2013.06.13. 13:03
Eltörlik a román államvasutak teherszállító részlegének állami adósságait
Baranyi László, az MTI tudósítója jelenti: Bukarest, 2013. június 13., csütörtök (MTI) - Eltörli a román adóhivatal az államvasutak teherszállító részlege (CFR Marfa) adósságát, részvényekké alakítva a követeléseket - számolt be csütörtökön a Ziarul Financiar gazdasági napilap a bukaresti kormány által szerdán elfogadott rendeletről.
Baranyi László, az MTI tudósítója jelenti:
Bukarest, 2013. június 13., csütörtök (MTI) - Eltörli a román adóhivatal az államvasutak teherszállító részlege (CFR Marfa) adósságát, részvényekké alakítva a követeléseket - számolt be csütörtökön a Ziarul Financiar gazdasági napilap a bukaresti kormány által szerdán elfogadott rendeletről.
A bukaresti kormány így próbálja vonzóbbá tenni az áruba bocsátott veszteséges állami nagyvállalatot, amelynek első privatizációs kísérlete májusban meghiúsult.
A sürgősségi rendelet értelmében a CFR Marfa az anyavállalat CFR SA 127,4 millió lejes (mintegy 28 millió euró) állami adósságát is átveszi, a kormány pedig az áruszállító részleg korábban felhalmozott adósságaival együtt ezt a tételt is állami részvényekké alakítja.
Relu Fenechiu közlekedési miniszter egy tévéműsorban elmondta: Bukarest azt ígérte a CFR Marfa potenciális vásárlóinak, hogy állami adósságok nélkül privatizálja a vállalatot, de ez a szerződéskötéskor kell érvényes legyen. Nem lett volna értelme az év elején eltörölni az adósságot, mert közben a cég újabbakat halmozott volna fel - magyarázta a tárcavezető, hozzátéve: ahhoz azonban ragaszkodik, hogy a vásárló a 180 millió eurós kikiáltási árnál ne fizessen kevesebbet a román államnak a CFR Marfa többségi (51 százalékos) részvénycsomagjáért.
Február elejéig a CFR Marfa 1,8 milliárd lejes adósságot halmozott fel, ebből 600 millió állami adósság, 600 millióval tartozik a CFR infrastruktúra részlegének, a maradékkal pedig a privát szférának.
A Romania Libera című lap véleménycikke szerint Fenechiu a CFR Marfa privatizációja ürügyén a CFR SA állami adósságainak egy részét is elengedte. A lap szerint az a gond, hogy az állami részvényekké alakított irdatlan adósságmennyiség nem növeli a privatizációs vételárat és az is kérdéses, hogy van-e erre jóváhagyás az Európai Bizottságtól.
A privatizációs folyamat célegyenesében ketten maradtak versenyben: a román Grup Feroviar Roman (GFR), valamint a román Transferoviar Grup és az osztrák Donau-Finanz GmbH&Co befektetési alap társulásából létrejött konzorcium.
A román kormány a Nemzetközi Valutaalap szervezésében 2011-ben megkötött többoldalú nemzetközi, elővigyázatossági típusú hitelmegállapodás keretében vállalta, hogy privatizálja a veszteségesen működő állami vállalatokat. Románia június végéig haladékot kért a lemaradások pótlásáért, ettől függ ugyanis, hogy Bukarest le tudja-e zárni sikeresen az 5,3 milliárd euró értékű hitelszerződést, illetve reménykedhet-e egy újabb megkötésében. A román hatóságok korábban jelezték, hogy érdekeltek egy újabb megállapodásban.
- MTI -