Helyi közélet

2009.08.04. 14:04

Kisvasút: hibrid hajtás és megújuló épületek

<p>Miskolc - J&#246;v&#337;re meg&#250;julhat a<br /> Lillaf&#252;redi &#193;llami Erdei Vas&#250;t<br /> lillaf&#252;redi &#233;s a garadnai<br /> &#225;llom&#225;s&#233;p&#252;lete &#233;s<br /> k&#246;rnyezete. De ez nem minden!<BR /></p>

Európai Uniós pályázati

pénzből - „turisztikai

attrakció-szerződés” -

újulhat meg a tervek szerint 2010-ben az

Északerdő Zrt. által

üzemeltetett Lillafüredi Állami

Erdei Vasút lillafüredi és

garadnai

állomásépülete és

környéke – tudtuk meg Mátrai

Imrétől, a LÁÉV

üzemigazgatójától. A

szakember elárulta azt is, hogy az egyik

dízel mozdony (D02-es) hibrid

hajtást is kap!

Visszaszereznék

Ugyanakkor a LÁÉV nem tett le

azon szándékáról sem, hogy

a budapesti gyermek vasúttól

(ex-úttörő vasút) visszaszerzi

azon járműegységeit, amelyek 80

esztendeje, a Palota 

Szálló

építésekor jártak. A hat

járműegységből hármat

hét éve, 2002-től szeretnének

visszahozni Miskolcra.

„Bízom benne, hogy hamarosan

visszakerülnek a

járműegységek” - tette

hozzá Mátrai Imre.

A

LÁEV rövid

története

A kisvasút

vonalát 1920-ban

fektették le és 1921.

május 3-án indult meg

rajta a teherforgalom. Mivel a

Bükk-hegység és

Lillafüred

csodálatos természeti

szépségekkel rendelkezik

(pl. a mesterséges

Hámori-tó),

természetes, hogy a

polgárság

élénken

érdeklődött a

kedvező

megközelítési

lehetőséget

nyújtó kisvasút

iránt. Így részben

turisztikai, részben

lakossági igényeknek

(munkába járás a

Vasműbe) eleget téve

1923-ban megkezdődött a

menetrendszerű

személyszállítás

is.

1927-30 között

felépült a Palota

Szálló. Ennek

következtében a

kisvasúton még

kormányzati

különvonatok is

közlekedtek. (A kormányzati

különvonat kocsija jelenleg a

budapesti

Gyermekvasúton van a

motorkocsikkal együtt, MÁV

7 vonal.)

A kisvasút teher-

és

személyszállítás

terén egyaránt

közkedveltté vált. A

teljesítmények igazi

felfutása a II.

világháború

után kezdődött, az

évi utasszám

megközelítette a 300 000-t.

Azután megkezdődött a

lassú

leépülés...

 A kő- és

szénszállítás

megszűnt, a vonalak menti

bányákat

bezárták. A majdnem

Miskolc belvárosáig

(Szent Anna templom, Eszperantó

tér) érő vonalat a

70-es évek első

felében

lerövidítették a mai

végállomásig

(Miskolc-Kilián Észak). A

Lillafüreden leágazó

rövid szárnyvonalat is

megszüntették. Az

utóbbi évekig a

teherforgalmat az egyre

csökkenő

mennyiségű faanyag

szállítása

jellemzi (1995-ben már 0 !!!

Azonban 1996 július

végén 2 db fával

rakott kocsit láttam (JPEG,

38K)).

A faanyagot a

Ládi-rakodóig

szállították, ahol

a fatelep mellett a

kisvasút

átrakási

lehetőséggel rendelkezett a

MÁV

normálnyomtávolságú

vonalára. Ugyanezen az

átrakón keresztül

szenet is szállítottak a

Diósgyőri

Papírgyárnak. Az 1980-es

évek végén

még néha elhaladt erre

egy szerelvény, de 1994-95-ben a

vágányokat

Miskolc-Kilián Észak

és Ládi-rakodó

között felszedték

és ezzel ez a kapcsolat is

véget ért.

A vonalakat manapság

alapvetően a turizmusra

épülő

személyforgalom jellemzi.

(Forrás:

www.fortunecity.com)




Önnek mi a

véleménye? Szóljon hozzá

ITT!


</SCRIPT>

<HR></BODY></HTML>

]]>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában