2009.05.31. 19:53
Gyermekfesztivál az Operafesztiválban
<p>Miskolc - Az idei Bartók+... a gyermekekre<br /> koncentrál. Nem csupán arról van<br /> szó, hogy több produkció szól a<br /> gyermekeknek, de többet maguk a gyermekek (fiatalok)<br /> adnak elő. Két gyermekoperát is<br /> bemutatnak, a szerző jelenlétében!</p>
Gergely Péter Pál
karmester olyan magával ragadóan
beszélt a Bartók+Bécs miskolci
sajtótájékoztatóján
Szőnyi Erzsébet: Az igazmondó
juhász című
gyermekoperájáról, s annak
tervezett színreviteléről, hogy az
már önmagában felkeltette az
érdeklődést. E hét
elején a Miskolci
Galériában kerestük föl
(hála az ingyenes színhelyért az
intézménynek!), egy
énekpróba előtt. Épp
jókor, hiszen másnap hajnalban már
zenekarával Franciaországba
indult...
ÉM:
Egyedülállónak nevezte a
produkciót. Mitől az?
Gergely Péter Pál:
Tudomásom szerint az első olyan
opera, amelyet zömmel gyermekek
adnak elő, beleértve a zenekar tagjait is.
Rendkívül szép dramaturgiai
íve van, Szőnyi
Erzsébet igen dúsan
hangszerelte, minden hangszercsoport szóhoz jut,
ezért is izgalmas feladat. A gyermekek
is élvezik, tegyük hozzá,
kivételesen értékes, jól
fölkészített
növendékekről van szó.
ÉM: Az imént
újságolta, hogy a zenekar
próbáját hallva
bekukucskált az ajtón egy avatott
zenész, s elkerekedett a szeme, hogy csupa 14-20
év közötti fiatalt lát.
Gergely Péter Pál: Az
Egressy–Erkel Ifjúsági
Szimfonikus Zenekar 2008-ban, az
Ifjúsági Zenekarok Országos
Versenyén, Szolnokon, második
helyezést ért el. Ezért is
mertünk vállalkozni erre az egyedi
feladatra. A nemzetközi
operafesztiválokon igen rangos
operatársulatok szokták színre
vinni a gyermekoperákat.
ÉM: Az igazmondó,
mint hallottam, eleve nem könnyű
mű...
Gergely Péter Pál:
Én ilyen művet soha életemben nem
dirigáltam. A partitúra
rendkívül bonyolult, a mű modern
hangvételű, finoman cizellált, de a
gyermekeknek is nagyon teszik. Érdemes volna
„exportálni” más magyar
városokba, esetleg más
fesztiválokra. Ez az egész stáb
közös álma.
ÉM: Tetszik a gyermekeknek.
De azért nem lehet ennyi, közel 70
gyermekkel együtt dolgozni...
Gergely Péter Pál:
Sőt! Magam is meglepődöm sokszor, hogy
szinte elsőre mindent megjegyeznek. Ehhez persze
szükség van két ilyen fantasztikus
egyéniségre, mint a rendező,
Majoros István tanár
úr és Varga Zsuzsa
zongoraművész, korrepetitor. Ha nem lenne
ilyen nagyszerű a csapat, lehet, hogy 30
próba is kevés lenne ahhoz, amihez
így 13-15.
ÉM: Mennyire ismert,
játszott ez a mű?
Gergely Péter Pál: Mi a
Magyar Rádió
jóvoltából egy épp 30
éves felvételt tudtunk beszerezni,
amelynek a Magyar Rádióés Televízió Szimfonikus
Zenekara játszik.
ÉM:
Remélhetőleg maga a szertő is jelen
lesz az előadáson. Kíváncsi a
véleményére?
