2010.03.09. 20:08
Az oroszlán, a boszorkány és a szövegértés
<p>Miskolc - Szövegértési versenyt rendezett kedden a Selyemréti Általános Iskola, melyre miskolci és Miskolc környéki iskolák csapatait várták.</p>
A 16 intézmény diákjai Lewis nagy sikerű regényének, Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény szövegének részleteit kapták feladatként. A Selyemréti Általános Iskola már nyolcadik alkalommal szervezi meg a versenyt, mert az ott dolgozó pedagógusok a szövegértést a magyar nyelv és irodalom tantárgy egyik kiemelt területének tekintik.
Nem olvasnak
De mi a baj általában a diákok szövegértésével? Hisz nemzetközi felmérések azt mutatják, ezen a téren (sem) jeleskedünk az európai országok között. Választ Bártfai Évától, az iskola pedagógusától és munkaközösség-vezetőjétől kaptunk. Ő is megerősítette, ha átlagosan kell beszélni a diákok szövegértési képességéről, akkor az rossz minősítést kapna. A pedagógus szerint ebben szerepe van a számítógépnek, a tévének és a családi háttérnek. A gyerekek keveset olvasnak, ami pedig segítené a szövegértésüket, a szülőknek nincs idejük leülni a gyerek mellé és mesélni neki. Inkább bekapcsolják a tévét, ami azonban nem egyenrangú a mesehallgatással vagy -olvasással, hiszen az olvasás fejleszti a képzelőerőt és a szókincset is. Bártfai Éva hozzátette: a két tannyelvű osztályokban semmi probléma nincs a szövegértéssel, a gyengébb osztályokban azonban az a tapasztalat, hogy a Toldi vagy a János vitéz szókészletének 40-50 százalékát nem ismerik a gyerekek. Olyan szót is meg kell nekik magyarázni, mint például a szénásszekér.
ÉM-HE