2010.01.13. 18:22
Tovább nőhet a kamionforgalom Tokajban
<p>Bodrogkeresztúr, Sárospatak, Tarcal, Tokaj -<br /> Tokajban és környékén<br /> attól tartanak, hogy a szlovákiai<br /> útdíj bevezetésével a<br /> szlovákiai kamionok is feléjük<br /> kerülnek majd. A szakember szerint is jogos a<br /> félelem...</p>
„Szlovákia
nyilvánosságra hozta az elektronikus
útdíjas szakaszokat.
Belátható, hogy még kevesebb
kamion fog menni a Nyíregyháza- Miskolc-
Kassa- Eperjes- Svidnik útvonalon, és
növekedni fog a Nyíregyháza- Tokaj-
Sátoraljaújhely- Vranov- Svidnik
útvonalat használók
száma.” – írta az
Észak-Magyarországnak levelében
Májer János, Tokaj
polgármestere. Ő maga a
megoldást is megfogalmazta, szerinte a
magyarországi elektronikus
útdíjat is be kellene minél
előbb vezetni. Szerinte mindez mind a
tokaji, mind a sárospataki
elkerülő utak
megépítését is
sürgetőbbé teszi. Ugyanakkor
elkerülhetetlen a tokaji
átkelési szakasz mielőbbi
megépítése is.
Májer Jánost kedden nem
sikerült elérnünk, de a
város alpolgármestere,
Cseh Zoltán
megerősítette az általa
leírottakat. Bár megjegyezte, a
rádióhíreket hallgatva
Fico engedményeket tett a
kamionosoknak, így a gázolajon
lévő adó egy bizonyos
részét el fogják engedni, de annak
esélye, hogy növekszik majd a forgalom,
így is megmarad.
Nincs reális
esély
Oláh Zoltán
hangsúlyozta, már így is
rettenetes a 38-as út terhelése.
A házak 70-100 centiméterre vannak a
főúttól, a tiszai
duzzasztómű megépülése
óta – a megnövekedett talajvíz
miatt – az utak stabilitása sem a
régi.
Májer József,
Bodrogkeresztúr polgármestere is
osztja kollégái
véleményét. Szerinte is
többen fogják választani a
nemfizetős, és földrajzilag
rövidebb utat. Ő sem, a tokaji
alpolgármester sem optimista: a tervezett,
39-es elkerülő út
megépítésére –
hiába vannak kész tervek, és
hiába voltak az ügy érdekében
szervezett demonstrációk – nem
látnak reális esélyt a
közeljövőben.
– Minden közintézményünk
az út mentén található
– folytatta Májer
József. – Az itt élők
nem tudják biztonságban igénybe
venni a közszolgáltatásokat. A
kerékpárút nem fér el,
hiába is pályáznánk. Most a
kamionok között bicikliznek a
helybéliek. Nem egyszer volt már kritikus
a helyzet...
Remeg a fal
Baracskai László,
Tarcal polgármestere nem tart a
szlovákiából érkező
forgalom jelentős mértékű
megerősödésétől, de
szerinte épp elegendő a mostani is.
– Az út mentén élők
házaiban remeg a fal, ha elmegy mellettük a
40 tonnás kamion –
érzékeltette a helyzetet. –
Csörög, csattog, képzelje, milyen
élmény mindez éjszaka. Nem csak a
ház, az ott élők idegei is
folyamatosan romlanak. A
forgalomkorlátozó
intézkedéseket a kamionok nem
tartják be, tömegük pedig egyre
nagyobb, egyre nagyobb tankkal járnak,
így még hangosabbak. A közúti
lobbi pedig sajnos, Magyarországon
erősebb, mint a vasúti lobbi...
Középiskolások |
felmérése
A Tokaji Ferenc Gimnázium,
Szakközépiskola és
Kollégium
környezetvédelmi
szakközépiskola
tanulói 2008.
májusában végeztek
megfigyeléseket az
átmenő forgalomról.
10.30 és 11.30 között egy
óra alatt figyelték meg a
forgalmat Tokaj
főútján.
– az összes
gépjármű száma:
621 (percenként kb. 10.
jármű)
* ebből: 118 db tehergépkocsi
(kamion, teherautó,
szerelvény), percenként kb. 2
tehergépkocsi
* 503 db egyéb jármű:
személygépkocsi,
autóbusz, transzporter
Nem számolták a lovaskocsit,
kerékpárt,
motorkerékpárt.
"Nem |
tehetünk semmit"
– Jogos a félelem –
mondta lapunknak Sas
István, a Magyar
Közút Kht.
osztályvezetője. –
És nem tehetünk semmit,
óriási káraink
származnak emiatt. De a
schengeni egyezmény miatt
nem zárhatjuk le a
határainkat, s nem
korlátozhatjuk a forgalmat.
Sas István
említette, hallott már
olyanról is, hogy valaki
Kassáról Pozsonyba
ezen az útvonalon
szállítja az árut, de
nem tehet ellene senki semmit. Még
megjegyezte, indul hamarosan egy
rendőrségi program, amellyel a
sebességet lehetne
korlátozni, de ez is legfeljebb
enyhítene a gondokon.
A |
szlovákiai
helyzetről
Jelentős engedményeket
értek el az országos
útblokád eszközét
is bevető szlovákiai
fuvarozók a Robert
Fico miniszterelnökkel
folytatott hétfői
egyeztetésen: amíg az
elektronikus útdíj
mérésének
rendszerét nem
finomítják tovább (a
kormányfő szerint ez
január 31-ig
megtörténhet), addig ingyenes
lesz az első
osztályú utak
használata.
Csökkentették a gázolaj
jövedéki adóját
is.
A januártól bevezetett
elektronikus útdíj
éves költsége –
szélsőséges esetben
– 16 ezer euró is lehet,
míg a megszüntetett
sztrádamatrica 900 euróba
került egy évre
Szlovákiában.