2010.10.01. 17:13
Nem tudunk jól olvasni
<p>Budapest - Minden negyedik magyar embernek jelent gondot az olvasás és az olvasottak megértése.</p>
Szakértők szerint Magyarországon az analfabéták száma nem éri el a lakosság egy százalékát, de a funkcionális analfabéták száma ennél jóval magasabb. Becslések alapján a felnőtt emberek 25-30 százaléka, az OECD adatai szerint pedig minden negyedik magyarnak jelent gondot az olvasás és az olvasottak megértése. A 2000-ben és 2006-ban végzett PISA kutatások adatai alapján a magyar 15 évesek szövegértési képessége jelentősen a nemzetközi átlag alatt marad.
Csak a technikáját
Az okokról és a probléma megoldásáról kérdeztük Győri Jánost, a Magyar Olvasástársaság elnökét, aki elöljáróban leszögezte: bár a PISA felmérésnek vannak szakmai hibái, de ezzel együtt megbízható nemzetközi felmérésnek tekinthetjük. A funkcionális analfabéták számát illetően viszont valóban csak becslések léteznek, mivel ezirányú, pontos felmérés nem készült. Funkcionális analfabéta az, aki ugyan megtanulta az írás-olvasás technikáját, de arra már nem képes, hogy egy rövidebb terjedelmű szöveget értelmezni, arról beszélgetni tudjon, magyarázta a szakember, hozzátéve: a PISA felmérés eredményéből nemcsak az derül ki, hogy a magyar fiatalok a nemzetközi átlag alatt teljesítettek, hanem az is, hogy nagyon széles az alsó réteg, tehát azoknak a csoportja, akik alig-alig tudnak olvasni, a felső réteg viszont eléri a nemzetközi átlagot, sőt jobb is annál.
Óvodáskor előtt
Hogy ki melyik csoportba tartozik, elsősorban attól függ, milyen családi háttérrel rendelkezik: ahol a szülők szegénységét az iskolázatlanság, a műveletlenség okozza, ott a gyerekek is rendkívül gyengén teljesítenek, hívta föl a figyelmet Győri János, majd a szükséges teendőkről szólva hozzáfűzte: már óvodáskorban vagy még azelőtt el kell kezdeni az írás-olvasás elsajátításához szükséges készségek kialakítását. Ez úgy érhető el például, hogy a szülő gyakran olvas mesét a gyermekének, majd közösen beszélgetnek róla. A Magyar Olvasástársaság ősszel indított programja is ezen kíván segíteni: önkéntesek keresik föl a rászoruló családokat heti egy-két alkalommal, és olvasnak, majd beszélgetnek az óvodás gyermekekkel. A másik lényeges feladat, hogy az általános iskolában az olvasás tanítása tantárgyakon átívelő feladat legyen, még a rajzórán is meg kell találni a módját valamilyen olvasási tevékenységnek, jelezte a szakértő. Kiemelte: szükség lenne különböző, olvasást népszerűsítő kampányokra is, és legfőként arra, hogy a cél érdekében az állam, az önkormányzatok és a civil szervezetek együttműködjenek. Mert ahol fejlődik az olvasási készség, ott fejlődik a nemzetgazdasági teljesítmény is, jegyezte meg végül a szakember.
Egyénre szabottan |
A hejőkeresztúri IV. Béla Körzeti Általános Iskola tanulóinak háromnegyede hátrányos helyzetű, az intézmény az országos kompetencia-felmérések alkalmával mégis jól szerepel, minden nyolcadikos diák tovább tanul, és sokan az érettségit adó középiskolákban is megállják helyüket. Bár az olvasástanítás módszere itt sem különbözik más iskoláéktól, mondta portálunknak Tóth Józsefné igazgatóhelyettes, de egyéb oktatási módszerek igen. Gyakran dolgoznak például a diákok tanítási órákon kisebb csoportokban, ami által gondolkodásuk praktikus lesz, jobban eligazodnak a világ dolgaiban, így a különböző szövegekben is. Az oktatás másik nagyon fontos eleme a differenciálás, hangsúlyozta Tóth Jószefné. Minden gyerek egyénre szabott feladatokat kap, és ha szükséges, délután egyéni fejlesztésen vesznek részt. |