2021.07.10. 09:00
Hogyan közlekedjünk szabályosan és biztonságosan az autópályán
Könnyen előállhatnak balesetveszélyes helyzetek, amelyeket kezelni kell.
20210608 Szeged M43 autópálya Fotó: Török János TJ DM Délmagyarország
Fotó: MW
A nyár egyébként is a nyaralások, a nagyobb utazások időpontja, amikor olyanok is hosszabb utakra indulnak az autójukkal, akik egyébként nem. Ez pedig kiemelten igaz az idei nyárra, hiszen a járványhelyzet miatt nem nagyon volt lehetőségünk eddig utazni és nyaralni. „Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” címmel az Autós Nagykoalíció népszerű figyelemfelhívó-oktató programsorozatában is a hosszú távú utazásokra irányította a figyelmet.
Csak szabályosan
A legnagyobb forgalmat mindig a péntek délutáni, szombat délelőtti nyaralni és a vasárnap délutáni hazaindulók generálják az autópályákon. A megnövekedett járműsűrűség miatt a forgalom instabillá válik, könnyen alakulhat ki úgynevezett pulzálás vagy dugó anélkül, hogy azt valódi forgalmi akadály okozná. Készüljünk fel a váratlan megtorpanásokra, és ha jelentős lassulást észlelünk magunk előtt, a vészvillogó használatával jelezzünk a mögöttünk haladónak is, javasolják például.
A sztrádán kialakult torlódásban, állás vagy araszolás esetén hagyjuk szabadon a mentő-rendőr-tűzoltó egységek útját úgy, hogy a belső sávból a balra, a külsőből jobbra húzódunk. Ez azért fontos, mert a leállósávon akár egy műszaki hibás jármű is állhat, ezért ott nem biztosított a megkülönböztető jelzéseit használó járművek akadálytalan haladása.
Ha pedig leállósáv! Azt kizárólag a továbbhaladásra képtelen járművel való megállásra vehetjük igénybe, más esetben nem. A rendőrség a leállósávok használatát a tavalyi évhez hasonlóan idén is kiemelten ellenőrzi ebben az időszakban. A napokban éppen az M7-es autópályán civil autókkal és drónokat is bevetve „vadászták le” a leállósávban előnyt szerezni kívánókat.
Mindenki tapasztalta már, hogy egy autópályán a forgalom nagyságával arányosan csökken a haladási sebesség. Ez természetes forgalomlefolyási jellemző, de még mindig jobb 80–100-as tempót autózni folyamatosan, mint baleset miatt megállni. Ilyen esetben ne cikázzunk a forgalmi sávok között, hanem fokozott figyelemmel vezessünk tovább a forgalom ritmusában.
Hosszú évek óta számít vitaalapnak, hogy mi, magyarok nem vesszük kellően figyelembe a jobbratartási kötelezettségünket. Különösen fontossá válik ez a szabály a három- vagy többsávos autópályákon, ahol sokszor tapasztaljuk, hogy sokak tartósan a nagyobb biztonságérzetet nyújtó középső sávban autóznak, miközben a szélső sáv is szabad. Szenteljünk nagyobb figyelmet ennek a szabálynak, erre sztrádáinkon jelzőtáblák és út feletti elektronikus jelzések is rendre figyelmeztetnek – teszik hozzá az Autós Nagykoalíció anyagában.
Nemcsak a gyorsforgalmi útszakaszokon, hanem minden közlekedési helyzetben főszerep jut a türelemnek, a megértésnek. Nyáron sok olyan autóvezető is útra kel, akik talán évente csak néhány alkalommal vezetnek autópályán. Nézzük el nekik esetleges lassabb reakciójukat vagy alacsonyabb haladási sebességüket! Ne feledjük, nem csak mi szeretnénk minél előbb célunkhoz érni, és csak kölcsönös odafigyeléssel tudjuk rövidebbé és stresszmentessé tenni az utat!
(A bortóképen: A sztrádákon hirtelen változhat a forgalom intenzitása, amire reagálni kell)