2020.06.03. 07:00
Nagyobb lett a bevásárlókosár
Sokan tervezik, hogy a járvány után kevesebbet költenek majd a nem feltétlenül szükséges dolgokra.
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
„A férjem és én is – szerencsénkre – otthoni munkavégzésben láttuk el munkahelyi feladatainkat az elmúlt bő két hónapban, és mindkét gyermekünk otthonról vett részt a digitális oktatásban – mondta el Mariann. – Több élelmiszert kellett vásárolnunk, hiszen míg korábban csak a reggelit és a vacsorát költöttük el otthon, ez idő alatt az ebédről is gondoskodnunk kellett. Amit megspóroltunk az iskolai, munkahelyi ebédpénzen, azt elköltöttük az élelmiszerboltban alapanyagra. Szerencsére sikerült ésszel gazdálkodni, így nem nőttek nagyon a kiadásaink...”
Heti egy bevásárlás
Mariann azt is elmondta, hogy – mivel ő krónikus beteg, így a vírus szempontjából a veszélyeztetettebbek közé tartozik – a férje járt a boltba. Igyekeztek hetente egyszer bevásárolni. Akkor persze hosszúra nyúlt a gondosan összeállított bevásárlólista, de mindenképpen így volt észszerű és biztonságos. Arra is ügyeltek, hogy olyan boltot válasszanak, amelyik nem zsúfolt, és olyan idősávot néztek ki – ez a reggeli nyitás utáni fél-egy óra volt –, amikor még nem nagy a vásárlói forgalom.
Mariannékhoz hasonlóan még sok tízezer magyar család a „békeidőszakhoz” képest másként alakította ki a bevásárlási szokásait, alkalmazkodott a koronavírus-járvány miatti helyzethez.
Kerülik a zsúfolt boltokat
A GfK Hungária felmérése is azt támasztja alá, amit Mariann elmondott nekünk: a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések miatt az emberek változtattak vásárlási szokásaikon.
A kutatás legfontosabb megállapítása alapján elmondható, hogy a vásárlók például próbálták elkerülni a zsúfoltságot, az emberekkel való érintkezést és jóval ritkábban jártak vásárolni, viszont egy-egy alkalommal sokkal nagyobb értékben és többet vásároltak: az átlagos kosárméret harmadával nőtt.
Az is kiderült, hogy a járvány megjelenésével a magyar lakosság döntő többsége egyébként is elkezdett aggódni, ez jelentős viselkedésbeli változásokat hozott ki az emberekből. A járvány miatt tett lépések közül a védekezéssel, a korrekt higiénikus magatartással kapcsolatosak a legjellemzőbbek, amit a mobilitás szándékos visszafogása követ. A koronavírustól való félelem az életkorral egyenes arányban nő, viszont a férfiak és a magas jövedelműek kevésbé aggódnak.
Hiányzik a shoppingolás
Arra kérdésről, hogy mi az, ami leginkább hiányzik, a magyar válaszadók visszajelzései alapján elmondható, hogy a társas, szociális elfoglaltságok (társas összejövetelek, utazás, kirándulás) hiányoznak leginkább, de a válaszadók egyharmada a boltokban történő vásárlást is megemlítette. Saját bevallásuk szerint a magyar háztartások majdnem fele számára a járvány lecsengése után fel fognak értékelődni az élet apró örömei – a családdal és a barátokkal, vásárlással eltöltött idő –, és kevesebbet költenek majd a nem feltétlenül szükséges dolgokra.
Megugrott az online rendelés
Emlékezetes, hogy az ijedtség szakaszában elindult a készletek felhalmozása. Érdekesség, hogy látszólag a fertőtlenítőszer volt a legkeresettebb termék – a kutatás szerint –, mégis csupán a lakosság egyharmada számára volt kiemelkedően fontos.
Érdekesség az is, hogy a magyar háztartások döntő többsége vásárlásait a korábban leginkább látogatott élelmiszerboltokban bonyolította le az utóbbi hetekben, de a lakosság 16 százaléka boltot váltott. A jelenleg más boltba járók döntését befolyásoló tényezők között a jelenlegi fizikai közelség vagy a korábbi bolt zsúfoltsága áll.
Összesen a válaszadók bő egynegyede rendelt online boltokból. Az élelmiszer-jellegű termékeket rendelték a legtöbben online, de a drogériai forgalom is jelentős volt, legtöbb esetben házhoz szállítással.
A lakosság egynegyede rendelt mostanában meleg ételt vagy készételt házhoz szállítással. A járvány előtti állapothoz képest megnőtt a saját készítésű meleg ételek és a házhoz rendelések aránya.