2021.11.09. 15:00
Jubilál a mindennapos tesi
Tíz év alatt kreatívak lettek a testnevelésórák, és sokat változtak az iskolai udvarok is.
20190918 Balástya Használatba vették az iskolások a felújított sportcsarnokot a testnevelés órákon. Fotó: Karnok Csaba KCS Délmagyarország
Forrás: MW
Fotó: Karnok Csaba
Tíz évvel ezelőtt vezették be az általános és középiskolákban a mindennapos testnevelést. Ennek eredményeiről a közelmúltban megjelent egy tanulmány, melyből kiderül, hogy egyes területeken fittebbek lettek a diákok, azonban van még mit fejleszteni. Nem jó hír viszont, hogy továbbra is sok az elhízott gyerek. Azonban a tanulmány szerint az iskolák és a testnevelő tanárok számos kreatív, mozgásos foglalkozásra adnak lehetőséget, és az elmúlt években kiemelt szerepet kaptak az iskolai udvarok, sportpályák.
Korcsolyapályán
Vannak olyan szerencsés tanulók is, akik iskolai keretek között sajátíthatnak el olyan sportot, amihez például korcsolyapálya szükséges. Erre kiváló példa a miskolci Vörösmarty Mihály Katolikus Általános Iskola, melynek minden tanévben jégkorcsolyaosztálya is indul.
– Ezekben az osztályokban a fiúk jégkorongoznak, a lányok pedig a jégtánc alapjait sajátítják el – mondta lapunknak Csík Tibor, az intézmény igazgatója. – Azonban más sportágaknak is nagy hagyományaik vannak az iskolánkban, a városi sportversenyeken sorra kiváló helyezéseket érünk el. Sok igazolt sportoló diákunk van, ők az iskolában három testnevelésórán vesznek részt, a másik kettőt az edzésekkel váltják ki. A jövőben azt tervezzük, hogy sportorientált osztályt indítunk – sorolta az igazgató.
Hangsúlyozta: céljuk, hogy a gyermekek teljes személyiségét fejlesszék. Ennek része a testi, lelki és szellemi fejlesztés, nevelés. Egyik sincs meg a másik nélkül, ezért is nagyon fontos, hogy a fizikum erősítése is megtörténjen.
Több kellene
– Pedagógusként mondhatom, hogy ha a gyermek nem mozoghat eleget, akkor az fegyelmezési problémákhoz vezet. Heti öt óránál is többet kellene mozogniuk a diákoknak, főleg az alsósoknak, akiknek nagyon nagy a mozgásigényük. A testnevelésórák változatosak, a tananyagon kívül lehetőség van sportjátékok kipróbálására és kreatív, mozgásos játékokra is. Ehhez természetesen szükség van az ötletes testnevelőkre, akik változatos játékokat találnak ki. Egyik ilyen a pókfoci, amit a gyerekek nagyon szeretnek – jegyezte meg Csík Tibor.
Jelezte: az intézménynek van elég helye a sportoláshoz. Egy nagy és egy kisebb tornateremmel rendelkeznek, de az udvaron is találhatók sportpályák. A gyerekek focizhatnak, kosarazhatnak, röplabdázhatnak és lábtengózhatnak, a kisebbek pedig az iskola udvarán található játszótéri eszközökön is fejleszthetik ügyességüket.
Kreatívan
Elkelne még egy nagy méretű tornaterem a miskolci Jókai Mór Református Általános Iskolában, de így, hogy csak eggyel rendelkeznek, meg tudják oldani a 22 osztály mindennapos testmozgását, tudtuk meg az intézmény igazgatójától, Vadasné Joó Katalintól. Lapunknak elmondta, kihasználnak minden más lehetőséget is, ami a rendelkezésükre áll. Van például egy szabadtéri rekortánpályájuk, és az intézmény mellett egy nagy méretű, füves terület fekszik, ami szintén alkalmas testnevelésórák tartására. Járnak a diákok korcsolyázni és úszni is, így sokféle mozgásos tevékenységre van lehetőségük.
– Emellett különböző tömegsportrendezvényeken vehetnek részt a gyerekek iskolán belül, de tanulhatnak klasszikus táncot is. Ezzel tudjuk kompenzálni, hogy csak egy tornatermünk van. Természetesen a testnevelők kreativitására is szükség van ahhoz, hogy a gyerekek szívesen mozogjanak. Pedagógusaink érdekes, mozgásos feladatokat találnak ki. Ezt segítik a különféle sportszerek is, melyeket az iskola részben a saját pénzéből, másrészt pályázati forrásból vásárolt. Vannak fittballeszközeink és bobocarunk, ami a mozgáskoordinációt fejleszti. Az udvarunkra pedig egy kalandparkot építettünk, ami a bátorságot és az ügyességet teszi próbára – sorolta az igazgató.
Hozzátette: az elmúlt tíz évben az iskola diákjainak ugyan számottevően nem javult a fizikai teljesítménye, de jó hír, hogy nem is romlott. Ez pedig azért pozitív, mert ma már a számítógép és sok minden egyéb eltéríti a gyerekeket a mozgástól.
(A borítóképen: Az ország minden iskolájában, minden évfolyamon mindennap van testnevelésóra)