Hitélet

2021.05.24. 15:00

Szent Szellemnek mondják

A Szentlélek a legtalányosabb megnyilvánulása Istennek, amely hozzásegít az Ő megismeréséhez.

Detzky Anna

Forrás: Shutterstock

Kétezer éve a keresztény egyház születésnapján, az első pünkösdkor kiáradt a Szentlélek háromezer emberre, akik ennek hatására megtértek Istenhez. Később rajtuk keresztül terjedt el az evangélium, Jézus Krisztus megváltásának örömhíre az egész világon. Azt azonban, hogy kicsoda a Szentlélek, még hívő körökben sem feltétlenül értik. Ennek jártunk utána.

Isten három személy

– Az ember teremtésénél Isten, aki az univerzum fenntartója, többes számban jelenik meg a Bibliában az eredeti héber szövegben. Lelket lehel az emberbe, aki ezáltal válik személyiséggé és így kapcsolódik Teremtőjéhez. Viszont konkrétan a Szentháromságra nem találunk itt utalást – magyarázta Sándor Frigyes, a Miskolci Belvárosi Evangélikus Gyülekezet lelkipásztora. – Ezt a fogalmat később vezették be a keresztény dogmatikába és azt jelenti, hogy Isten három személy: Atya, Fiú és Szentlélek, de mégis egy Isten, aki Szeretet. Pont úgy, mint, ahogy a víz összetétele jégként és gőzként is azonos.

A második isteni személy a Szentháromságban Jézus Krisztus.

– A Messiás eljövetelét a bűnbeesés után már az Ószövetség is megjövendöli. Ez Isten Fiában, Jézus Krisztusban testesül meg. Először akkor tűnik fel önállóan a Szentháromság harmadik alakja, a Szentlélek, amikor Jézus megkeresztelkedik a Jordánban. „Leszállt rá a Szentlélek galambhoz hasonló testi alakban, és hang hallatszott a mennyből: Te vagy az én szeretett Fiam, benned gyönyörködöm” – olvashatjuk a Lukács evangéliumában. – Később kereszthalála előtt Jézus beszél róla tanítványainak, hogy a Szentlélek helyette jön el. Vigasztalónak és az igazság Lelkének nevezi – idézte a lelkipásztor.

Napjainkban az Úr nem látható, de érzékelhető módon van jelen a világban a Szentlélek által.

– A pünkösdi-karizmatikus megújuláshoz tartozó keresztény egyházak és közösségek gyakran Szent Szellemnek mondják, mert ez pontosabb fordítása a héber ruah vagy görög pneuma fogalomnak. A protestáns bibliafordítók azért nem ezt használták, mert a magyarban a szellem kifejezésről sokaknak a kísértet jut az eszébe. Az unitárius egyház viszont tagadja a Szentháromságot, és a Szentlelket Isten erejének tartja. Jézus a szélhez hasonlítja: „A szél fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön és hová megy: így van mindenki, aki a Lélektől született” – mondja János evangéliuma. – Az viszont már a mi felelősségünk, hogy kitesszük-e magunkat a hatásának. A Szentléleknek köszönhetők a keresztény ébredési mozgalmak és időnként a szellemi munkához kapcsolódó ihlet is – mutatott rá az evangélikus lelkész.

(A borítóképen: A tanítványok megkapják a Szentlelket)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában