Helyi közélet

2010.10.06. 10:09

Olvasó kérdezte: Miért a négy sáv, ha csak kettő?

<p>Miskolc - Négysávos út épült, de csak két sávot használnak rendeltetésszerűen. Miért?</p>

Átadták a közelmúltban a Dayka Gábor utcán a négysávos utat, ahol mindkét szélső sávon parkolókat alakítottak ki. Ha az a cél, hogy az új úttal gyorsuljon a forgalom, akkor miért lassítják a parkolókkal? – tette fel a kérdést olvasónk.

– A Dayka Gábor utcai útépítési terv engedélyezési eljárása során az ÁNTSZ mint szakhatóság a 2-szer 2 sávos közút kialakításához nem járult hozzá – mondta Lévai István, a városüzemeltetési osztály főtanácsosa. – Az építési engedély kiadásának feltételévé lett, hogy a két szélső forgalmi sáv parkolósáv legyen. Ennek megfelelően a Dayka Gábor utca gyűjtőút (2-szer 1 sáv) jellegű kialakítással épült meg.

Nem járultak hozzá

Az ÁNTSZ Észak-magyarországi Regionális Intézet Kirendeltsége előljáróban megjegyezte, ők nem engedélyt, hanem az engedélyező hatóság megkeresése alapján közegészségügyi szakhatósági véleményt (de nem egyedüli szakhatóságként) adtak. A kérdéses út négynyomúsításának tervét első ízben 2005-ben véleményezték, a véleményük elutasító volt, ugyanez megtörtént 2007-ben is. 2008-ban az újabb engedélyezési tervhez már hozzájárultak.

Első két esetben azért nem támogatták az út megvalósítását, mert kétszer két forgalmi sávot terveztek, írják a kérdésünkre eljutatott közleményükben. A nemleges szakhatósági állásfoglalás alapját egy, akkor még érvényben lévő rendelet képezte, amely szerint oktatási intézményt nem lehet elhelyezni magas zajterhelésű, forgalmas útvonalhoz közeli területen, csak a megfelelő külső védelem (növénysáv, zajvédő fal) és a belső védelem (épület ablakainak a zajszigetelése) biztosítása mellett. A már meglévő beépítés azonban nem tette lehetővé sem növénysáv telepítését, sem védőfal építését és az út széle és a meglévő épületek, építési vonalak távolsága nem volt növelhető.

Módosított terv

2008-ban azonban módosított tervet nyújtott be hozzájuk az önkormányzat, akkor már nem tagadták meg a hozzájárulást, mivel a módosított terv szerint az út csak kétszer egy sávra tervezett volt, mindkét irányban egy-egy parkolósávval.

Csökken-e a környezeti terhelés azzal, ha ugyannyi autó közlekedik, csak épp két sávon? – kérdeztük. Az ÁNTSZ válaszában úgy fogalmazott, a környezeti terhelés a forgalmi sávok csökkenésével feltehetően csökken, mivel a gyorsabb haladás érdekében sokan elkerülnek olyan útszakaszt, ahol a forgalmi sávok száma korlátozza a gyorsabb haladást, például az előzést.

Az IVS (Integrált Városfejlesztési Stratégia) keretében épült út kapcsán a Miskolci Városfejlesztési Kft.-nél érdeklődtünk, miért ragaszkodtak a négy sáv megépítéséhez, amikor tudták, hogy abból kettő parkolósáv lesz. Nem volt ez pénzkidobás?

Dukai Zoltán, a kft. igazgatója úgy válaszolt, az ő feladatuk az, hogy a kész tervek alapján építtessenek, nincs mérlegelési joguk. A főépítészi osztály tervezte, majd terveztette át az utat. (Álláspontjukra visszatérünk.) Ő maga azonban úgy látja, lehet, olcsóbb lett volna a 2-szer egy sáv, de akkor hová épült volna parkoló. Márpedig a pályázatban jelezni kellett a környéken, az építkezések miatt megszűnő parkolóhelyek pótlását.

– Egyébként ha nem parkol a sávban autó, akkor haladásra is használják az autósok– mondta még. Megjegyezte, az ő tudomása szerint ez más országokban is így van: parkolósávval építenek utakat, sugárutakat.

ÉM-HM



Nagyobb térképre váltás


Kapcsolódó cikkek:


Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában