2010.09.13. 13:31
Hol vannak a roma tanulók?
<p>Miskolc, Ózd - Régiónkban a roma tanulók közel 30 százaléka morzsolódik le a szakiskolákból.</p>
A roma tanulók tömegesen morzsolódnak le a középiskolákból az egyik országos napilap birtokába került felmérés adatai szerint. Ezekből kiderül az is, hogy a cigány fiatalok több mint kétharmadának (67,6 százalék) az érettségit nem, csak szakmát adó szakiskolák jelentik a továbbtanulási lehetőséget, ezzel szemben a nem romáknak csak 27,4 százaléka jelentkezett ilyen intézménybe.
Négyszer járja
Hasonló tapasztalatokkal rendelkeznek a Diósgyőr-Vasgyári Szakképző Iskola és Kollégium pedagógusai is. Nagy Róbert igazgatóhelyettes portálunknak elmondta: elsősorban a szakiskolai képzésből morzsolódnak le a roma tanulók.
Ennek két oka van: vagy beiratkozik a diák, de azután meg sem jelenik az iskolában, vagy elkezdi a tanulást, de aztán olyan sokszor hiányzik, hogy nem tudja befejezni. A szakiskolában a 9. évfolyam a legproblémásabb, itt a lemorzsolódás aránya körülbelül 20 százalék. Van, aki már negyedszer járja ezt az osztályt, jegyzi meg Nagy Róbert, hozzátéve: a jelenség oka sokszor a szülői nemtörődömség, de olyan is előfordul, hogy a szülő elindítja gyerekét reggel iskolába, csak a gyerek inkább a plazában tölti a napját. A pedagógusok reménykednek, hogy a családi pótlék megvonása azoktól a szülőktől, akiknek a gyerekeik nem járnak rendszeresen iskolába és a tervezett, előrehozott szakképzés (tehát a diák 3 év alatt szakmát szerezhet) meghozzá a várt eredményt, azaz kevesebb lesz a lemorzsolódás. Azért is bíznak ebben, mert vannak olyan roma tanulók, akikkel „végigküzdik” a 9.-10. évfolyamot, a szakmai képzésben viszont olyan sikereket érnek el, hogy országos versenyek győztesei lesznek.
Inkább kimaradnak
Az országos felmérést igazolják azózdi Bolyai Farka Szakképző Iskola pedagógusainak tapasztalatai is. Tóth Béla igazgatótól megtudtuk: itt is a rengeteg hiányzás jelenti a lemorzsolódás fő okát. Mire a roma tanulók a szakmai képzés szakaszába érnek, gyakran lejár a tankötelezettségük, mivel betöltik a 18. életévüket az osztályismétlések miatt. Ekkor pedig inkább kimaradnak az iskolából. Az igazgató szerint ezért lenne jó megoldás az előrehozott szakképzés, hisz a tanulmányokat fiatalabb életkorban fejezhetnék be a diákok.
ÉM-HE
Szakma, általános nélkül |
Miskolcon nincs nyilvántartás arról, hogy a város középiskoláiban milyen arányú a roma diákok lemorzsolódása, mondta portálunknak dr. Kormos Vilmos, a polgármesteri hivatal közoktatási, sport- és civilkapcsolatok főosztályának vezetője, az azonban tény, hogy a túlkoros korosztályban felülreprezentáltak a cigány diákok. A helyzet megváltoztatása érdekében az önkormányzat három éve indította el azt a programját, mely lehetővé teszi, hogy a túlkoros, de a 6. osztályt befejező tanulók beiratkozzanak a Debreczeni Márton Szakképző Iskolába, és ott egy 10 hónapos kompetenciképzésen vegyenek részt. Ennek végeztével bizonyos szakmák elsajátításához kezdhetnek, és ha úgy döntenek, valamely általános iskolában vendégdiákként elvégezhetik a 7. és 8. osztályt, ami után újabb szakmák tanulásához nyílik meg a lehetőség. Akiknek viszont a 6. osztályuk sincs meg, azok 20 órás kompetenciaképzés után foghatnak szakma tanulásához. A programban a helyi cigány önkormányzat, mentorok és aktivisták segítik az önkormányzatot. |
Számokban |
A középiskolából kimaradó roma diákok aránya becslés alapján (%) Gimnáziumból szakközépiskolából szakiskolából Dunántúl 2,92 7,31 19,33 Forrás: EÖKIK kutatás |