereki, országhatárig tartó szakasz is idén készült el. Az M35-ös meghosszabbításával együtt a magyarországi oldalon teljessé vált a Debrecen–Nagyvárad gyorsforgalmi kapcsolat. Az M43-as után így már egy második irányban is eljuthatunk sztrádán Erdélybe, Romániába. Az M4-es hiányzó köztes szakaszai kivitelezés vagy előkészítés alatt állnak.
A Monostori híd a magyar–szlovák határon teremtett új átkelési lehetőséget a Dunán, tehermentesítve Komárom és Révkomárom belvárosait.
Négysávosra bővültek főúti szakaszok is: az 54-es kecskeméti bevezetője és a 471-es Debrecentől Hajdúsámsonig.
Az elmúlt évtizedben elvégzett közútfejlesztésekkel a 2010-ben még 1300 kilométer alatti gyorsforgalmi hálózat összes hossza 1700 kilométer közelébe nőtt. Az idén befejezett projektek is jelentősen előmozdították azt a stratégiai célt, hogy az ország bármely településéről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út. 2016-ban ez az elvárás a városok, falvak fele, a lakosok közel háromnegyede esetében teljesült.
2020 végére már a települések kétharmadán élő 8,4 millió ember, a teljes népesség 86 százaléka jut el legfeljebb fél óra alatt a gyorsforgalmi vagy kiemelt főúti hálózatig.
Az ITM közleménye idézi Mosóczi Lászlót, a minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát, aki elmondta: „A közel 180 kilométeren, mintegy 500 milliárd forintból elkészült négysávos közútfejlesztések több térség elérhetőségét és közlekedésbiztonsági helyzetét javították 2020-ban. A hálózatbővítések egész országrészek vonzerejét növelve járulhatnak hozzá a munkahelyeket teremtő beruházók betelepüléséhez. Az új építésű szakaszoknak köszönhetően az átmenő forgalom kevésbé terheli a települések belterületi útjait, csökken a helyi zaj- és levegőszennyezés. A színvonalasabb közutak többféleképpen is szolgálják tehát a hazai vállalkozások versenyképességének fokozását, a családok életminőségének folyamatos javítását.”