Gergely Péter Pál: De
még mennyire! Szőnyi
Erzsébet kivételes
egyéniség, mondhatni polihisztor, akinek
személyisége Kodály
Zoltánét idézi. Több
alkalommal is mondott már
véleményt, mert rendszeresen részt
vesz különböző fesztiválokon
a zsűriben. Tömör és
lényeges kritikájára mindig
érdemes odafigyelni. Adja Isten, hogy
sokáig tudjon dolgozni!
ÉM: S
váható-e a további
Bartók+...-on a mostanihoz hasonló
vállalkozás?
Gergely Péter Pál:
Remélem, igen.
Színlap
Június 13. szombat, 15 óra, Miskolci
Nemzeti Színház – Kamara
Színház
Szőnyi Erzsébet: Az igazmondó
juhász
Karvezető: Murvainé Bodnár
Ildikó; Karmester: Gergely Péter
Pál; Rendező: Majoros
István
Szólisták: Urbán Nagy
Róbert, Böjte Sándor (a Debreceni
Csokonai Színház művészei),
V. Molnár Judit, Kolozsi Balázs és
Murvai Dénes miskolci
énekművészek
Az Egressy–Erkel Zeneiskola
Ifjúsági Szimfonikus Zenekara,
Kamarakórusa és Gyermekkara
Nem „didereg”?
Szüle Tamás, az
Operaház magánénekese,
A didergő király egyetlen
felnőtt szereplője: a király.
Nem, a gyerekekben nagyon megbízom, egyedül
magamtól tartok. Oly sokfelé és
sokféle szerepben énekelek
mostanában, nagyon
összezsúfolódott, hogy még
nemigazán foglalkoztam ezzel a feladattal. Igen,
énekeltem már A didergőben,
valamikor a Fazekas gyermekkarának
tagjaként. Az első
összpróbánk június
3-án lesz, Horváth Zoltán
rendezővel, akivel szeretek együtt dolgozni,
együtt is tanítunk a pécsi
egyetemen.
Miskolcra készül a szerző:
Szőnyi Erzsébet
Elsőként azt tisztáztuk a 85
éves Szőnyi
Erzsébettel, remélhetjük-e,
hogy jelen lesz az Operafesztiválon
két gyermekoperájának
bemutatásakor.
– Készülők, s remélem,
ott is leszek. Először csakugyan úgy
volt, hogy vonattal utaztom , de aztán a
családom azt mondta, elvisznek autóval.
(Szőnyi Erzsébetnek
bár felkínálta a fesztivál
igazgatója, hogy autót küld
érte, ő, amint Bátor
Tamás elmesélte,
köszönettel visszautasította,
mondván: tudomása szerint
közlekednek a vonatok – a szerk.) Boldog
voltam, amikor hallottam, hogy a
fesztivál programjára tűz
két művemet is. Ráadásul
olyan személyes vonatkozása is van, hogy
zenekakadémista korában éppen
Bátor Tamás volt a
Didergő király. Ezen
túlmenően Miskolchoz 50 éve
szoros kapcsolat fűz: hosszú évekig
voltam az alsó- és
középfokú tanintézetek
szakfelügyelője. Sok emberrel alakult ki
jó kapcsolatom, egyesek még megvannak...
Felvetettük: a korábbi
előadásokból „Az
igazmondó” 30 éves
felvételét sikerült megszereznie a
miskolci karmesternek, Gergely
Péter Pálnak. Talán
azóta nem vették, nem adták
elő?
– Dehogynem. Abban azonban valóban
egyedinek tekinthető a miskolci
előadás, hogy korábban
kizárólag felnőtt zenekarok
játszották. Mindkét
előadást kíváncsian
várom.
Oly régóta foglalkoztat a gondolat: vajon
Kodály Zoltán mit
szólna a mai ének-zene oktatáshoz.
Nem volt kihagyható, hogy feltegyük a
kérdést az utolsó
Kodály-tanítványnak.
– Szomorú lenne. De amellett, hogy
szomorú lenne, odacsapna az asztalra...