2009.04.12. 21:28
Kezdetét vette az ÉMOR – TISZ program
<p>Az ÉMOR-TISZK Észak-magyarországi<br /> Szakképzés-szervezési Nonprofit<br /> Kiemelkedően Közhasznú<br /> Zártkörűen Működő<br /> Részvénytársaság a<br /> munkaerő-piaci igényekre reagálni<br /> képes szakképző rendszer<br /> kiépítésére<br /> pályázott az<br /> Észak-magyarországi Régióban, a<br /> TÁMOP -2.2.3-07/2-2F-2008-0001 szám alatt.</p>
A pályázat sikeresen vette az
akadályokat és a második
fordulóban is, mintegy 840 millió Ft.
támogatást nyert részben
képzésre, szakképzési
taneszköz beszerzésre, s az
összeg 80 %-a felett, a Tokaji
Tanszálloda
megépítésére.
A projekt megnyitó ünnepségre
Gyöngyösön került sor a
Károly Róbert
Főiskolán. A jeles
ünnepségre a részvényes
önkormányzatok polgármesterei
és az érintett intézmények
vezetői voltak meghívva.
A szakképzési ZRt
részvénytársaság
tagjai a következők:
Károly Róbert Főiskola
Gyöngyös (Gesztor 3200 Gyöngyös
Mátrai út 36.sz.)
Eötvös József Középiskola
Heves
Európa Szakképző Iskola
Miskolc
Grassalkovich Antal
Gyakorlóközpontú Szakiskola
és Szakközépiskola Hatvan
Károly Róbert Kereskedelmi
Vendéglátó-ipari Idegenforgalmi
Szakképző Iskola Gyöngyös
Kereskedelmi és Idegenforgalmi
Középiskola Tokaj
Március 15 Gimnázium és
Szakközépiskola Lőrinci
Tokaji Ferenc Gimnázium,
Szakközépiskola és Kollégium
Telephely: 3910 Tokaj, Rákóczi út
54. sz.
A rendezvény házigazdája
Magda Sándor, a
Károly Róbert Főiskola rektora,
Országgyűlési
Képviselő volt, aki
köszöntötte az önkormányzati
vezetőket és az intézmények
igazgatóit, illetve az élénken
érdeklődő média
képviselőit.
Rektor úr elmondta, hogy
példátlan esemény, hogy egy
TISZK szervezetre nem egy
tájegység középiskolái
álltak össze, hanem a régió
meghatározó szakképző
intézményei. Ez azért fontos mert
egy régiónyi terület százszor
jobban tud kielégíteni regionális
piaci igényeket, s ezzel a társadalom
számára olyan szakembereket
képezni, akiket az ipar, vagy az idegenforgalom,
nem különben a felsőfokú
intézmények fel tudnak szívni.
Hangsúlyozta, hogy
Magyarországon az elmúlt 20
esztendőben a jó szakmunka és a
szakmunkás
leértékelődött, mert mindenki
kizárólag csak a
továbbtanulásban, azaz a diploma
megszerzésében látta a
boldogulásának az egyenes
útját. Ebből következik, hogy
kevés szakmunkás van az országban,
azok gyakorlati képzése sem
kielégítő, de sok a
mérnök és az okleveles
mérnök, vagy jogász,
bölcsész, anélkül, hogy a
társadalom ilyen nagy számban
igényt tartana rájuk. Ebből
következik, hogy számtalan csalódott
fiatallal találkozunk, akikre az
elhelyezkedés lehetősége nem sok
jóval kecsegtet.
Magyarország csak úgy tudja az
Unióban, vagy a tágabban vett nagy
régiókban visszanyerni az
oktatásban egykor szerzett vezető
szerepét, ha megfelelő arányban
képez gyakorlatias szakembereket, és
olyan diplomásokat, akik nem csak a humán
felkészülésben jeleskednek, hanem
megállják a helyüket a gyakorlati
életben.
Az Észak-Magyarországi TISZK
Zrt. éppen ennek a célnak a
kielégítésére alakult,
ezért határozottan meg van arról
győződve, hogy a gyakorlati és az
elméleti tudást illetően a
ZRt-be tömörült iskolák
versenyelőnyben lesznek a kívül rekedt
társaikhoz képest.
A rektor úr bevezetőjét
követően Csomós
Tamás a Zrt.
Vezérigazgatója idézte fel
azt a célrendszert, amit projektté
generáltak és nyertek a
Társadalmi Megújulás
Operatív Programon.
Elmondta, hogy a TISZK-be bevont
intézményekben, az iskolai
oktatásban bevont részt vevő
tanulók összes létszáma 2917
fő, az országos szakiskolai tanulók
2 %-a, míg a régión belül 13
%-os részarányt képvisel.
A hátrányos tanulók
képzése az össz- tanulói
létszám 40 %-a. Az
intézményekben a
felnőttképzés főleg OKJ
és ECDL képzésekben valósul
meg. A régióban a
nagymértékű
munkanélküliség mellet,
növekvő hiány van a szak- és a
betanított munkásokból. A
versenyképesség növelése
érdekében a fejlesztés csak a
munkaerő-piac keresleti tényezőivel
összhangban képzelhető el.
Ennek az érdekében ki kell dolgozni a
megfelelő stratégiát, mely a
regionális fejlesztési politika szerves
része kell, hogy legyen.
A projekt fő célja a szakképző
intézmények szakmai
koncentrációja, ami lehetővé
teszi a munkaerő-piac igényeire
történő rugalmas
reagálást és a munkaadók
kompetenciájának a
kielégítését.
Közös pedagógus kataszter és
gyakorló helyek
kiépítésével
lehetővé válik a kapacitás
hatékonyabb kihasználása.
Tanácsadói és
szakértői hálózat
felállításával
biztosítható a szakképző
intézmények, gyakorlati
képzést folytatók,
gazdálkodó szervezetek ismereteinek a
frissítése, a tapasztalatok
átadása. Gyakorló helyek,
tanműhelyek, fejlesztésével,
minőségbiztosítási rendszerek
bevezetésével olyan tanulói
kimenet érhető el, ami segíti a
résztvevők elhelyezkedését, a
munkaerő-piac számára pedig azonnal
alkalmazható munkaerőt biztosít.
A közös humánerőforrás
kiaknázásával tananyagok, szakmai
programok fejleszthetők, kiadhatók
és forgalmazhatók. A homogén
szakmai szerveződés lehetővé
teszi közös pályakövetési
rendszer kiépítését.
Célunk - mondta Csomós
Tamás - , hogy az
Észak-magyarországi
Régión belül
társiskoláinkkal és más
közreműködő partnereinkkel
együttműködve lehetővé
váljon a szakképzés
hatékonyságának
növelése és biztosítsuk a
szakképzési kínálat
megfelelő szintű
koordinációját.
- Májer János -