2015.09.23. 21:21
VW botrány - A gázüzemű közlekedést támogató egyesület szerint korlátozni kell a dízelmotorok használatát
Budapest, 2015. szeptember 23., szerda (MTI) - A Volkwagen-botrány kapcsán végzett dízelmotor-vizsgálatok alapján azok nem felelnek meg sem az amerikai, sem pedig az európai emissziós követelményeknek, a határértékeket jóval meghaladó szennyezéssel üzemelnek, ezért korlátozni kellene használatukat a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerint.
Budapest, 2015. szeptember 23., szerda (MTI) - A Volkwagen-botrány kapcsán végzett dízelmotor-vizsgálatok alapján azok nem felelnek meg sem az amerikai, sem pedig az európai emissziós követelményeknek, a határértékeket jóval meghaladó szennyezéssel üzemelnek, ezért korlátozni kellene használatukat a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerint.
Az MGKKE szerdai, MTI-nek eljuttatott közleményében azt írta, a VW 11 millió dízelmotort érintő károsanyag-kibocsátási manipulációjával ellentétben bizonyítottá vált, hogy az új emissziós elvárásokat már nem képes gázolajjal teljesíteni az ipar. A nagyságrenddel magasabb mérgezőanyag-kibocsátás mellett a szilárdrészecskék is jelen vannak, nagyobb számban és lényegesen károsabban, mint valaha. Ez pedig azt jelenti, hogy a dízelmotort be kellene tiltani, de legalábbis kitiltani a sűrűn lakott övezetekből - írta az egyesület.
"A bio- és földgázzal hajtott motorok ezzel szemben még idejét múlt technológiával is töredék mennyiségű nitrogén-oxidot bocsátanak ki, szilárd részecske pedig a metán üzemanyag elégetésekor nem keletkezik. Mindehhez egy határozott szén-dioxid-megtakarítás tartozik, amely környezetbarát megújuló forrásból akár nulla közeli értéket is jelenthet" - fejtette ki a közleményben Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.
Az amerikai emissziós előírások valamivel korábban tették kötelezővé lényegében ugyanazon szigorú emissziós elvárásokat, amelyek a személyautóknál ez év szeptemberétől kötelezőek Európában. Ez azt jelenti, hogy a nitrogén-oxidok kibocsátása a dízelmotoroknál a kilométerenkénti 180 milligrammról 80 milligrammra csökkent Európában, míg az amerikai norma mindössze 40 milligramm. Összehasonlításul: a benzinmotorok normája 60 milligramm kilométerenként.
A nitrogén-oxid az egyik legagresszívabb üvegházhatású gáz, a széndioxidnál mintegy 300-szor nagyobb hatással bír a légköri felmelegedésre - írta az egyesület.
A kibocsátás manipulálásának a problémáját az EPA, az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége által szeptember 18-án kelt közleménye vetette fel, mely mintegy fél millió dízel autó manipulált emissziójával kapcsolatban keletkezett. Az előzmény egy, még 2014. májusában a West Virginia Egyetem Alternatív Üzemanyagok, Motorok és Emissziók Központja (CAFEE) által elvégzett vizsgálat volt, amely három eltérő nitrogénoxid-kibocsátást csökkentő katalizátorrendszert hasonlított össze. Itt derült ki, hogy a VW motorjának nitrogénoxid-kibocsátása akár negyvenszerese lehet a határértéknek.
Átfogó vizsgálatot végzett a Nemzetközi Tiszta Közlekedés Tanácsa (IPCC) is, az európai és az amerikai mérések alapján. Ez a szervezet 6 gyártó 15 eltérő euró 6-os dízel modelljét vizsgálta meg tavaly, szintén eltérő katalizátor technológiák elemzésével. Egyetlen egy hozta közülük a kötelező szintet és még kettő felelt meg a korábbi elvárásnak, a másik tucat még annak sem - áll a szakmai szervezet közleményében.
- MTI -