2011.12.29. 19:12
Harc dúl a villamosok gyártásáért
Miskolc - Az internetre felkerültek a villamosprojekt titkos dokumentumai, mi is megtaláltuk.
Miskolc - Az internetre felkerültek a villamosprojekt titkos dokumentumai, mi is megtaláltuk.
Az a villamos, amelyet Miskolc meg kíván vásárolni, nem is létezik: erre a kijelentésre hivatkozik az AnsaldoBreda nevű olasz járműgyártó cég akkor, amikor a nyertes Ganz Skoda cég referenciáit vitatja. Az ominózus mondatot egyébként a Skoda azon anyagából idézik, amelyet hiánypótlásként küldtek el az ajánlatkérő önkormányzatnak. Az iratot lapunk is megkapta, bár a Skoda üzleti titokként kívánta kezelni, de azóta több fórumon is hivatkoznak rá.
A miskolci, immár negyedik villamostender körül hatalmas vihar dúl. A tét is hatalmas: a 38 milliárdos Zöld Nyíl villamosprojekt beruházás a végéhez közeledne, a villamosbeszerzés van még hátra. Három tender zárult eddig sikertelenül, a negyedik folyik most, és már a projektzárás határidejét is módosítani kellett ahhoz, hogy még beleférjen a villamosok leszállítása is a határidőbe. Vagyis nem mindegy, hogy most sikerül-e eredménnyel zárni.
Két eredményhirdetés
Eredményt eddig kétszer is sikerült a mostani tenderben hirdetni. Először szeptemberben, akkor az AnsaldoBreda nevű olasz járműgyártó céget mondta ki nyertesnek a miskolci önkormányzat, ám a döntést megtámadta több vesztes cég is, többek közt a Ganz Skoda, az ő jogorvoslati kérelmüket jogosnak tartotta a Közbeszerzési Döntőbizottság. A Skoda pályázatát ugyanis a miskolci önkormányzat eredménytelennek nyilvánította, ezt a döntést vétózta meg a KDB: megsemmisítette az eredményt, kötelezte az önkormányzatot, hogy kérjen hiánypótlást a Skodától, és hogy hirdessen új eredményt.
Mindez megtörtént, és meg is született az új döntés – a Ganz Skodát hozta ki e másik alkalommal győztesnek a miskolci önkormányzat. A magyar-cseh cégtől vásárolná e döntés alapján a város a 31 villamost. Igaz, drágábban, mint ahogy a többi cég ajánlatában szerepelt, de pályázatukban lényegesen olcsóbb karbantartási összeg szerepelt.
Mint várható volt, ezt a döntést is megtámadták a vesztes cégek. A spanyol CAF még az eredmény kihirdetése előtt, az AnsaldoBreda képviselője pedig már az eredményhirdetés napján úgy nyilatkozott lapunknak, hogy ezt meg fogja tenni. Egyrészt a referencia hiányára hivatkozva (a Miskolcra szállítandó villamostípust még soha nem gyártotta le a cég), másrészt pedig arra, hogy véleményük szerint irreálisan alacsony karbantartási összeget ajánlott a nyertes.
Irreálisan alacsony?
A dokumentumokban villamosonként ugyanis havonta nettó 69 euró szerepel. Ezzel szemben – ezt Ács András, a miskolci Digép Hungary Kft. ügyvezető igazgatója mondta lapunknak – a korábbi nyertes AnsaldoBreda 140 eurót kér. Ács András úgy „kerül a képbe”, hogy az olasz cég a miskolci társasággal kötött szerződést erre a feladatra valamint a villamosok bizonyos alkatrészeinek gyártására, arra az esetre, ha ők nyerték volna a tendert.
– Azzal, hogy nem az olaszok nyertek, 100-150 munkahelyet vesztett Miskolc – fogalmazott Ács András. Mint mondta, a korábbi eredményhirdetés után a CAF hasonló indokkal (irreálisan alacsony árat ajánlottak) támadta az Ansaldót a KDB előtt, és neki hosszú órákon át kellett érvelnie, hogy a vállalt összegért meg tudják csinálni.
Azt már régóta hallani, hogy e második döntést, miszerint a Ganz Skoda nyerjen, nagy viták előzték meg. A pályázatokat bíráló bizottság erősen megoszlott, annak szakember tagjait nem győzte meg a Skoda ajánlata a karbantartási összeget illetően. Ezt jegyzőkönyvbe is foglalták. Ugyanezt fogalmazta meg több független mérnök is, szintén írásba foglalták véleményüket. Ezek a dokumentumok is megérkeztek nemrégiben szerkesztőségünkbe. Sőt, nemrégiben nyilvánosságra is kerültek: az atlatszo.hu/magyarleaks oldalra is feltöltötték valakik, ezeket sorra magunk is megtaláltuk.
Kötelező érvényű
A bíráló bizottság jegyzőkönyvében például az olvasható, hogy a projekt közbszerzési tanácsadója, Pintérné Gyuricza Ágnes is a kétkedők között volt, őt sem győzte meg érveivel a Skoda. A tanácsadó lapunknak elmondta, nem érti, hogyan kerülhetett nyilvánosságra a magánvéleménye, amely a döntési folyamat része volt. Miután azonban a bíráló bizottság döntési javaslata megszületett, neki, mint közbszerzési tanácsadónak azt magára nézve is kötelezőnek kell tartania. A Skoda nyert, ez az önkormányzat részére kötelező érvényű, ezt a döntését kell az önkormányzatnak megvédenie, fogalmazott.
ÉM-HM
Nyertes lesz, csak kérdés, ki
Az AnsaldoBreda jogorvoslati kérelmét szerdán tárgyalta a Közbeszerzési Döntőbizottság – a karbantartási árra vonatkozó részeket zárt ülésen – határozatát január közepén hozza nyilvánosságra. (A spanyol CAF egyik jogorvoslati kérelmében január elején dönt, a másikat később tárgyalja.) Ha helyet ad az olasz kérelemnek, akkor az Ansaldo szállíthatja Miskolcnak a villamosokat, Ha nem, akkor a Skoda. A miskolci önkormányzat és a Zöld Nyíl projektigazgatóság lapunknak korábban azt nyilatkozta, hogy a KDB nem dönthet úgy, hogy megsemmisíti a teljes tendert, azaz nyertes lesz, csak kérdés, mely cég. Akkor azt is nyilatkozták, hogy csak a KDB-döntés után válaszolnak a sajtó kérdéseire.
Zöld Nyíl: Tárgyalták a villamosok ügyét
Miskolc - Januárban születhet meg a KDB döntése a miskolci villamostender ügyben.