2020.01.31. 08:00
Világhírű mozaikok Monokon
A Curaçaón élő Rudolf Zsuzsanna Pécsett született, de a nyári szüneteket az apai nagyszüleinél töltötte Monokon.
Rudolf Zsuzsanna
Fotó: Bujdos Tibor
Zsuzsanna kisgyermek kora óta készített festményeket, rajzokat és mozaikokat, de akkor még meg sem fordult a fejében, hogy a mozaikozás egyszer sokkal fontosabb szerepet játszik majd az életében, mint egy sima hobbi. Azóta mozaik kerámia műveit kiállították többek között a Curaçaói Nemzeti Múzeumban, a Velencei Biennálén, New Yorkban és Firenzében, a Medici Múzeumban.
De kezdjük az elején a történetet. A pécsi kislány érettségi után férjhez ment kamaszkori szerelméhez és a vendéglátást választotta hivatásul. Több főiskolát és egyetemet is elvégzett, hogy besegíthessen a családi étteremben, de férjével már ekkor is fűtötte őket a kalandvágy. Mivel mindketten jól beszéltek németül, Ausztriába költöztek, ahol Zsuzsanna a legnagyobb multinacionális cégek marketing menedzsereként dolgozott.
Látogatás Curaçaóra
A remek lehetőségek és a szárnyaló karrier mellett elérkezettnek látták az időt a gyermekvállalásra, de a gólya nem akart kopogtatni az ajtajukon. Ekkor – nőgyógyásza tanácsára – hosszabb szabadságra mentek a férjével, és Curaçao szigetére utaztak, ahol a nyugalom, az állandó napsütés és a stresszmentes pihenés várt rájuk. Nem csoda, hogy haza, Ausztriába már hárman érkeztek, Zsuzsanna pocakjában Nancy lányukkal. A hely szelleme annyira megfogta őket, hogy nem sokkal később oda is költöztek.
Rendhagyó módon nyitottak egy bécsi kávézót a yacht-kikötőben – inkognitóban olyan vendégek is rendszeresen látogatták őket, mint Bill Gates –, amelynek belső terét Zsuzsanna mozaik kerámia alkotásai díszítettek a vendégek és a helyik legnagyobb örömére. Ennek hatására hozta létre első alkotóműhelyét.
Véletlenek márpedig nincsenek
Bártfay Emesével, Monok polgármesterével akkor vette fel a kapcsolatot, amikor megtudta, hogy a helyi tájházat a nagyszülei házában – amit felmenői még az ezernyolcszázas években építettek – rendezik be.
„Nagy megtiszteltetés ez számomra, ráadásul Emese révén olyan családi levelezések kerültek a birtokomba, amelyeknek a létezéséről sem tudtam. Ennek hatására, hosszas előkészítés után tértem vissza Monokra és a műveim egy részét – valamint a cicámat is – magammal hoztam. Vásároltam itt egy házat, amelyet felújítok és ez lesz az európai lakhelyem és alkotói központom. Márciusban visszatérek Curaçaóra, de a nyarat Monokon töltöm. Így könnyebben meglátogathatom a lányom is, aki a Maastrichti Egyetemen tanul és nagyon szoros közöttünk a családi kötelék, még egyetlen ünnepet sem töltöttünk külön, annak ellenére, hogy ő az érettségi után Európába költözött. Természetesen szeretnék alkotni, továbbá szerepel a terveim között az is, hogy alkotótábort szervezek a helyi gyerekek és az érdeklődő felnőttek számára.”
Zsuzsanna műveinek alapja általában égetett kerámia, amit Japánból vagy Olaszországból szerez be, díszítésként pedig színes üveget és kerámiát használ, amelyeket kézzel vág formára. Munkái nagy része a keményebb, olasz kerámiacsempékből készül, de előszeretettel használja a japán csempét, ami a legkeményebbnek számít.
Zsuzsannától azt is megtudtuk, annak ellenére, hogy hiába hódoltak a mozaikkészítésnek olyan elismert művészek, mint Giotto vagy Marc Chagall, napjainkban a mozaik művek még mindig nem számítanak egyértelműen szépművészeti alkotásoknak. Éppen ezért tagja 2009 óta az Associazione Internazionale Mosaicisti Contemporanei-nek és TE21 szövetségnek, amelynek tagjaival együtt küzdenek, hogy a mozaikművészet megkapja azt a helyet művészeti értékként, ami megilleti.