2009.08.04. 14:04
Kisvasút: hibrid hajtás és megújuló épületek
<p>Miskolc - Jövőre megújulhat a<br /> Lillafüredi Állami Erdei Vasút<br /> lillafüredi és a garadnai<br /> állomásépülete és<br /> környezete. De ez nem minden!<BR /></p>
Európai Uniós pályázati
pénzből - „turisztikai
attrakció-szerződés” -
újulhat meg a tervek szerint 2010-ben az
Északerdő Zrt. által
üzemeltetett Lillafüredi Állami
Erdei Vasút lillafüredi és
garadnai
állomásépülete és
környéke – tudtuk meg Mátrai
Imrétől, a LÁÉV
üzemigazgatójától. A
szakember elárulta azt is, hogy az egyik
dízel mozdony (D02-es) hibrid
hajtást is kap!
Visszaszereznék
Ugyanakkor a LÁÉV nem tett le
azon szándékáról sem, hogy
a budapesti gyermek vasúttól
(ex-úttörő vasút) visszaszerzi
azon járműegységeit, amelyek 80
esztendeje, a Palota
Szálló
építésekor jártak. A hat
járműegységből hármat
hét éve, 2002-től szeretnének
visszahozni Miskolcra.
„Bízom benne, hogy hamarosan
visszakerülnek a
járműegységek” - tette
hozzá Mátrai Imre.
A |
LÁEV rövid
története
A kisvasút
vonalát 1920-ban
fektették le és 1921.
május 3-án indult meg
rajta a teherforgalom. Mivel a
Bükk-hegység és
Lillafüred
csodálatos természeti
szépségekkel rendelkezik
(pl. a mesterséges
Hámori-tó),
természetes, hogy a
polgárság
élénken
érdeklődött a
kedvező
megközelítési
lehetőséget
nyújtó kisvasút
iránt. Így részben
turisztikai, részben
lakossági igényeknek
(munkába járás a
Vasműbe) eleget téve
1923-ban megkezdődött a
menetrendszerű
személyszállítás
is.
1927-30 között
felépült a Palota
Szálló. Ennek
következtében a
kisvasúton még
kormányzati
különvonatok is
közlekedtek. (A kormányzati
különvonat kocsija jelenleg a
budapesti
Gyermekvasúton van a
motorkocsikkal együtt, MÁV
7 vonal.)
A kisvasút teher-
és
személyszállítás
terén egyaránt
közkedveltté vált. A
teljesítmények igazi
felfutása a II.
világháború
után kezdődött, az
évi utasszám
megközelítette a 300 000-t.
Azután megkezdődött a
lassú
leépülés...
A kő- és
szénszállítás
megszűnt, a vonalak menti
bányákat
bezárták. A majdnem
Miskolc belvárosáig
(Szent Anna templom, Eszperantó
tér) érő vonalat a
70-es évek első
felében
lerövidítették a mai
végállomásig
(Miskolc-Kilián Észak). A
Lillafüreden leágazó
rövid szárnyvonalat is
megszüntették. Az
utóbbi évekig a
teherforgalmat az egyre
csökkenő
mennyiségű faanyag
szállítása
jellemzi (1995-ben már 0 !!!
Azonban 1996 július
végén 2 db fával
rakott kocsit láttam (JPEG,
38K)).
A faanyagot a
Ládi-rakodóig
szállították, ahol
a fatelep mellett a
kisvasút
átrakási
lehetőséggel rendelkezett a
MÁV
normálnyomtávolságú
vonalára. Ugyanezen az
átrakón keresztül
szenet is szállítottak a
Diósgyőri
Papírgyárnak. Az 1980-es
évek végén
még néha elhaladt erre
egy szerelvény, de 1994-95-ben a
vágányokat
Miskolc-Kilián Észak
és Ládi-rakodó
között felszedték
és ezzel ez a kapcsolat is
véget ért.
A vonalakat manapság
alapvetően a turizmusra
épülő
személyforgalom jellemzi.
www.fortunecity.com)
véleménye? Szóljon hozzá
ITT!
</SCRIPT>
<HR></BODY></HTML>
]]>