2009.12.01. 20:30
A busz megzöldült és -sárgult Miskolcon
<p>Miskolc - Az utasok meglepődtek, amikor a<br /> szokásos kék helyett egy<br /> zöld-sárga 14-es busz állt be a<br /> megállóba.</p>
Hogy került a zöld-sárga
„szabolcsi” busz Miskolcra, a
14-es vonalára? Vagyis: miért? Megveszi
az MVK? Hányat, miért, lesz-e
buszcsere? A kérdésekre
Csüriné Ficsura Andrea, a
közlekedési vállalat
marketingcsoport-vezetője válaszolt.
– Örömmel és
érdeklődéssel fogadták az
utasok november 27-28-án a Solaris Urbino 15
típusú autóbuszt, amit a Szabolcs
Volán Zrt. és a Prim Voll Trade Kft.
jóvoltából teszteltünk
Miskolcon – kezdte a
válaszadást a
marketingcsoport-vezető. Elmondta: A
próbaüzemeltetés célja az
volt, hogy a közlekedési vállalat
üzemi körülmények
között gyűjtsön tapasztalatokat a
Nyíregyházán
használt autóbusz műszaki
és forgalmi tulajdonságaival
kapcsolatban. A jármű tesztelése
menetrend szerinti közlekedésben
27-én a 12-es, 14-es, 14H-s és a 8-as,
másnap a 14-es és a 14H-s buszokon
történt.
Négy
lehajtható ülés
A Miskolc Városi Közlekedési
Zrt. elsősorban a csuklós
járművek kiváltásának
lehetőségét látja a 15
méter hosszú és három
tengellyel rendelkező autóbuszban –
tudtuk meg. A jármű 138
férőhelyes, benne 36 fix és 4
lehajtható üléssel. A
kapacitása miatt kifejezetten csuklós
viszonylaton tesztelték a buszt.
12-esként, 14-esként és
14H-sként is megállta a helyét, 80
százalék volt a
helykihasználtság benne. A buszt
vezetők szerint kanyarodáskor –
szóló autóbuszokhoz képest
– jelentős „farsepréssel”
(a hátsó rész
kifordulásával) kell számolni,
így nem minden vonalon célszerű
közlekedtetni. Ezzel együtt jól
kezelhető, modern autóbusszal
ismerkedhettek meg mind a közlekedési
vállalat dolgozói, mind a miskolci
utasok.
Hosszú
távon 100
Csüriné Fucsor Andrea
elmondta: a cég hosszabb távú
terveiben mintegy száz darab korszerű,
környezetkímélő
üzemű, alacsonypadlós autóbusz
beszerzése szerepel, vegyesen: midi,
szóló és csuklós
járműveké. A jelenlegi
autóbuszállomány 190
kocsiból áll, a járművek
életkora 9 és fél év, ami
magyarországi viszonylatban jónak
tekinthető, azonban korösszetétele
vegyes: az 1-9 éves járművek mellett
a 15-24 éves korcsoportból is
rendelkeznek még 40 járművel.
Legutóbb idén februárban
történt buszbeszerzés, akkor
került Miskolcra hat Plasma
típusú úgynevezett midibusz
(amelyek beszerzését szintén egy
tesztidőszak előzte meg). A
következő
autóbusz-vásárlások
tárgyában idén csak az
előkészítés indult be,
2010-ben várható új
járművek érkezése, az Ikarus
200-as családot kívánja az MVK
Zrt. mihamarabb kiváltani. Az
elhasználódott autóbuszok
cseréjével nem csak új és
modern, hanem a mozgásukban korlátozott
utasok számára akadálytalan
közlekedést biztosító
járművekkel gazdagodhat a városi
tömegközlekedés.
SZG