2020.11.14. 16:00
Céges ajándékok a koronavírus idején
UVC-lámpa, maszk és C-vitaminos csoki az idei sláger.
Forrás: Shutterstock/illusztráció
Az idei év sok szempontból rendhagyónak bizonyult, és mostanra borítékolható, hogy a karácsonyi időszak sem a megszokott módon alakul. Ám a home office sem lehet akadálya annak, hogy a cégek méltóképp köszönjék meg az alkalmazottaiknak és a partnereiknek az együttműködésüket. Ehhez pedig olyan céges ajándékok dukálnak, amikre korábban gondolni sem mertünk. Későbbre tolódhat idén a karácsonyi ajándékok kiküldése a cégeknél: általában már szeptember-október környékén megszervezik, hogy ki mit kapjon, ám ebben az évben sokan csak novemberben adják le a rendelésüket. Ennek oka a koronavírus-járvány, ami sokakat arra késztet, hogy elsőként a marketing-költségkeretükből próbáljanak lefaragni – ez azonban a korábbi válsághelyzetekből kiindulva sem bizonyulhat nyerő stratégiának. Jelenleg minden eddiginél fontosabb lehet a céges összetartozás erősítése, ahogy a partnerek felé mutatott törődés is – mondta Mátrai Mariann, a céges ajándékozás szakértője.
„Vírusölő” ajándékok
A szakértő kiemelten ajánlja a C-vitaminos csokit mint logózott céges ajándékot, amivel a koronavírus elleni védekezést is segíthetjük. Mellette olyan klasszikusok is a csomagba kerülhetnek, mint a logóval ellátott bonbon vagy szaloncukor. De nem csupán az édesség lehet praktikus ajándék, amivel a munkavállalók egészségét védjük: az UVC-lámpás, logóval ellátott fertőtlenítő készülék épp olyan jó ötlet, mint a céges maszk. Utóbbival megjelenési felületet is biztosítunk, hiszen a megajándékozott nyilvános helyeken hordja. „Évről évre népszerűbbek a nem tárgyi jellegű ajándékok is, mint a különböző szabadidős tevékenységekre felhasználható voucherek. Ha például egy online elérhető rendezvényhez vagy egyéb felülethez biztosítunk hozzáférést, akkor az illetőnek el sem kell hagynia az otthonát ahhoz, hogy élményben részesüljön” – árulta el Mariann.
„A statisztikákból kiderül: az emberek 85 százaléka szeret ajándékot kapni, így mellélőni garantáltan nem fogunk vele. És ez nem csak a karácsonyi időszakra érvényes: a munkavállalók időről időre értékelik, ha ilyen apró elismerésekkel köszönjük meg nekik az egész éves kitartást” – mondta Mariann, aki a cegesedesseg.hu és a gift-house.hu szakértőjeként már 25 éves rutinnal rendelkezik a céges ajándékozás területén.
Átadni sem könnyű
A home office természetesen ezen a téren is különleges megoldást igényel, hiszen – a korábbiakkal ellentétben – sok munkáltató nem oszthatja ki az irodában a karácsonyi csomagokat. Kedves gesztus ugyanakkor az is, ha névre szólóan, akár üdvözlőkártyával ellátva postázzuk ki az ajándékot a munkavállalóknak, netán a partnereinknek. Ez történhet futárszolgálattal, ám egy-egy nagyobb vállalat esetében ez kihívások elé állíthatja a logisztika szervezésével megbízott kollégákat.
Egyes ajándékgyártók – köztük Mariann cége – a szállítás megszervezését is vállalják, ebben az esetben a kiküldéssel a megrendelőnek már nincsen teendője. „Tovább fokozhatja a törődés, figyelmesség érzetét, ha ugyanazon a napon kapják meg az érintettek az ajándékokat. Azt pedig mindenki értékeli, ha névre szóló meglepetést kap: például egy feliratos bögrét, kulacsot vagy gravírozott tollat, természetesen ellátva a cég logójával. A home office-ban szervezett megbeszéléseken ezek a tárgyak az összetartozás szimbólumává válhatnak. Online rendezvény esetén is jól használható ez a megoldás” – emeli ki Mátrai Mariann.
Édesség pihentetve
Jó választásnak számítanak akár a munkaeszközök, akár azok a hétköznapokban nélkülözhetetlen tárgyak, amelyek az otthoni komfortot növelik, esetleg egyidejűleg mindkettő. Ám attól sem kell visszariadnunk, hogy édességet küldjünk ebben az időszakban: a szavatosságuk a legritkább esetben jár le néhány nap alatt... Ha pedig az ajándékozott egy ideig a bejárat előtt „pihenteti” a csomagot, azzal minimálisra csökkentheti annak esélyét, hogy bármiféle kórokozóval érintkezzen. A futárszolgálatoknál egyébként is komoly előírások vannak érvényben a kiszállításra, illetve a csomagok átadására vonatkozóan.
Andrea nemrégiben töltötte be negyedszázados évfordulóját munkahelyén, melyet egyszerű matekkal kiszámolva évi kétezer forinttal jutalmazott a cég. Természetesen örült ennek az ötvenezer forintnak és a virágcsokornak is, de valami személyes apróságot is el tudott volna képzelni. Az is jól esik neki, hogy pályafutásának rövid ismertetése megjelent a vállalati hírújságban. – Sok kolléga gratulált, voltak olyanok is akik elálmélkodtak, hogy ilyen régen dolgozom egy helyen – idézi fel.
Bertalant 10 éves jubileumán fadobozban míves plakett várta az asztalán egy üveg vörösborral kísérve és nem hiányozhatott a vállalkozás vezetésének szívhez szóló soraival megtöltött levélke sem. Betegsége miatt nem tudott részt venni az ünnepségen, amely a vírushelyzet miatt nagyon visszafogott volt – a többiek elmesélése alapján. Így aztán nem is bánta, hogy kimaradt, ám a köszöntést szűk körben a kollégákkal egy külső helyszínen hibátlanul megtartották.
Eszter – akár egy kis gyermek – jóleső izgalommal várja évről-évre, hogy mit hoz a céges Mikulás/Jézuska. Akárhogy alakul is a gazdasági helyzet azt a haladó hagyományt, hogy apró ajándékkal kedveskednek a dolgozóknak nem adja fel a cégvezetés. Most a home office ugyan megnehezíti a dolgot, de a csalódás elkerülése érdekében mindenkit értesítettek levélben, hogy ezúttal postán érkezik majd az ajándék. Eszter így nem csak milyenség, hanem az időpont miatt is izgulhat kicsit, de nem bánja így is jól fog esni a figyelmesség – jegyzi meg.