2020.04.13. 09:30
Influencerek: a neten működő tanáraink...
Kik azok az influencerek, hogy működnek, és mit akarnak?
Forrás: Shutterstock/Illusztráció
Az influencerek olyan természetes vagy megalkotott személyek (állatok is), akik megjelenésükkel valami követésére ösztönöznek. Ők a véleményvezérek. Ilyen egyének mindig voltak, vannak és lesznek. Ami miatt mégis ennyire aktuális és egyfajta iparággá vált, az a közösségi média.
Influencermarketing
Habár a jelenség kialakulatlan, máris óriási területeken van jelen és befolyásolja életünk. A rajongótábor szabadon válogathat különféle témájú csatornák közt, legyen szó akár divat és szépségápolásról, utazásról vagy arról, hogy váljunk mi is felkapott influencerekké.
Természetesen ebből az amatőr jelenségből hamarosan kinőtt egy „profibb” változat: az influencermarketing. Ez azt jelenti, hogy a cégek olyan reklámarcot keresnek maguknak, akik szponzoráció ellenében blogokon, vlogokon, tweeteken hajlandók reklámozni a terméküket. Viszont a reklámozó és reklámozott dolog közt ritkán áll fenn valódi kötődés. A szerződés értelmében elegendő, ha a márka jól látható, olvasható megjelenéseikben. A módszer népszerűségét jelzi, hogy influencerközvetítő oldalak is megjelentek, melyeket erre szakosodott ügynökségek támogatnak.
Bizalomkeltés és meggyőzés
Az influencerjelenség pszichológiai háttere alapvetően az influencer és a közönség kapcsolatán alapul, melyet tartósan, akár hétről hétre fenn kell tartani. A célja a meggyőzés. Bizalmat elsősorban a magánélet bemutatásával és kevésbé intim, mégis személyes információk megosztásával érhet el. Egyszerű példa, ha a vlogger videói saját lakásán készülnek, illetve hogy a lakás egy lakberendező magazinból kelt életre, netalán a háttérben ott „felejtődött” médiasztárunk kedvenc pötytyös bögréje. Ez a látszólagos megnyílás az emberekben bizalmat generál, az influencer „pozitív személlyé” válik, így az általa sugalmazott gondolatok (és termékek) is meggyőzőbbnek hatnak, egyfajta online tanárokká válnak.
A másik oldalt tekintve, az influencerek követői egyfajta alárendelődést és függést vállalnak, amit a rokonszenv elnyerését szolgáló módszerek, a karizmatikus egyéniség, a tökéletesnek bemutatott influencerélet vált ki. Milyen lehetőséget rejt magában az influencerjelenség? Eladott fogyasztási cikket vagy világmegváltást? Bármelyiket is, egy valami biztos: az influencerséget mi, a közönség adjuk meg nekik.
Sétás diákok írtak a médiáról
Kedves olvasóink! Ebben a cikkben a Földes Ferenc Gimnázium diákjainak írásait olvashatják, akik a tanév elejétől részt vesznek az országos Sajtó és tanulás (Séta) médiapedagógiai programban. A programhoz az Észak-Magyarország is csatlakozott, és a középiskolás diákok sok érdekes írást küldtek nekünk az első félévben. A folytatást sajnos megakasztotta a koronavírus-járvány, de néhány szorgalmas diáknak már márciusban megszületett a cikke. Ezeket közöljük most. Két héttel ezelőtt a sátoraljaújhelyi V. István Katolikus Szakgimnázium és Gimnázium tanulóinak írásait olvashatták.